Högtidsdräkt - frackens ställning?

varjag
Saknad medlem †

Re: Högtidsdräkt - frackens ställning?

Inlägg av varjag » 23 april 2009, 12:34

Jag är generellt på jakt efter en röd kavaj,
Aha!Föreslår denna modellen - fortfarande vanlig in The Queens England :D
Bilagor
fox-hunt.jpg
fox-hunt.jpg (40.26 KiB) Visad 877 gånger

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 23 april 2009, 12:41

Det blir att uppsöka en välsorterad ridsportaffär. :)

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 23 april 2009, 17:41

Röda kavajer är nog inte så svårt att hitta - iallafall inte om man är liberal med färgtonen (klarröda är kanske lite ovanliga). Besök en klassisk herrekiperingsaffär så har de ofta kavajer i alla tänkbara färger, och har man det inte kan man ofta trolla fram det :)

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 23 april 2009, 17:53

Då är jag helt införstådd på hur ni menar, och jag anar en viss generationsklyfta här, då jag lätt hade kunnat komma till en 25års-fest med träskor och kalle anka-tröja Och jag hade nog inte brytt mig om personalen på Statoil Ryd hade dubbelknäppt kostym.
Är du säker på det, jag är bara drygt 5år äldre än vad ni är. Jag tror det finns en svacka bland 70-talisterna i fråga om puts och stil. Självklart är man lite rebell i tonåren också, men iallafall de över 25 borde ibland veta bättre.

ang. röd rock
Bild
Finns de med rolig hatt också.
Jag brukar iofs köra röda byxor vilket är lite kul.

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Kontakt:

Inlägg av dc » 23 april 2009, 19:07

Psilander skrev:
Då är jag helt införstådd på hur ni menar, och jag anar en viss generationsklyfta här, då jag lätt hade kunnat komma till en 25års-fest med träskor och kalle anka-tröja Och jag hade nog inte brytt mig om personalen på Statoil Ryd hade dubbelknäppt kostym.
Är du säker på det, jag är bara drygt 5år äldre än vad ni är. Jag tror det finns en svacka bland 70-talisterna i fråga om puts och stil. Självklart är man lite rebell i tonåren också, men iallafall de över 25 borde ibland veta bättre.

ang. röd rock
Bild
Finns de med rolig hatt också.
Jag brukar iofs köra röda byxor vilket är lite kul.

Det är väl ganska individuellt. Jag kan se framför mig punkare från tidigt 80-tal. Jag kan inte helt säkert säga att vi 70-talister är värre än varken 60 eller 80-talister när det gäller stil. Men många bottennapp finns ju. Jag genomförde lite ovetenskaplig forskning förra året då min bror hade sin 25-årsfest. Även om stilen var god på hela taget, fanns ju där bottennappen. Kalle Anka-tröja osv gör sig bra om du skall meka med bilar men inte på fest med skärgårdskryssning....

Nu till sommaren skall jag hålla en några månder sen 30-årsfest. Jag räknar med att stilen kommer vara allmänt högre. Men jag kommer inte att ange önskvärd klädkod, om jag inte får för mig att inleda festen med stridshinderbana...Vill någon komma i folkdräkt eller uniform, var så välkomna. Kalle Anka-tröja, jag sparkar inte ut dem. Men litar på att ingen kommer klädd så utan en god anledning.....

Min hypotes är ju att olika grupperingar eller familjer/släkter har sina egna oskrivna lagar. det märks i det sociala livet. Vissa håller en generellt högre nivå på stilkoden, vissa är mer avslappnade, och några få bryr sig inte alls. När ytterligheterna någon gång möts blir kontrasten stor och många ur olika läger kan känna sig obekväma.

Något överklädd kanske är bättre än något underklädd? Jag tror det i alla fall...
No one can prevent me from raising towers in babylon

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 23 april 2009, 20:18

Psilander skrev:Jag brukar iofs köra röda byxor vilket är lite kul.
Eftersom du är sjöman och håller på traditioner antar jag också att du lever upp till byxan. När gjorde du seglatsen? :)

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 23 april 2009, 20:19

Röda byxor. Likt dessa? Finländske bankiren Björn Wahlroos höll house-warming party på sin nyrenoverade herrgård här för ett tag sedan, och ni ser ju vem som också var inbjuden... Den finska pressen slöt sig till att det här måste vara nåt rikssvenskt överklassfenomen... :D Dylikt ses inte häröver till vardags, nämligen (eller överhuvud taget alls).
Bilagor
Nalle.jpg
Nalle.jpg (19.03 KiB) Visad 806 gånger

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 26 april 2009, 15:38

Nästan, mina är lite mera scharlakan/ engelskt röda, jag söker iofs ett par mer diskreta. Den röda byxan till clubba kommer ur grabbgänget kring HM K Stilexperterna avskyr det, men det är ganska kul och snyggt sätt att var lite rebell på ett stilrent sätt tycker jag.

ang. inte ange nån klädkod för man inte vill/ önskar/ bryr sig tror jag är lite dumt faktiskt. Dels därför att det ställer till problem för gästerna - vad vill karln egentligen, vilken typ av fest är det, vilken nivå osv (såvida man inte bjuder vanliga kompisgänget kanske). Dels därför att du har möjlighet att lägga rätt nivå och rätt förväntningar hos gästen så alla har roligt. Dessutom byter ju en tom klädkod högtidsdräkt :) , vilket iofs är gammal sed men värd att känna till. Jag burkar faktiskt fråga om det lämnas tomt i klädkod raden. Det enklaste och bästa är ju välja de klassiska koderna, kanske med en twist om särskilda önskningar tex kavaj, gärna sommarlätt osv.

Inte helt rensrasig seglats men HMS Pottis 2001.

Åter till frackens stä'llning, är det bara slarv att den försvinner eller har den också ett starkt symbolvärde från gamla fina borgligheten och klassamhället från tiden före vk 1? En intressant sak är att studera hur de olika politiska partierna klär sig i vår riksdag tex.

PS. Du som sökte röd kavaj, så såg jag sådana i blazerskärning hos "Morris"på Artillerigatan" (mittemot Hovstallet) i Stockholm (3400 tror jag de kostade) DS.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 26 april 2009, 16:31

Psilander skrev:Det enklaste och bästa är ju välja de klassiska koderna, kanske med en twist om särskilda önskningar tex kavaj, gärna sommarlätt osv.
Alltså, saken faller väl på att de flesta inte känner till dessa koder? Således bör man nog vara tydligare än så. Sista 50-årskalaset jag var på (många sådana i vänkretsen nu) stod det "Klä er varmt för vi kommer att vara utomhus". Vilken klädsel förslår Psilander?
Psilander skrev:Åter till frackens ställning, är det bara slarv att den försvinner eller har den också ett starkt symbolvärde från gamla fina borgligheten och klassamhället från tiden före vk 1? En intressant sak är att studera hur de olika politiska partierna klär sig i vår riksdag tex.
Jag tror kort och gott den försvinner för att väldans få vill klä sig i en. Något symbolvärde i försvinnandet finns knappast. Ej heller tror jag försvinnandet beror på slarv eller brist på kunnande. Klädmodet förändras. Fracken ansågs säkerligen olämplig för finare kalas en gång i tiden den med, rid-dräkt som den är. Att just fracken skulle bli mer bestående än andra klädmoden, vore väl närmast underligt.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 26 april 2009, 16:49

Markus Holst skrev:Att just fracken skulle bli mer bestående än andra klädmoden, vore väl närmast underligt.
Så är det nog. Varje dräkt och detalj därav är förutbestämd att vandra samma väg som blygdkapseln, här på kejsar Karl V (1500-1558). Vet inte om denna tillskrevs några förmenta värden, eller hur mycket dess försvinnande begräts.
Bild

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 26 april 2009, 18:06

Alltså, saken faller väl på att de flesta inte känner till dessa koder? Således bör man nog vara tydligare än så. Sista 50-årskalaset jag var på (många sådana i vänkretsen nu) stod det "Klä er varmt för vi kommer att vara utomhus". Vilken klädsel förslår Psilander
Jag tror snarare tvärt om. De klassiska koderna är enkla, tydliga och allmänt vedertagna. Vet man inte vad de innebär så är det enkelt att kolla upp.

I ditt exempel. så skulle jag ringa och fråga. Att klä sig varmt (när på året?, vilket sammanhang osv) och framförallt så måste jag veta vilken nivå värden vill ha på kalaset - är det cocktailparty eller barbecue osv.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 26 april 2009, 18:22

Psilander skrev:I ditt exempel. så skulle jag ringa och fråga. Att klä sig varmt (när på året?, vilket sammanhang osv) och framförallt så måste jag veta vilken nivå värden vill ha på kalaset - är det cocktailparty eller barbecue osv.
Just vad jag menar: Det finns inga enkla, självklara koder. Hade jag ringt och frågat hade nog svaret blivit "ha vad du vill". Ingen hjälp för någon.

Jag klädde mig så som de flesta män har privilegiet att göra: I de kläder kärestan lade fram på sängen åt mig :)

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 26 april 2009, 18:58

Markus Holst skrev:
Psilander skrev:I ditt exempel. så skulle jag ringa och fråga. Att klä sig varmt (när på året?, vilket sammanhang osv) och framförallt så måste jag veta vilken nivå värden vill ha på kalaset - är det cocktailparty eller barbecue osv.
Just vad jag menar: Det finns inga enkla, självklara koder. Hade jag ringt och frågat hade nog svaret blivit "ha vad du vill". Ingen hjälp för någon.

Jag klädde mig så som de flesta män har privilegiet att göra: I de kläder kärestan lade fram på sängen åt mig :)
Eftersom det som presenterades inte var en vedertagen kod. Koderna är
Mer utförligt av fru Ribbing
miltär eller civil Högtidsdräkt (white tie)
Smoking (black tie)
Mörk kostym (numera oftast bara kostym)
Kavaj
_____
vårdad klädsel (ganska vanlig, men inte helt fastställd, jag skulle ta clubblazer, udda byxor och ev. slips)

Hur Magdalena Ribbing ser på saken, får väl klassas ett bra rättesnöre i etikettens och klädkodernas värld.-
Fråga: Vi har blivit bjudna på bröllop på i juni. På inbjudan står "Festlig klädsel". Vad innebär det? Jag kan inte finna att det är ett entydigt begrepp som till exempel "Kavaj"?

Svar: Ack, dessa välmenande inbjudare som aldrig lär sig! Alla larviga otydbara kläder, festlig, festfin, gala, sommarsnygg, för att nämna några, ökar frågeantalet till min etikettlåda. Ingen vet vad som menas. Mitt svar brukar vara att gästen ska ta kontakt med inbjudaren och fråga vilken klädnivå som avses, kavaj eller smoking eller?

Inte helt osannolikt avses nivå Mörk kostym, men det är inte säkert. Festlig är för en del personer förmodligen smoking, andra skulle tycka att rena jeans och fin tröja är mycket festligt. Vilket det är, i rätt sammanhang.

Du gör alltså rätt om du frågar vänligt om klädnivån - det är både hövligt och korrekt.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 2 maj 2009, 14:15

Denna tråd tycks ha börjat med förslaget att frack skulle ersättas av smoking som högtidsdräkt.

Konstigt är dock att smokingen inte triumferat tidigare.

Man kan säga, baserat på sånt jag dragit tidigare:

Sidenrock hör till l'ancien régime - och frack hör till 1800-talet - och smoking till efterkrigstiden.

Alltså "varje tid har sitt plagg"; kraven på att slippa frack till förmån till smoking är förståeligt.

Skriv svar