Biggles

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Re: Biggles

Inlägg av loop » 19 januari 2009, 23:39

Blixten skrev:I ett extremt pk äventyr som jag minns så får Biggles koncessionsrätt till bauxit i något afrikanskt land. Biggles väljer dock att inte börja med gruvdrift för att om det hade kommit utlänningar som velat gräva upp England så hade han själv inte uppskattat det och trodde att afrikanerna skulle tänka sammalunda.

Någon mer som läst detta äventyr?
Biggles och leopardmännen? Så PK skulle jag inte kalla nån Bigglesbok, nu har jag bara läst 50-tals utgåvan av just den så jag vet ju inte om det gjorts några justeringar.

Om nån vet av några Biggles på pdf så kan man gärna skicka ett pm till mig. Biggles does som homework kostar ju runt 10 000 och det har jag inte för denna typ av underhållning.

Jag har inte sett Biggles filmen, då alla som sett den säger att den är kass. Men jag skulle gärna se TV-serien från 1960.

Diravi
Klart du ska läsa några, jag läser Biggles då och då och de är som jag minns dem oftast.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 20 januari 2009, 16:37

Jag rekommenderar filmen om man har läggning åt SF hållet, men man skall nog inte se den med Biggles-glasögonen på...den har nog föga mer än namnet gemensamt med böckerna.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 29 januari 2009, 13:42

Jag har ju börjat plöja igenom mina Biggles böcker och köpa på mig dem jag saknar alternativt inte har läst. Idag så kom Biggles i hemlig tjänst i brevlådan. Den är jag inte säker på om jag läst, ska bli spännande att se. Det visade sig vara en första utgåva från 44 dessutom, lite roligt. Biggles flyger mot öster är det möjligt att jag inte läst, annars så är det bara de icke översatta kvar.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 30 januari 2009, 03:06

Biggles i hemlig tjänst tillhör de sämre av böckerna, kändes bara som en av de sämre efterkrigsböckerna

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 18 juli 2009, 18:41

Jag håller liv i denna tråd. Jag har nu troligen hela mina samling hemma. Fattades dock fler än jag mindes det det. Men det är ju inte direkt dyrt att köpa dem. Måste säga att de första efterkrigsböckerna håller faktiskt riktigt bra. har läst Storviltsjakt och Paradisdalen nu och de är helt ok.

DIREWOLF
Medlem

Re:

Inlägg av DIREWOLF » 19 juli 2009, 03:29

Dalmas skrev:
Ja77 skrev:Man kan undra vad som gör litratur skräp litratur.... :wink: både Biggles och Fem böckerna är korekt gramatiskt, spänande, lättlästa och delvis riktade till barn, kanske de sista punkterna som gör det, även om jag tyckde Biggles i strid? var ovanligt rå/hård men hur kan man annars beskriva västfronten.
Det stora problemet med Fem-böckerna, är att de är rasistiska.
Det tvivlar jag på med tanke på att Fem-böckerna finns återutgivna.

Biggles däremot avpolletterades av de officiella makterna såsom rasistiska och har såvitt jag vet inte nytryckts sen sent -80 eller möjligen tidigt 90-tal.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Biggles är relativt informativ om vilka titlar som finns översatta, de missar dock Wahlströms ungdomspocket, där jag tror att tex Biggles of interpol finns utgiven fast uppdelad på flera böcker.
"Biggles och Interpol" eller nåt sånt heter den på svenska, har den. Hoppsan näh nu ser jag att det är en annan som översatts till det... :?

Jag håller liv i denna tråd. Jag har nu troligen hela mina samling hemma. Fattades dock fler än jag mindes det det. Men det är ju inte direkt dyrt att köpa dem. Måste säga att de första efterkrigsböckerna håller faktiskt riktigt bra. har läst Storviltsjakt och Paradisdalen nu och de är helt ok.
Var får du tag på de? De är väl inte världens bästa, men jag har de flesta böckerna så jag skulle gärna komplettera bara för att ha HELA serien i stället.
Hittade mina gamla Bigglesböcker på mina föräldrars vind. Så nu har jag faktiskt läst tre Biggles böcker om hans 1vk. Vilka allmänt anses vara de enda som är läsvärda. Och jag kan faktiskt tycka att de är, om inte bra, så åtminstone just läsvärda.
De som utspelar sig mellan VK är inte så illa, och jag skulle inte säga att de senare är spektakulärt dåliga eller så heller...

Själv tycker jag de särskilt är en mycket bra uppvisning i tidsanda, ofta lite väl enkla historier, men samtidigt ofta med försök att inkludera verklig historia, kultur och geografi...
För övrigt har han även skrivit Worrals-serien som på sitt eget sätt kan sägas vara än mer intressant (kvinnlig huvudperson) och för övrigt är rätt lik Bigglesböckerna...

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 19 juli 2009, 18:47

Tradera är min källa till Bigglesböcker och loppmarknader. Anledning till att de slutade trycka böckerna är nåt så enkelt som marknaden. En ständigt mindre efterfrågan helt enkelt. Inte så konstigt att man mättat marknaden, de finns ju fortfarande på många bibliotek och på loppisar, antikvariat och tradera i mängder. Och författaren är död sedan 40 år.
Jag skulle faktiskt säga att han är stabilt ojämn hela tiden. Några av de senare är riktigt bra och några relativt tidiga rätt usla. Biggles i Orienten är ju ingen höjdare, en dålig deckare i andra världskrigsmiljö.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 19 juli 2009, 19:38

loop skrev:Inte så konstigt att man mättat marknaden, de finns ju fortfarande på många bibliotek och på loppisar, antikvariat och tradera i mängder.
Det här är lite intressant med biblioteken. Man har ju hört skrönan om att Biggles plockades ut från folkbibliotekens hyllor för hans dåliga moral - och jag minns att på biblioteket i kommunen jag växte upp gick han inte att få tag på. Men söker man på http://www.bibliotek.se så får man mellan 300 och 500 träffar (585 träffar, varav 324 som redovisas - vad det nu innebär), så nog finns böckerna på biblioteken. (Edit: Skall tilläggas att en del av träffarna på Biggles är litteratur om Biggles och "Biggles-generationen", eller böcker som av andra skäl fastnar på sökordet Biggles, men huvuddelen är just Biggles-böcker)

Men har böckerna kommit tillbaks från magasinen, eller har olika bibliotek varit olika mycket fientligt inställda till Biggles? Och skedde utplockningen spontant (böckerna slets helt enkelt ut och ersattes inte, eller plockade man bort dem systematiskt)?

För övrigt lyfter jag fram vad jag lyft fram också tidigare - jag hade gärna sett en fin samlingsvolym med Biggles i nytryck (gärna ett urval av de bästa). Visst finns dem i drivor på loppisar, antikvariat och tradera, och billigt också, men det rör ju sig om bruksexemplar som varit med om en del.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 19 juli 2009, 22:20

Jag har också lånat Biggles på flera olika bibliotek, men jag är uppvuxen på landet. Allt konstigt sker ju i storstäder:)

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 20 juli 2009, 10:59

Jag har några dubbletter för övrigt, som jag gärna säljer.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 20 juli 2009, 12:00

loop skrev:Jag har några dubbletter för övrigt, som jag gärna säljer.
Varför inte lägga upp dem i Säljes-avdelningen?

viewforum.php?f=72

DIREWOLF
Medlem

Inlägg av DIREWOLF » 21 juli 2009, 16:02

Tradera är min källa till Bigglesböcker och loppmarknader. Anledning till att de slutade trycka böckerna är nåt så enkelt som marknaden. En ständigt mindre efterfrågan helt enkelt. Inte så konstigt att man mättat marknaden, de finns ju fortfarande på många bibliotek och på loppisar, antikvariat och tradera i mängder.
Problemet är att det alltid är samma böcker som finns i mängder, medans en del är idiotsvåra att hitta. "Biggles i Spanien" hade jag t.ex. särskild anledning att få tag på(hade börjat läsa den medans jag låg på sjukhus men hann inte läsa klart) och det tog bokstavligen åratal innan jag hittade den.

Jag vet inte nåt bibliotek där de har de.
Man har ju hört skrönan om att Biggles plockades ut från folkbibliotekens hyllor för hans dåliga moral
Rasistisk påstods det.
Och skedde utplockningen spontant (böckerna slets helt enkelt ut och ersattes inte, eller plockade man bort dem systematiskt)?
Systematiskt pga rasism, jag frågade på biblioteket jag jobbade ett tag för länge sen.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 23 juli 2009, 06:14

En annorlunda Biggles-bok är Sören Jansson's 'Biggles i Folkhemmet'.....

http://www.bokborsen.se/Jansson+Sö%3Bre ... 1_3788.htm

En intressant studie av våra inhemska Bigglesar - Flygvapnets officerskår - varav många, kanske flertalet - lockats till den banan av just W.E. Johns :lol: , Varjag

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 23 juli 2009, 14:49

varjag skrev:En annorlunda Biggles-bok är Sören Jansson's 'Biggles i Folkhemmet'.....

http://www.bokborsen.se/Jansson+Sö%3Bre ... 1_3788.htm

En intressant studie av våra inhemska Bigglesar - Flygvapnets officerskår - varav många, kanske flertalet - lockats till den banan av just W.E. Johns :lol: , Varjag
Den har stått på att läsa listan i åratal. Är den bra?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 23 juli 2009, 15:34

loop skrev: Den har stått på att läsa listan i åratal. Är den bra?
Jag för min del tycker att det var mycket intressant och underhållande.

Skriv svar