/MarcusBrittisk serie från 2007. Del 1 av 4. Det första programmet handlar om de primitiva kelterna, som enligt romarna var ett krigiskt och obildat folkslag. Men Terry Jones upptäcker att kelternas matematiska kunnande översteg romarnas och att de också var skickliga på att utvinna guld. En historisk och humoristisk resa från dimmiga träsk i södra Irland till den torra öknen i Persien. Programledaren Terry Jones, känd från Monthy Python, avslöjar romarnas bedrägeri och barbariska svek mot vildarna från norra Europa och andra landsändar under romartiden fram till nutid.
Terry Jones barbarer
Terry Jones barbarer
SVT började idag sända en serie som låter intressant, själv missade jag det men ska ge mig på reprisen på fredag.
-
liljen
- Medlem
- Kontakt:
Re: Terry Jones barbarer
Såg avsnittet och det var intressant. Handlade om kelternas bortglömda storhet och deras framstående samhälle och rikedom, som förbisetts då de varit ganska dåliga på att lämna efter sig skriftliga källor eller icke-träbyggnationer.
Har sett delar av serien utomlands förut och kan rekommendera den. Speciellt avsnittet om dakierna i dagens Rumänien var mycket intressant. Romarna verkar ha bedrivit rena folkmordspolitiken mot sina grannfolk om man ska tro den här serien. Jones hävdade i dagens program att 1 av Galliens 10 miljoner invånare dog under Ceasars erövring och att ytterligare en miljon galler togs som slavar. Kan detta verkligen stämma? Måste ha varit ett av antikens blodigaste erövringståg i så fall. Romarna gick senare även hårt åt dakierna.
Har sett delar av serien utomlands förut och kan rekommendera den. Speciellt avsnittet om dakierna i dagens Rumänien var mycket intressant. Romarna verkar ha bedrivit rena folkmordspolitiken mot sina grannfolk om man ska tro den här serien. Jones hävdade i dagens program att 1 av Galliens 10 miljoner invånare dog under Ceasars erövring och att ytterligare en miljon galler togs som slavar. Kan detta verkligen stämma? Måste ha varit ett av antikens blodigaste erövringståg i så fall. Romarna gick senare även hårt åt dakierna.
En miljon är en vanlig siffra på nätet
It is estimated that one million persons died in the wars and another million was sold into slavery, draining Gaul of approximately one third of the entire population.
http://sights.seindal.dk/sight/766_Julius_Caesar-3.html
It is estimated that one million persons died in the wars and another million was sold into slavery, draining Gaul of approximately one third of the entire population.
http://sights.seindal.dk/sight/766_Julius_Caesar-3.html
Helt klart sevärd. Terry har även gjort en serie om korstågen som jag tyckte var bra. Såg den på tv1 eller tvåan för många år sen.
Jag såg reprisen häromdagen och det var helt klart sevärt, visst var det bara fokus på positiva aspekter av kelterna men den inriktningen var man tydlig och ärlig med. Terry Jones var en bra värd för ett populärhistoriskt program tycker jag, det helt var lättsamt på en lagom nivå.
/Marcus
/Marcus
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Jo det var se värt, dock när man räknar antalet offer för den romerska erövringen av Gallien skal man tänka på att Caesar i De Bello Gallico naturligtvis ville framstå som att hans seger var så stor som möjligt. Av detta följer ju att han kan ha överdrivit antalet dödade och förslavade galler. Galliska källor saknas ju så egentligen vet man ju inte hur många galler det fanns överhuvudtaget.
Jag läste hans bok som släpptes i samband med att TV-serien kom i Storbritannien och det var intressant och läsvärd även om hans ständiga vinkling, det kändes till slut som att andemeningen var att allt negativt som skrevs om Rom sant och allt negativt om rikena de besegrade propaganda, blev tröttsam till slut.
/Marcus
/Marcus
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Jag fikc för mig av intervjuer och recensioner att det hela egentligen är ett inlägg i Irak debatten. Och att Rom egentligen är USA osv.
I vilket fall som helst så tappade jag intresse både för Terry Jones och hans verk. Det hela känns så tröttsamt.
Det kanske är den ständiga vinklingen som Marcus beskriver. Eller?
Sonderling
I vilket fall som helst så tappade jag intresse både för Terry Jones och hans verk. Det hela känns så tröttsamt.
Det kanske är den ständiga vinklingen som Marcus beskriver. Eller?
Sonderling
Senast redigerad av 1 sonderling, redigerad totalt 8 gånger.
Det är väl snarare den klassiska historievinklingen av Rom som civiliserat och upplyst kontra de runtomliggande nationerna som vildar och efterblivna som Jones vill förändra. Alltså, inte att likna Rom vid USA eller dylikt. Därav den vinkling som Jones använder sig av och som Marcus beskriver.
Ifall det fanns någon Irak-vinkling så missade jag den helt, det är som Daniel beskriver en uppgörelse med den gängse bilden av Rom.sonderling skrev:Jag fikc för mig av intervjuer och recensioner att det hela egentligen är ett inlägg i Irak debatten. Och att Rom egentligen är USA osv.
/Marcus
Jag har bara sett programmen, men i dem kunde jag inte finna en enda koppling till nutiden.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Nej sånt sägs aldrig rakt ut det ska förstås underförstått om man läser recensionerna. Alltså jag har tappat räkningen på alla recensioner jag läst där en film eller bok, påstås vara en allegori över Irak-kriget.koroshiya skrev:Jag har bara sett programmen, men i dem kunde jag inte finna en enda koppling till nutiden.
Jag förutspår att detta kommer vara en källa till munterhet för senare generationer.
Sonderling