Hörde på P1:s Plånboken 10/6 om att det tydligen skall varit Gustaf III:s valutapolitik som var en bidragande orsak till mordet på honom. För att finansiera kriget mot Ryssland hade kungen nämligen skapat Riksgläden, vilken gav ut riksdaler riksgäld. I motsats till denna stod riksdaler banco vilka utgavs av Riksbanken. De senare skulle kunna lösas in mot motsvarande värde i silver. Denna begränsning fanns inte för rikdaler riksgäld, vars värde minskade i förhållande till riksdaler banco.
För att upprätthålla värdet på riksdaler riksgäld, så bestämde kungen att man skulle kunna få betala lån tagna i riksdaler banco med riksdaler riksgäld. Detta medförde att de som lånat ut pengar i riksdaler banco förlorade en del av de pengar de lånat ut. Ankarström som drabbades av denna politik personligen då han lånat ut pengar, angav senare i förhören att det var detta som fick honom att mörda kungen.
Kungens valutapolitk bakom mordet?
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: Kungens valutapolitk bakom mordet?
Jag har för mig att det som jag fick veta var att Anckarström ogillade Gustav III och det som togs upp i detta program är nog intressant. Om det stämmer, var har uppgifterna kommit ifrån?
Skulle nog vara intressant om någon ekonom-historiker har kommit på denna koppling.
Stefan
Skulle nog vara intressant om någon ekonom-historiker har kommit på denna koppling.
Stefan