Skafthandgranater
Skafthandgranater
Helt underbar.
En annan sak jag tänkte på, vet ej om det varigt uppe innan. är tyska handgranater som bollas fram och tillbaka innan dom smäller. Vad är det för tid på dom och ramlar inte skälva granaten av pinnen innan det smäller för att göra det svårare att få tillbaka den ?
En annan sak jag tänkte på, vet ej om det varigt uppe innan. är tyska handgranater som bollas fram och tillbaka innan dom smäller. Vad är det för tid på dom och ramlar inte skälva granaten av pinnen innan det smäller för att göra det svårare att få tillbaka den ?
Re: Krigsfilmsklichéer
Den svenska skafthgr m/39, m/ 39C resp. m/43 B hade en fördröjning på ca 4,5 sek.predator skrev: En annan sak jag tänkte på, vet ej om det varigt uppe innan. är tyska handgranater som bollas fram och tillbaka innan dom smäller. Vad är det för tid på dom och ramlar inte skälva granaten av pinnen innan det smäller för att göra det svårare att få tillbaka den ?
Har svagt för mig att den tyska ska ah haft ca 7 sek fördröjning.
Och, nej. Granaten sitter ihop med skaftet och delar således inte sig.
7 sek det var långt. Inte konstigt på att man kan få tillbaka den. Eller har det med att de ska kasta längre och på så sätt behöva mer tid.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Den tyska stavhandgranaten hade en brinntid på 4,5 sekunder. Modell 43 fanns däremot med tre olika brinntider: 1, 4, och 7 s.
Enl. SoldI Mtrl 1963 så hade skafthgr m/43 ca 4,5 sek fördröjning.B Hellqvist skrev: Modell 43 fanns däremot med tre olika brinntider: 1, 4, och 7 s.
Eller så väntar du ett tag innan du kastar den.predator skrev:7 sek det var långt. Inte konstigt på att man kan få tillbaka den. Eller har det med att de ska kasta längre och på så sätt behöva mer tid.
Även enl. SoldI Mtrl 1951.MD650 skrev:Enl. SoldI Mtrl 1963 så hade skafthgr m/43 ca 4,5 sek fördröjning.B Hellqvist skrev: Modell 43 fanns däremot med tre olika brinntider: 1, 4, och 7 s.
Re: Skafthandgranater
Ni skriver om en granat som har brinn tid på 1 sek. Vad har man den till? Spara sista kulan/granaten för sig skälv?
Har det gjorts några jämförelsestudier mellan handgranater med och utan skaft?
Jag gjorde samma reflektion....predator skrev:Ni skriver om en granat som har brinn tid på 1 sek. Vad har man den till? Spara sista kulan/granaten för sig skälv?
En skafthandgranat kan ju kastas mycket längre och har längre ''flygtid'' än en ägg-ditto....vad? 2-4 sekunder - med 4-7 sekunders fördröjning detonerar den ganska kvickt efter nedslag - men 1 sekund
Förmodligen till försåtsladdningar.
Jag tror Björn refererar till den tyska model 43 Stielhandgranate, och inte den svenska skafthandgranat m/43.MD650 skrev:Enl. SoldI Mtrl 1963 så hade skafthgr m/43 ca 4,5 sek fördröjning.B Hellqvist skrev: Modell 43 fanns däremot med tre olika brinntider: 1, 4, och 7 s.
Om jag får göra en gissning på motivet till handgranattändare med 1 sek brinntid, så skulle jag tippa på att tanken var att kunna använda handgranaten som försåtsladdning med (så gott som omedelbar) detonation. För visst var väl även tyska handgranater konstruerade så att själva granötterna blir användbar först när man apterat tändarna?
Försåtminering med m/43 Stielhandgranate nämns här: http://en.wikipedia.org/wiki/Model_43_grenade
Dock inget om den superkorta brinntiden.
Dock inget om den superkorta brinntiden.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Korrekt. Det var t.o.m. så att det fanns fyra varianter av tändpatronen:Sarvi skrev:Jag tror Björn refererar till den tyska model 43 Stielhandgranate, och inte den svenska skafthandgranat m/43.MD650 skrev:Enl. SoldI Mtrl 1963 så hade skafthgr m/43 ca 4,5 sek fördröjning.B Hellqvist skrev: Modell 43 fanns däremot med tre olika brinntider: 1, 4, och 7 s.
Om jag får göra en gissning på motivet till handgranattändare med 1 sek brinntid, så skulle jag tippa på att tanken var att kunna använda handgranaten som försåtsladdning med (så gott som omedelbar) detonation. För visst var väl även tyska handgranater konstruerade så att själva granötterna blir användbar först när man apterat tändarna?
inert-ord.net skrev:Brennzünder Eifer 1939 "BZE 39 Igniting Fuze"
The fuze consists of a small cylindrical metal tube containing match composition with a friction wire passing through it and a delay pellet at the bottom. The friction wire has a pull lanyard attached and connected to the cap.
The cap is unscrewed and pulled sharply to initiate the delay.
The fuze is made in different delay times, indicated by the color of the cap as follows:
Red = 1 Second
Blue = 4.5 Seconds (Standard configuration)
Yellow = 7.5 Seconds
Gray = 10 Seconds
--------------------------------------------------------------------------------
There are stories of booby traps set by the Germans on the Russian front using modified M39 grenades. Evidently blue caps were substituted for the red ones on the 1-sec. delay fuzes and then installed in grenades, leaving them to be found (and used) by Russian soldiers. The result was early detonation either while still held or before being thrown a safe distance.
Skulle bara kolla att han var medSarvi skrev:Jag tror Björn refererar till den tyska model 43 Stielhandgranate, och inte den svenska skafthandgranat m/43.