Har ganska många år varit intresserad i vad som i inledningsskeendet hände under Doolittle´s Tokyo raid den 18 april 1942. Men tyvärr gått bet på själva händelsen som i expressfart drog igång den hastiga starten av anfallet.
Som sagt vad, planer hade dragits fram för att ge japsen en knäpp på näsan och som godkänts i ett ovanligt snabbt tempo. Man hade avdelat ett ganska stort tonnage för att utföra denna plan. Det var Task Force 18 med bl.a USS Hornet CV-8 samt ett lyckat rendezvouse med Task Force 16 som innehöll USS Enterprise CV-6, tre tunga kryssare, en lätt kryssare, åtta jagare, två tankbåtar och alla ångade på i ca 20 knop.
Vad jag kunnat utläsa från flera litteraturer som avhandlar detta ämne så var de flesta amerikanska örlogsfartygen utrustade med det då senaste skriket av radar. Ändå så upptäcktes inte en japansk patrullbåt No 23 Nitto Mary - en 70 tons s.k picketboat! Vissa författare hävdar med bestämdhet att avståndet då man upptäckte patrullbåten rörde sig om ca 300-400 meter! Dessa siffror är oerhörda i sig. Här kommer min fråga; Sov radaroperatörerna? Samma gäller utskikarna på resp. fartyg? Kan någon här på Forumet ge mig ett berättigat svar på frågan?
Mvh
Felix