mythcracker skrev:De politiska systemen kommer och går, medan etniciteten består. Och den består idag i ett enat Ukraina
Westrobothnian skrev:Bara som en parentes vill jag hävda att etnicitet är, åtminstone delvis, både skapad och föränderlig. Vilket gör t.ex. nationalism extra fånig.
Du förbiser det faktum att de tre folken (vitryssar, ukrainare och ryssar) var samma nation och stat, med samma religion och språk fram till 1200-talet. Deras självbild och identitet var i stort sett densamma. Så sent som på 1600-talet kallade sig folket i Lill-Ryssland (dagens Ukraina således) för ryssar. Jag kan anföra massor med källor för detta om du skulle vara intresserad. Polackerna uppfann i sin tur termen ukrainare åt dem (i slutet av 1500-talet och början av 1600-talet).
Ukraina hade aldrig existerat som eget land, det var ett omstritt område, som tidigare varit en del av Rus'. Begreppet Kiev-Rus' (Kievriket) är en sentida konstruktion. Landet hette ursprungligen enbart Rus', varav även orden "ryss", "rysk" och "Ryssland" kan härledas.
Och visst är nationalismen fånig, inte minst den ukrainska som bygger på en konstgjord indentitet. Ukraina hade som sagt aldrig tidigare existerat som egen stat (inom hela dess nuvarande territorium). Och termen "Ukraina" användes först
officiellt av bolsjevikerna på 1920-talet (då man bildade Ukrainska SSR), som därmed legaliserade denna "etnicitet" om man så säger.
mythcracker skrev: Gissa varför USA förklarade Tyskland krig så sent som i december 1941? Trots att tyskarna sänkte många amerikanska handels- och transportfartyg, så väntade USA med krigsförklaringen. Och väntade. Och väntade...
Westrobothnian skrev:Mig veterligen väntar de fortfarande.
Jasså, jahaaa, så de väntar fortfarande? Vad läser du för litteratur undrar jag?
Visserligen var det ju så att det var Tyskland som först tog USA i näsan och drog in dem i kriget när man förklarade krig mot dem den 11 december 1941, men jänkarna besvarade den krigsförklaringen redan samma dag. Den amerikanska krigsförklaringen mot Tyskland röstades igenom med 82-0 i Senaten och med 388-1 i Representanthuset. Här kan du titta på det:
http://en.wikipedia.org/wiki/Declaratio ... ons_of_war
Texten till den amerikanska krigsförklaringen löd som följer:
The War Resolution
Declaring that a state of war exists between the Government of Germany and the government and the people of the United States and making provision to prosecute the same.
Whereas the Government of Germany has formally declared war against the government and the people of the United States of America:
Therefore, be it
Resolved by the Senate and House of Representatives of the United States of America in Congress assembled, that the state of war between the United States and the Government of Germany which has thus been thrust upon the United States is hereby formally declared; and the President is hereby authorized and directed to employ the entire naval and military forces of the government to carry on war against the Government of Germany; and to bring the conflict to a successful termination, all of the resources of the country are hereby pledged by the Congress of the United States.
Källa:
http://www.canadahistory.com/sections/d ... ermany.htm
Westrobothnian skrev:Vilket bevisar Din tes då? Eller så spelade den amerikanska befolkningens allänna isolationism, besvikelse över Versaillesfreden och ovilja att ingripa i vad som sågs som en Europeisk affär in?
Jag spekulerar inte i allehanda möjliga orsaker som kan ha legat bakom USA:s vilja eller ovilja att delta i ett europeiskt krig. Jag påpekade bara det faktum att flera miljoner ton olja levererades till Nazi-Tyskland av amerikanska Standard Oil så sent som 1941. Leveranserna skedde dessutom både före och efter USA:s ofrivilliga inträde i WWII (även om mängden minskade fram till 1944). Detta lyfter jag fram för att jämföra USA:s och Sovjetunionens agerande. Annars blir det lätt för mycket ensidigt och grundlöst moraliserande i ena riktningen.
/MC