Han fick visst en medalj av Japan också. Säga vad man vill om japanerna, men långsinta är dom inte.Hans skrev:Någon som vet hur han fick 'Swedish Commander Grand Cross of the Royal Order of the Sword' och när?Blixten skrev: LeMay
MVH
Hans
Kubakrisen
Re: Kubakrisen
LeMay lär ha varit förebild för den här galningen i Dr. Strangelove.
Jackson skrev:LeMay lär ha varit förebild för den här galningen i Dr. Strangelove.
Nej det var den galne brigadören Jack Ripper som sökte "Purety of essance" POE som även var återkallningskoden för hans utsända B 52 orna. Generalen Buck var galen på sitt eget sätt.
http://www.imdb.com/title/tt0057012/
http://www.imdb.com/title/tt0057012/
I Aftonbladet 11/10 1971 "avslöjades" det f.ö. hur krisen kom att lösas på fredligt sätt. Wennerström hävdar alltså att han redan den 16 oktober fick information om att Kennedy skulle upprätta en blockad och att han skyndade sig att infomera ryssarna om detta. Detta gladde Chrusjtjov omåttligt eftersom KGB dittills totalt misslyckats med att avslöja de amerikanska planerna. Wennerström berättar därefter om hur han under stor vånda inväntade det amerikanska draget - var hans information korrekt? Stor blev hans glädje förstås när Kennedy 8 dagar senare proklamerade blockaden.
Visst är världen orättviss...Magnus L skrev:Ja verkligen - en äkta galning. "vi borde bomba Vietnam tillbaks till stenåldern" - Lemay. Hade han varit Ryss hade ni ju haft diagnosen klar - han var helt enkelt kommunist. Nu var han ju amerikan och vad säger det om det faktum att man släppte fram en sådan tok till en sådan post? En galen kapitalist kanske ?Tuchatjevskij skrev:Tackar för svaren. I synnerhet länken om Curtis Lemay var intressant.
Ben, hur säker kan man vara på Wennerströms uppgifter?
Jag tycker att det bland gamla spioner oftast finns en tendens att ge sig själv allt för stor betydelse till de historiska skeendena.
Detta är med största säkerhet ett sådant fall. Den 16 oktober (dagen då Wennerström skulle ha underrättat ryssarna om den amerikanska linjen) hade Kennedy precis inlett diskussionerna med sina rådgivare. Det fanns då en rad olika förslag och verkligen inget som helst beslut i någon riktning.oxford skrev:
Ben, hur säker kan man vara på Wennerströms uppgifter?
Jag tycker att det bland gamla spioner oftast finns en tendens att ge sig själv allt för stor betydelse till de historiska skeendena.
I "bästa" fall blandade Wennerström ihop dagarna, men troligare är att han drog en vals för Aftonbladets reporter.
Stämmer ju bra med hans ivran att vilja ''vara en viktigt bricka i det internationella spelet''.I "bästa" fall blandade Wennerström ihop dagarna, men troligare är att han drog en vals för Aftonbladets reporter
En vidrig individs omskrivning för - högförräderi! Karl'n skulle utlämnats till USA - där dom hade haft k*k*n att hänga han!
Varjag
I Wennerströms memoarer (utgivna året efter intervjun) är berättelsen betydligt nedtonad. Där säger han bara att han lyckades få iväg meddelandet om sjöblockaden innan den trädde i kraft. Vilket f.ö. inte var särskilt svårt eftersom Kennedy i förväg meddelade såväl Chrusjtjov som en rad andra regeringschefer på båda sidor om järnridån att han i ett tal skulle tillkännage inrättandet av en blockad.
varjag skrev:Stämmer ju bra med hans ivran att vilja ''vara en viktigt bricka i det internationella spelet''.I "bästa" fall blandade Wennerström ihop dagarna, men troligare är att han drog en vals för Aftonbladets reporter
En vidrig individs omskrivning för - högförräderi! Karl'n skulle utlämnats till USA - där dom hade haft k*k*n att hänga han!
Varjag
jag kan mycket väl tänka mig att Stalin med flera resonerade ungefär likadant om väldigt många personer i Sovjetunionen på sin tid...
Det är mycket lite jag och Stalin är överens om, men behandling av förrädare - är en, Varjagjag kan mycket väl tänka mig att Stalin med flera resonerade ungefär likadant om väldigt många personer i Sovjetunionen på sin tid...
Underskatta aldrig en fiendes goda sidor! Tex skulle lite sharia-lagar på havets vågor göra processen (liksom piratens övre högra extremiet) kort!varjag skrev:Det är mycket lite jag och Stalin är överens om, men behandling av förrädare - är en, Varjagjag kan mycket väl tänka mig att Stalin med flera resonerade ungefär likadant om väldigt många personer i Sovjetunionen på sin tid...