4 juni 1989

Skriv svar
Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Re: 4 juni 1989

Inlägg av G:son » 23 juni 2009, 16:14

Jag beundrar Floressas mod, när han försvarar förtryckarregimen i Kina. För objektivt sett finns det inget annat ord att beskriva den. Men förvisso har de ekonomiska framstegen där varit imponerande. Huruvida framstegen skulle utebli, om folk fick grunda politiska partier, eller porrsurfa om de känner för det, vet jag inte.

Freedom House listar Kina i gruppen av länder som är snäppet bättre än de allra värsta länderna. Förutom provinsen Tibet, som räknas till de värsta. Men tibetanerna har förhoppningsvis åtminstone mat på bordet.
There are two worst-rated territories: Tibet, under Chinese jurisdiction, and Chechnya, where a repressive pro-Kremlim regime continues to struggle with a guerrilla insurgency.
An additional 11 countries and territories received scores that were slightly above the worst-ranked countries, and received ratings of 6,7 or 7,6 for political rights and civil liberties: Belarus, Chad, China, Cuba, Eritrea, Laos, Saudi Arabia, Syria, Zimbabwe, South Ossetia, and Western Sahara.
http://www.freedomhouse.org/uploads/WoW ... 202009.pdf

/G:son

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 23 juni 2009, 16:16

Tråden låses för översyn.

Floressas
Medlem

Inlägg av Floressas » 23 juni 2009, 22:11

Självklart men i en demokrati har jag rätt att påtala brister, kritisera de styrande för att de bryter mot mänskliga rättigheter, kalla statsministern för i princip vad jag vill osv osv...
Nu hamnar vi som så ofta föruti en gråzon, då det finns mer eller mindre "demokratiska demokratier" här i världen. Faktum är att alla världens länder utom fyra utger sig själva för att vara demokratiska. Således har du i praktiken inte alltid rätt att påtala brister hos de styrande i demokratier. Ett exempel är Thailand, som länge fått beröm i egenskap av sydöstra Asiens mest lysande och hoppfulla demokrati, men där du fortfarande hamnar i fängelse om du förolämpar kungen eller systemet som ger kungen mer makt än vad han enligt många bör ha.

I en annan stor demokrati som kallas för "Indien" finns det fler människor än i något annat land i hela världen - diktatur eller demokrati - som inte har rättigheten att varje dag äta sig mätta. Därmed kommer vi tillbaka till det diskussionen handlade om från början; att Kina mycket väl hade kunnat ha mer svältande människor än Indien, om inte ett centralt styre med kompetens att mobilisera landets oerhörda resurser hade upphållts.
Så du menar att omvärlden hade slutat att investera i Kina om landet påbörjat en demokratisk utveckling?
Men förvisso har de ekonomiska framstegen där varit imponerande. Huruvida framstegen skulle utebli, om folk fick grunda politiska partier, eller porrsurfa om de känner för det, vet jag inte.
Jag tror inte att investeringar eller ekonomiska framsteg hade uteblivit just för att någon porrsurfar. Men däremot tror jag att - eller vet jag - att investeringarna hade varit mindre om det inte funnits ett säkert investeringsklimat. Ett parti som kan garantera en investerings avkastning för tio eller femton år framåt lockar mer än en söndersliten och nyfödd demokrati. Vart skulle du till exempel helst få regelbundna oljetransporter från; Saudiarabien eller Irak? Är det för att du gillar kungadömen bättre än nyfödda demokratier eller för att du vill ha en säker leverans av din olja?

Vidare hade ju självklart investeringarna kunnat hållas på samma nivå om det efter 1989 omedelbart hade inletts en säker och fredlig utveckling mot demokrati i samma andetag som kommunistpartiet blivit tvugna att dela med sig av makten. Men en sådan företeelse saknar väl närmast motstycke i världshistorien och skulle förmodligen inte ske här heller. En klar skillnad går ju att se i de utländska investeringar som görs i Kina i dag, jämfört med 1979, då företag efter återkommande försäkringar vågade investera endast i de "Special Economic Zones" som upprättades i Kina. I dag, 30 år senare, slåss företag om att få investera i stort sett vart som helst i Kina.

Jag hävdar att fallet inte så varit om kommunistpartiet inte odelat behållt makten efter 1989. Därmed hade investeringarna varit mindre, liksom den ekonomiska tillväxten. Tyck och tro gärna annorlunda, men underbygg det hellre med argument än med föreställningar om att "så länge det är demokratiskt är det bra".
Det kommunistiska Kina krävde åtskilliga människors liv, varför skulle det demokratiska Kina inte behöva gå genom samma skärseld? T ex 1989?
Utan tvivel kommer en eventuell övergångsperiod mot demokrati (även om jag personligen inte tror vi får se en sådan de närmaste 50 åren eller så) kräva en skärseld. Men 1989 var Kina enligt min uppfattning inte moget för demokrati. Det fanns saker som var viktigare för landet just då; vägbyggen, utbildningssystem, sociala reformer och annat som hade hamnat i skymundan om ett parlament skulle byggas upp från grunden och 1,3 miljarder invånare för första gången i världshistorien skulle till att rösta - och även förstå VARFÖR man ska rösta, HUR man röstar, RESULTATET av en omröstning. Kina är inte Sverige - landet är enormt och 1989 föga urbaniserat med låg utbildningsnivå.
Jag beundrar Floressas mod, när han försvarar förtryckarregimen i Kina.
Jag skulle inte beskriva mig som en subjektiv försvarare av regimen i Kina, för jag vet också att kommunistpartiet har många och uppenbara brister, vilket syns i de orättvisor jag möter nästan varje dag här i Peking. Vad jag däremot gör är att föredra pest framför kolera, vilket jag hävdar är ett mer realistiskt synsätt än att plocka ut en isolerad händelse, se på hur folk dog, säga att det var fel, och yrka på att de som genomfört händelsen inte bör få behålla makten.

Flera gånger under denna diskussions gång har jag ställt frågan "Hur skulle ni vilja se att Kina styrs?", och det är bara Annmarie som har gett sitt svar (nåja) på det. Ni andra är kvicka med att lyfta fram kommunistpartiets många brott mot diverse rättigheter, men något alternativ verkar ni inte vara intresserade av att komma med. Och det var ju just det diskussionen ska eller i alla fall bör handla om; hur har massakern på Himmelska fridens torg påverkat Kina; hur skulle landet se ut i dag om utgången blivit annorlunda?

annmari
Utsparkad

Inlägg av annmari » 23 juni 2009, 22:24

Hej!
Floressass bor du i Kina ? du måste ju förstå att man kan inte rättfärdiga en grym regims slakt av oskyldiga människor /

/ Ann-Mari

Floressas
Medlem

Inlägg av Floressas » 23 juni 2009, 22:29

Gson jag har oerhört svårt att förstå vad din lista refererar till och jag kan tyvärr inte läsa PDF på datorn jag sitter vid nu.
Freedom House listar Kina i gruppen av länder som är snäppet bättre än de allra värsta länderna. Förutom provinsen Tibet, som räknas till de värsta. Men tibetanerna har förhoppningsvis åtminstone mat på bordet.
Värsta i vadå? Dödsstraff? Föroreningar? Fotboll?

Jag skulle, givetvis, tippa på att det har med frihet att göra, men är då nyfiken på varför Nordkorea anses vara ett "bättre" land än Kina? Nu har jag inte varit i Nordkorea (får ju inte komma in) men jag kommer aldrig hålla med någon som säger att där finns mer frihet än vad det gör i landet där jag nu lever och obehindrat verkar som journalist.
Senast redigerad av 1 Floressas, redigerad totalt 23 gånger.

Floressas
Medlem

Inlägg av Floressas » 23 juni 2009, 22:31

Ja jag bor i Kina, har så gjort i två år och ska så göra förhoppningsvis för alltid. Annmarie jag svarar inte på din fråga utan råder dig hellre läsa vad jag tidigare skrivit och svarar sen på invändningar du har mot den texten, istället för ogripbara helhetsbilder.

Användarvisningsbild
Medlem

Inlägg av G:son » 23 juni 2009, 22:36

Floressas skrev:Gson jag har oerhört svårt att förstå vad din lista refererar till och jag kan tyvärr inte läsa PDF på datorn jag sitter vid nu.
Värsta i vadå? Dödsstraff? Föroreningar? Fotboll?

Jag skulle, givetvis, tippa på att det har med frihet att göra, men är då nyfiken på varför Nordkorea anses vara ett "bättre" land än Kina?
Det är säkert bättre att vänta, tills du har tillfälle att öppna pdf-filen, innan vi diskuterar den mera ingående, men naturligtvis anser gruppen inte, att Nordkorea skulle vara bättre än Kina, det vore ju befängt. Jag har inte heller studerat rapporten särskilt ingående, men den verkar genomtänkt, och väl underbyggd, tycker jag. Rapporten behandlar alltså de mänskliga rättigheterna.
Included in this report are eight countries judged to have the worst human rights records: Burma, Equatorial Guinea, Libya, North Korea, Somalia, Sudan, Turkmenistan, and Uzbekistan. Also included are two territories, Chechnya and Tibet, whose inhabitants suffer intense repression. These states and territories received the Freedom House survey’s lowest ratings: 7 for political rights and 7 for civil liberties (based on a 1 to 7 scale, with 1 representing the most free and 7 the least free). Within these entities, state control over daily life is pervasive and wide-ranging, independent organizations and political opposition are banned or suppressed, and fear of retribution for independent thought and action is part of daily life.
Beträffande din fråga, hur Kina borde styras, så anser jag inte, att jag har kompetensen eller rätten att yttra mig om det. Det måste kineserna själva få bestämma. Många är säkert nöjda med hur det styrs i dag. De som sitter i fängelse eller är inspärrade på något läger är antagligen mindre nöjda.

Senast redigerad av 1 G:son, redigerad totalt 23 gånger.

Floressas
Medlem

Inlägg av Floressas » 23 juni 2009, 22:39

Men i citatet du använde ovan var ju Nordkorea inte ens omnämnda i samma grupp som Kina som ju var "det värsta" landet tillsammans med några andra.

Det om PDF, kommentera gärna det övriga för det tyckte jag var mer intressant/relevant.

Användarvisningsbild
Medlem

Inlägg av G:son » 23 juni 2009, 22:44

Floressas skrev:Men i citatet du använde ovan var ju Nordkorea inte ens omnämnda i samma grupp som Kina som ju var "det värsta" landet tillsammans med några andra.

Det om PDF, kommentera gärna det övriga för det tyckte jag var mer intressant/relevant.
Nej, Kina hör alltså, enligt rapporten, till en "bättre grupp" än Nordkorea, de länder som nämns hör till denna "något bättre än de allra värsta"-grupp.

Edit:

Tibet och Tjetjenien nämns skilt i rapporten, som två områden som hör till den "värsta gruppen", därav säkert missförståndet.

Floressas
Medlem

Inlägg av Floressas » 23 juni 2009, 22:48

OK jag uppfattade Tibet och Tjetjenien som "de absolut värsta" länderna.

Användarvisningsbild
Medlem

Inlägg av G:son » 23 juni 2009, 22:55

Floressas skrev:OK jag uppfattade Tibet och Tjetjenien som "de absolut värsta" länderna.
Ja, bägge fick ju maximalt dåliga poäng, så du uppfattade det helt korrekt. Men Kina och Ryssland som helhet får ju bättre poäng. Jag vill inte påstå, att en sådan klassificering är felfri eller oproblematisk på något sätt, men gruppen har i alla fall jobbat enligt en viss systematik, så resultaten kan knappast avfärdas.

annmari
Utsparkad

Inlägg av annmari » 23 juni 2009, 22:59

Hej!
Du har Floressass inte funderat på och kontakta oppositionen i Kina ? /

/ Ann-Mari

Floressas
Medlem

Inlägg av Floressas » 23 juni 2009, 23:04

nej

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 24 juni 2009, 08:33

Jag är inte tillräckligt beläst på Kinas moderna historia för att kunna säga något om den ekonomiska utvecklingen och varför den skett.
Det finns emellertid andra exempel där demokrati inte är det bästa för ekonomisk framgång. Jag tror att Rysslands ekonomiska läge hade varit bättre om landet inte försökt demokratisera sig så snabbt under 1990-talet. Som det var nu föll staten sönder, stora summor lämnade landet och de politiska eliterna kämpade mot varandra.
Chile är ett annat exempel, det finns flera som menar att ekonomisk utveckling skedde på grund av att makten koncentrerades till juntan. Detta möjligjorde att man kunde genomföra de impopulära beslut som behövdes för en ekonomisk framgång. Detta inte sagt att våldet var rätt, men det onda förde något gott med sig.
I fallet Chile så är frågan fortfarande inte klar, hade utvecklingen kunnat ske utan diktatur? Kanske jag vet inte.
Slutligen här är en artikel som handlar om Afrika och att demokrati inte alltid är ett självändamål http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/7671283.stm

Jag tror att i ett initialt skede är diktaturer bättre på att få en bra start i den ekonomiska utvecklingen, men med tiden så måste landet reformeras för att fortsätta växa. Ekonomisk frihet kommer behöva politisk frihet.

/Martin

Floressas
Medlem

Inlägg av Floressas » 24 juni 2009, 18:57

Jag tror att i ett initialt skede är diktaturer bättre på att få en bra start i den ekonomiska utvecklingen, men med tiden så måste landet reformeras för att fortsätta växa. Ekonomisk frihet kommer behöva politisk frihet.
Ja men precis. Och i olika länder tar det olika lång tid, på grund av faktorer som; storlek, folkmängd, historia, kulturella skillnader/spänningar inom landets gränser etc. etc. Och Kina hade inte 1989 och har heller inte i dag det som krävs för att släppa alla tyglar.

Dock vill jag även klämma in att en demokrati i västerländsk mening kanske inte är det bästa statskicket att applicera överallt, kanske inte är det som man hela tiden ska sträva efter. Bättre vore exempelvis att ha ett stabilt parti som styr ett land på ett vis som ger folket makten. På så vis slipper man exempelvis fyrårsplaner, fraktioner i parlament som motarbetar varandra, valkampanjer med resursslöseri och misstro.

Frågan är om det är möjligt, men i mitt tycke har människan varit politiker under så kort tid att det i framtiden säkert dyker upp något som ersätter demokrati som norm. Det var väl Churchill som sa att "Demokrati är det minst dåliga sättet att styra"?!

Skriv svar