Anledningen till att jag döpte denna tråd till "Bilder på Ondskan" och inte 'Satan' är för att jag letar efter väldigt gamla bilder. Ristningar, målningar vad som helst. Inte just från kristna och judiska arkiv. Jag forskar i ämnet just nu och försöker få fram många olika ansikten av Den.
Kristna bilder av en hornkrönte figuren är den bild vi oftast får fram.
Men jag letar som sagt efter äldre, möjligtvis sumeriska pg.a deras kultur.
Om ni har några sidor att tipsa mig med skulle jag vara väldigt tacksam.
Frågor om min studie eller bara ett varför är välkomna.
-
D
Bilder på Ondskan (Djävulen)
Re: Bilder på Ondskan (Djävulen)
Satan som sådan är en del av den judisk-kristna religionen; han ingår i den och uppfanns av den. Visst fanns demoner och onda andra tidigare i vissa av de polyteistiska religionerna, särskilt den babyloniska religionen innehåll mycket demoner, men den specifika Djävulen är en kristen gestalt.
'Ha-Satan' var från början en term på människor och övernaturliga väsen som utmanade den judiska-jahweistiska religionen under den tidiga judendomen. Därav betyder namnet "anklagaren" alternativt "motståndaren" "uppviglaren" "den som stör freden". Satan som en figur kommer från "Satan'el" en figur i den apokryfiska judiska texten Enochs andra bok. Här berättas om Satan som den fallne ängeln / fallen furste som föll från himeln och guds tjänst. Men denna text är extremt obskyr och var väldigt okänd i judendomen, synen på "satan" har i modern tid varit markant annorlunda.
Sedan har satan blivit en kristen mytologisk figur, i evangelierna talar Jesus med djävulen som han betecknar satan. I andra nytestamentliga texter ställs det fast att djävulen och satan i princip är samma figur.
Sedan har satan blivit en kristen mytologisk figur, i evangelierna talar Jesus med djävulen som han betecknar satan. I andra nytestamentliga texter ställs det fast att djävulen och satan i princip är samma figur.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.
Bilden av Satan har många likheter med bilden av guden Pan. Bockhorn, bockfot och skägg. Är inte så insatt i frågan men kunde tänka mig att ordet "Fan" kan komma från ordet "Pan". Någon som vet?

Kopplingen mellan Afrodite i den andra bilden och de nakna djävlarna i första bilden är också intressant.

Kopplingen mellan Afrodite i den andra bilden och de nakna djävlarna i första bilden är också intressant.
Nej, så verkar inte vara fallet:cats skrev:Är inte så insatt i frågan men kunde tänka mig att ordet "Fan" kan komma från ordet "Pan". Någon som vet?
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.ph ... 6/161.html
Här var också en utläggning över varifrån ordet möjligen härstammar från http://www.svd.se/kulturnoje/understrec ... 338430.svd