Doolittle raid 18april 1942

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
BaheraFelix5
Medlem

Doolittle raid 18april 1942

Inlägg av BaheraFelix5 » 23 maj 2011, 23:19

Hej!

:?
Har ganska många år varit intresserad i vad som i inledningsskeendet hände under Doolittle´s Tokyo raid den 18 april 1942. Men tyvärr gått bet på själva händelsen som i expressfart drog igång den hastiga starten av anfallet.

Som sagt vad, planer hade dragits fram för att ge japsen en knäpp på näsan och som godkänts i ett ovanligt snabbt tempo. Man hade avdelat ett ganska stort tonnage för att utföra denna plan. Det var Task Force 18 med bl.a USS Hornet CV-8 samt ett lyckat rendezvouse med Task Force 16 som innehöll USS Enterprise CV-6, tre tunga kryssare, en lätt kryssare, åtta jagare, två tankbåtar och alla ångade på i ca 20 knop.

Vad jag kunnat utläsa från flera litteraturer som avhandlar detta ämne så var de flesta amerikanska örlogsfartygen utrustade med det då senaste skriket av radar. Ändå så upptäcktes inte en japansk patrullbåt No 23 Nitto Mary - en 70 tons s.k picketboat! Vissa författare hävdar med bestämdhet att avståndet då man upptäckte patrullbåten rörde sig om ca 300-400 meter! Dessa siffror är oerhörda i sig. Här kommer min fråga; Sov radaroperatörerna? Samma gäller utskikarna på resp. fartyg? Kan någon här på Forumet ge mig ett berättigat svar på frågan?

Mvh

Felix
Immoculata conceptio

FredH
Medlem

Re: Doolittle raid 18april 1942

Inlägg av FredH » 24 maj 2011, 20:09

Det är absolut inget konstigt med att missa ett fartyg med radar. Det sker dagligen fortfarande. Ett fartyg på 70ton är ingen stor sak ute på en ocean. Med lite sjögång så försvinner den väldigt lätt i vågdalar och i det som kallas för sjöklutter. Den syns men går ihop med störningar från sjön.

En radar på 40-talet lär vara betydligt sämre än vad vi har idag. Och därmed kan det inte vara osannolikt att den missar ett fartyg ute på havet. Allt beroende på hur förhållandena är. Jag kan anta att störningar från sjöhävning var väldigt stora förr i tiden. Då de inte hade lika förfinad teknik att trycka ned sjökluttret.

Om det var dagtid eller nattetid så är det helt andra förutsättningar för utkikarna. Även beroende på siktförhållanden dagtid samt sjöhävning.

Användarvisningsbild
BaheraFelix5
Medlem

Inlägg av BaheraFelix5 » 24 maj 2011, 22:49

Till FredH

Jaaa det är precis som Ni säger, radarutrustningen var i sin linda, och det var enligt författarna ganska dåligt väder.

En sak som också förbryllar en är att ganska många författare till Doolittle raiden 18 april 1942, nämner många olika längdmått när den här japanska patrullbåten (fiskebåt?) upptäcktes. Det längsta avståndet jag läst är 42nm, och det minsta är hör & häpna: ca 300 meter! Till detta egendomliga vill man även påtala att det var ett ganska stort antal patrull- och eller fiskebåtar man hade att göra med. Somliga författare menar ett tiotal patrull- och eller fiskebåtar.

Den senaste Hollywood-rullen som bl.a avhandla ämnet ovan (Pearl Harbour) rusar igenom händelseförloppet och man får ej något riktigt historiskt grepp om vad som hände här heller - vilket är synd!

Mvh

Felix
Immoculata conceptio

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Inlägg av spett » 25 maj 2011, 11:04

De små vedettbåtarna syntes inte på radar om det var långa dyningar.

Erik Ljungberg
Medlem

Inlägg av Erik Ljungberg » 25 maj 2011, 13:19

1942 var inte heller vare sig själva utrustning eller besättningaran lika bra som de senare blev.

Kan också, men nu spekulerar jag, var så att man valde att inte använda radar (radiotystnad) då de eventuellt kunde upptäckas.

Användarvisningsbild
BaheraFelix5
Medlem

Inlägg av BaheraFelix5 » 25 maj 2011, 16:34

Till Erik Ljungberg

Jaaa, detta fenomen (radar- och radiotystnad) var säkerligen absolut! Har själv då när det gällt detta beteende varit inne på samma frekvens.

Mvh

Felix
Immoculata conceptio

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Inlägg av spett » 25 maj 2011, 18:00

Har hittat förklaringen.
Flottiljen stötte på japanen i ett regnväder.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 26 maj 2011, 15:29

Erik Ljungberg skrev: Kan också, men nu spekulerar jag, var så att man valde att inte använda radar (radiotystnad) då de eventuellt kunde upptäckas.
Ja det är rimligt. Nu är jag inte hundra på att japanerna hade radar vid den tiden.
Beskrivningen i bookleten jag läste av kryssarslaget vid Quadalcanal skrev mycket om att japanerna hade ingen radar, men väl mycket bra mörker-observatörer, vana att se också i mörker. Bättre än amerikanska diton.
Amerikanerna hade däremot radar, men inte alla fartygen. Så deras problem blev att medan de försökte vägleda varandra för eldledning, kom japanerna nära nog för att se med ögonen... Och så var DEN fördelen borta. Lite OT.

Vidare, det var ju en hel flottilj amerikanska fartyg. OM de hade radar på, så måtte det ju varit en massa ekon runt om.
Moderna radaranläggninar håller säkert koll på de egna fartygen, men det gjorde de naturligtvis inte då..

Så då koncentrerade de sig på ekon på håll, inte på närmare distanser...

Skriv svar