Vinterkrigets slut

Leopold
Utsparkad

Vinterkrigets slut

Inlägg av Leopold » 8 juli 2009, 17:43

Jag har sett nån uppgift om att finnarna uppmuntrades av Hermann Göring i mars 1940 att acceptera Moskvas villkor därför att de sedan skulle få tillbaka de avträdda områdena av tyskarna med ränta. Det ska ha framgått av ett brev som kom till ytan 2005. Är det någon som känner till mer om det här?

Användarvisningsbild
Possi
Medlem

Re: Vinterkrigets slut

Inlägg av Possi » 8 juli 2009, 19:05

Så här skriver Jan Lupander om det på

http://www.kevos4.com/Part%205%20The%20 ... %20War.htm
There has for quite some time been a theory floating around here arguing that Finland agreed to the harsh peace terms because Germany had secretly promised that Finland would later regain what it was now loosing. Quite recently (July 2005) an official letter supporting this theory was found. It confirmed that Göring in March 1940 had urged Finland to make peace at any cost as “You will later recover, with interest, all you loose today”. It is quite plausible that Göring had uttered this but from there to go on and assume that the Finnish government agreed to the harsh terms because they had a commitment from Germany to get back what was lost now is ridiculous.
Göring said a lot of things, as a private person, and his utterances were thus far from an official statement of German policy. Everyone knew that the real decisions were made by Hitler. Furthermore it should be noted that we are talking about March 1940, The battle of France was still to be fought and in Germany the Army High Command had not even began seriously to plan the invasion of Russia. No one in his right mind was going to give any promises about the future borders of Finland under those circumstances, and if given, no one would take such a promise seriously.
But on the other hand, anyone could make the qualified guess that when in the future Germany and Russia clashed, as everyone expected, there might be an opportunity for Finland to do some pickings.
Jag håller med Lupander, och vill också påpeka att:

Den militära situationen på karelskanäset i början på mars 1940 började verkligen bli krittisk, specellt med tanke på den omfattning och brohuvud ryssarna fick om norr delen av Viborgskaviken och de stora förlusterna.
Under den här perioden jobbade man med att få hjälp från de västallierade, det var det krittiska och när man förstod att hjälpen inte var seriös slöt man fred. Huvudtaget så passar händelseförloppet och agerande väldigt väl med varandra, så det finns ingen saknade X faktor som "Görings brev". Mao:

1 Den militära situationens krittiska läge (reserverna slut,)
+
2 Bristen på verklig hjälp från de västallierad + Sverige och Norges Nej till derras transitering.
+
3 De politiska handlingsalternativens började ta slut (Dessutom var erbjudandet från Kolontaj och den svenska medlingen bättre än tex en istallation av Kuusinen regeringen som Ryssarna börjat kriget med)

=Jag ser ingenstans av de ovan nämnda saker där Görings brev skulle haft någon vikt.

Leopold
Utsparkad

Inlägg av Leopold » 8 juli 2009, 19:30

Jo, jag känner till den här sajten och Lupanders artikel. Frågan är exakt på vilket sätt det här brevet kom i dagen, kort sagt vilken originalkällan är.

Användarvisningsbild
Possi
Medlem

Inlägg av Possi » 8 juli 2009, 19:49

Jag tror Ylikangas har något med saken att göra, har för mig att han skrev en bok.

Han rykte är nu mera kraftigt skamfilat efter att han skrivit en annan bok där han påstod att tusentals finska desertörer sköts i Vilmanstrands trakten, vid närmare granskning vissade sig att uppgifterna kunde vederläggas som fantasier.

Finns nån tråd här på forumet om det...

Leopold
Utsparkad

Inlägg av Leopold » 8 juli 2009, 20:14

Ylikangas måste i så fall ha skrivit sin bok efter 2005 om han ska vara relevant i sammanhanget. Det här brevet kom ju som sagt fram i juli 2005. Lupander verkar inte heller betvivla dess existens. Men det skulle vara intressant att se primärkällan.

Om det här stämmer så är det naturligtvis upp till var och en att göra sin egen tolkning som Lupander verkar göra.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 8 juli 2009, 21:15

Finns det eventuella Göringska brevet bevarat någonstans? Vad stod i det?

MVH

Hans

Leopold
Utsparkad

Inlägg av Leopold » 8 juli 2009, 21:22

Hans skrev:Finns det eventuella Göringska brevet bevarat någonstans? Vad stod i det?

MVH

Hans
Nu verkar det inte vara som att Göring själv skrivit något brev om det här utan bara att ett officiellt brev kom i dagen i juli 2005 där Göring nämns. Innehållet framgår av det citat som Possi gjorde. Alltså att Göring ska ha uppmanat finnarna att till varje pris sluta fred och att de skulle få tillbaka förlorat territorium med ränta senare av tyskarna.

Jag har mailat sajtinnehavaren och han skulle föra det vidare till Lupander som han trodde hade en mer ingående källa på det här. Det jag bara undrade var om någon här ev. kunde ha kännedom om det hela.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 8 juli 2009, 21:28

OK, tack, kommer det upp något mer så skulle jag också gärna vilja se. Du kan nog gissa att jag ställer mig aningen tveksam.

MVH

Hans

Leopold
Utsparkad

Inlägg av Leopold » 8 juli 2009, 22:02

Jag hoppas Lupander hör av sig till mig om det här inom en inte alltför avlägsen framtid. Jag har också en del kontakter som jag tänker höra mig för med. Dyker det upp nåt som är värt att nämnas återkommer jag.

Leopold
Utsparkad

Inlägg av Leopold » 9 juli 2009, 00:04

Se på attan. Här har vi nåt:

http://www.tuomioja.org/index.php?mainA ... category=2

De finskspråkiga läsarna kanske kan förklara vad det här handlar om. Hittade den här länken i en gammal tråd här så ditt minne var det inget fel på, Possi!

Skriv svar