Högtidsdräkt - frackens ställning?

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Högtidsdräkt - frackens ställning?

Inlägg av Psilander » 15 mars 2009, 22:23

Jag börjar bli lite konfunderad angående fracken och dess vara eller inte vara som högtidsdräkt i världen. I Sverige lever den ju kvar mycket tackvare Nobelfesten och att kungen dömt av att det vi officella formella sammanhang i Sverige är frack som gäller. I Europa verkar den dock vara på väg ut dels pga att tex Hollywood föredrar smokingen på sina galor och att den av en outredd anledning ses som en symbol för gamla (fina) Europa före världskrigen och är kanske en av de starkaste symbolerna för borgerskapet från tiden före vk1. Det lär tom vara så illa att man motionerat i EU om att göra smokingen till standardiserat högtidsplagg i Europa.

Idag lever högtidsdräkten frack kvar i de klassiska borgerliga (konservativa) miljöer som akademiska världen, militären och utrikesförvaltningen. Men som presidenten i "The west wing" sa på frågan om varför han valde ha frack till julfesten - "Frack är statsmannamässigt".

Blev väldigt frågande när jag såg en balinbjudan med smoking som klädsel, ett plagg man i min värld använder på bättre middagar när man vill höja sig över vardagskostymen från kontoret men samtidigt vara lite ledigare än på en bal i högtidsdräkt.

Är detta en effekt av "avforamaliseringen"/ förslappningen av samhället när fler med arbetarbakgrund kommer upp sig, eller är jag bara ärkekonservativ?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: Högtidsdräkt - frackens ställning?

Inlägg av MD650 » 15 mars 2009, 22:33

Psilander skrev: Är detta en effekt av "avforamaliseringen"/ förslappningen av samhället när fler med arbetarbakgrund kommer upp sig, eller är jag bara ärkekonservativ?
Vad är det som gör att det avformaliseras/förslappas för att en person med "arbetarbakgrund" använder en viss sorts klädsel?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 15 mars 2009, 22:53

Psilander skrev: Det lär tom vara så illa att man motionerat i EU om att göra smokingen till standardiserat högtidsplagg i Europa.

Källa tack.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 15 mars 2009, 23:09

MD650 skrev:
Psilander skrev: Är detta en effekt av "avforamaliseringen"/ förslappningen av samhället när fler med arbetarbakgrund kommer upp sig, eller är jag bara ärkekonservativ?
Vad är det som gör att det avformaliseras/förslappas för att en person med "arbetarbakgrund" använder en viss sorts klädsel?
Att formella koder för socialt umgänge luckras upp och olika tillställningar förlorar sin status därför att de inte ges den inramning de bör när gäster dyker upp och inte följer grundläggande regler som tex klädsel. Ses allt för ofta i tex showbiz vilket sedan allmänheten tar efter. Gala är gala då är det frack, herrmiddag är smoking osv.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 15 mars 2009, 23:11

Hans skrev:
Psilander skrev: Det lär tom vara så illa att man motionerat i EU om att göra smokingen till standardiserat högtidsplagg i Europa.

Källa tack.

MVH

Hans
Läste det i tidningen (SvD) för något år sedan. Kan tyvärr inte specificera bättre. Får göra lite efterforskningar för se om jag hittar notisen.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 16 mars 2009, 00:06

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 16 mars 2009, 08:11

Stilfrågor som dessa intresserar mig. Kul överhuvud taget att vi har högtidsklädsel och regler för dessa, som att uniform, folkdräkt och frack är vad som gäller.

Sedan om smoking nu ska börja tillåtas istf frack, well, SÅ farligt anser jag inte att det är. Fracken är som antytts ovan lite pre-VKI.

Vi får väl säga att modet råder nu som förr. En gång i tiden ansågs svart kostym vara vågat i finare kretsar; knäbyxor och broderad justaucorps var vad som gällde. Men tack vare Beau Brummels slog den mörka kosytymen igenom cirka medio 1800-tal.

Finklädseln är som vi ser även den underkastad modets svängningar, inget behöver vara fastlåst ens där.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 16 mars 2009, 08:20

Är inte denna formulering i sig ett tecken på att det är du som är ärkekonservativ? :-)

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 16 mars 2009, 09:56

Psilander skrev:Är detta en effekt av "avforamaliseringen"/ förslappningen av samhället när fler med arbetarbakgrund kommer upp sig, eller är jag bara ärkekonservativ?
Fracken har väl sitt ursprung som arbetsklädsel inom den lägre borgerligheten?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 mars 2009, 10:31

Psilander skrev:förslappningen av samhället när fler med arbetarbakgrund kommer upp sig
Varför skriver folk med flit så att de inte kan tas på allvar?

Krook
Medlem

Inlägg av Krook » 16 mars 2009, 19:08

Det kanske är så att man vill bära smoking i stället för frack för att inte buntas ihop med naftalinluktande sjöofficerare som inte hängt med civilisationens utveckling?
(ja, det var medvetet)

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 16 mars 2009, 21:23

Krook skrev:Det kanske är så att man vill bära smoking i stället för frack för att inte buntas ihop med naftalinluktande sjöofficerare som inte hängt med civilisationens utveckling?
Äh det där stämmer inte heller - skall faktiskt själv på en tillställning med just sjöofficerare på torsdag, anbefallen klädsel är smoking eller mörk kostym. :)

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 16 mars 2009, 21:31

Ähum, är inte frackens ursprung en riddräkt? Därför den kluvna "stjärten" och knapparna där bakom (för att vika upp skörten - vid behov)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Frack

Erkänner att jag hör till de gammalkonservativa här som försvarar fracken...

Tilläggas kan att samma kan ses i brittiska långa oljerockar gjorda för ridning... Och, jo jag har grenslat en häst åtskilliga gånger i livet.

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 16 mars 2009, 22:00

Nota bene...

Inom dressyrritt är man alltid klädd i frack (kvinna eller man) Det är fö. Kyra Kyrklund på Matador... :D
Bilagor
kyrklund.jpg
kyrklund.jpg (15.92 KiB) Visad 3551 gånger

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 mars 2009, 22:13

Fracken skall komma från en riddräkt, helt riktigt. Månne även sjöhästar kan komma ifråga. :) (Jodå, engelska flottan har också en ganska lång tradition på området.)

http://en.wikipedia.org/wiki/Tailcoat
Schwemppa skrev:Erkänner att jag hör till de gammalkonservativa här som försvarar fracken...
Det är väl ingen här som gör något annat.

Skriv svar