Som gammal pansarsoldat och numera tecknare, tänkte jag testa och lägga in en stridsvagnteckning. Kanske kan jag locka fram några andra stridfordonsteckningar. Kolla gärna min hemsida http://www.stentecknare.se, fast där finns inte så mycket stridsfordon.
1958 till 63 var jag yrkessoldat på P2 i Hässleholm. Teckningen visar en Centurion stridsvagn (strv 81) som den såg ut då. Det var en tid då "kalla kriget" var som varmast (Berlinkrisen, Cubakrisen mm). Tredje världskriget var inte långt borta. Det gällde för oss att vara så skickliga och farliga som möjligt. Varje tanke på, att dra in oss i stormaktskonflikten, skulle kosta mer än det smakade. Vi harvade runt på Hovdala, Revinge och Ravlunda och blev rätt duktiga. Hade någon försökt att invadera Skåne, så hade de fått med oss att göra och det hade inte varit roligt för dem. Vi trodde på det vi gjorde och som tur var slapp vi använda vår kunskap på riktigt. Skulle någon från den tiden se det här, så hör av Dig. Vi kan ta en fika och tala om gamla minnen, när Sverige hade en armé.
Med en extra hälsning till alla gamla P 2-are Sten Johnson i Malmö