Quiz: Sevärdheter
Re: Quiz, sevärdheter
Jag norpar gärna den öppna frågan.
Bilden nedan visar en väldigt känd sevärdhet, men från en udda blickpunkt. Vi befinner oss 49 meter upp i luften.
Bilden nedan visar en väldigt känd sevärdhet, men från en udda blickpunkt. Vi befinner oss 49 meter upp i luften.
Senast redigerad av 1 nool, redigerad totalt 6 gånger.
Insidan av Cheops pyramiden...
...gissar / currahee
...gissar / currahee
Bra gissning, men inte rätt. Jag väntar ett tag med ledtrådar.
Newgrange på Irland?, Varjag
Även varjag går bet.
Här kommer ledtråd 1: 19 cm/km
Här kommer ledtråd 1: 19 cm/km
Hmmm - Derinkuyu i Turkiet?????
Nej, det rör sig inte om Derinkuyu. Jag tor att det är bäst att jag återupprepar frågan, eftersom den nnehåller en viktig ledtråd:
Nästa ledtråd är: 19 cm/km
Och här kommer ytterligare en: romersk
Nästa ledtråd är: 19 cm/km
Och här kommer ytterligare en: romersk
Nästa ledtråd: Nemausus
Är vi inne i en akvedukt?
Jajjamän. Nu gäller det bara att lista ut vilken. En av mina poster ovan bör vara till hjälp!cats skrev:Är vi inne i en akvedukt?
Pont du Gard, Nimes, Frankrike, Varjag
JOHO! Varjag tar hem det, men en eloge går til Cats som tog oss in på akveduktspåret.

Pont du Gard är en 49 meter hög bro för akvedukten mellan Uzès och Nimes och är en av södra Frankrikes mest besökta sevärdheter. Byggdes av romarna under det första århundradet e.Kr.
När jag var där på 90-talet var det fortfarande tillåtet att promenera på den högsta delen - utan räcken eller andra säkerhetsåtgärder - men sedan ett tiotal år tillbaka är det förbjudet.

Pont du Gard är en 49 meter hög bro för akvedukten mellan Uzès och Nimes och är en av södra Frankrikes mest besökta sevärdheter. Byggdes av romarna under det första århundradet e.Kr.
När jag var där på 90-talet var det fortfarande tillåtet att promenera på den högsta delen - utan räcken eller andra säkerhetsåtgärder - men sedan ett tiotal år tillbaka är det förbjudet.
Tack nool - men frågan går till ''cats'' som kom på att det var en akvedukt......!!! Sen blev det lätt.....
cats - where are U?? Fire away ------
Vilken gentleman!varjag skrev:Tack nool - men frågan går till ''cats'' som kom på att det var en akvedukt......!!! Sen blev det lätt.....
Jag trodde faktiskt att nån skulle ta det snabbare med ledtrådarna 19 cm/km och 49 meter upp i luften