lägenheter 1917

Skriv svar
mirandir
Ny medlem

lägenheter 1917

Inlägg av mirandir » 25 april 2011, 18:30

Har ett projekt att bygga en modell av en gammal järnvägsstation. Modellen skall inte bara ha en snygg fasad utan även ha en interiör. Och då jag inte är så bevandrad i den tidens bostäder så skulle jag behöva lite hjälp. Stationen hade två bostadslägenheter. Den ena beboddes av Stationsinpektoren och i den andra, mindre, lägenheten bodde en "materialskrivare". Problemet jag har är vilka slags rum som lägenheterna kan tänkas inneha. Visst skulle jag kunna fantisera fram något men jag vill helst att det skall ha någon slags historisk och autentisk förankring.

Nya/ändrade byggdelar är istreckade.
1tr.jpg
1tr.jpg (32.32 KiB) Visad 3144 gånger
Först har vi våningen 1trappa upp. Denna våning inrymde tidigare bägge lägenheterna men tycks nu till största delen bestå av stationsinspektorens lägenhet. Längst till vänster har vi kök, serveringsrum och matsal hörandes till stationsinspektorens lägenhet. Här finns också till synes ett misstag i.o.m. att det skall finnas dörrar från både matsal och tambur till rummen direkt till höger om dessa två. Rummet som skall skall ha dörr mot matsalen antar jag är ett herrum och det andra rummet med två garderober är mest troligt ett sovrum.

Men de två rummen till höger om dessa? Vad kan de ha använts till? Salong? Barnkammare? Kabinett? Som synes så har de tidigare haft dörrar mot trapphuset och rummet längst till höger istället för mot stationsinspektorens herrum/salong och sängkammare.

Sist men inte minst har vi det nu ensamma rummet längst till höger med en dörr mot det högra trapphuset. Vad kan detta tänkas ha använts till? Hör det till lägenheten på våningen ovanför eller kan det tänkas ha varit något slags förråd? En sak som slår mig är att det även här gjorts ett misstag i.o.m. att det skall vara ett fönster på den högra väggen. Kan det vara så att den igenbyggda dörren är ett misstag med och att detta rör sig om ett pigrum? Är det ens tänkbart att en stins på en medelstor station kan tänkas ha haft piga?
2tr.jpg
2tr.jpg (34.17 KiB) Visad 3144 gånger
Våningen 2tr. upp består till hälften av en vindsvåning och till hälften av materialskrivarens lägenhet. Denna lägenhet har två rum och kök och både förstuga och tambur. Det ena rummet är förstås en sängkammare men det andra rummet? Är det troligt att en, vad jag förstått, lägre tjänsteman har salong/herrum eller någonting liknande?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: lägenheter 1917

Inlägg av Hexmaster » 25 april 2011, 19:17

Välkommen till forumet!

Det här var en annorlunda fråga. Det är alltså ritningarna för en faktisk stationsbyggnad du hittat? Var låg/ligger den i så fall?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 25 april 2011, 20:14

Välkommen.

Kan kakelugnarna vara en fingervisning om vad som var sovrum?

MVH

Hans

mirandir
Ny medlem

Inlägg av mirandir » 25 april 2011, 21:51

Hexmaster skrev:Välkommen till forumet!

Det här var en annorlunda fråga. Det är alltså ritningarna för en faktisk stationsbyggnad du hittat? Var låg/ligger den i så fall?
Tackar.

Stationen låg i bastuträsk men revs tyvärr c:a 1968 och ersattes av en mindre och riktigt ful "skolåda" i tegel.
stationen.jpg
stationen.jpg (72.11 KiB) Visad 3123 gånger
Här är en bild på den gamla stationen sedd norrifrån (Från höger på ritningarna ovan)
Hans skrev:Välkommen.

Kan kakelugnarna vara en fingervisning om vad som var sovrum?

MVH

Hans
Möjligtvis. Men jag är långt ifrån 100% säker.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 juli 2011, 22:56

Nu var det många år sedan jag höll på med en ritning av gamla hus, men jag förmodar om jag inte minns fel att de "runda" markeringarna i mitten av huset symboliserade ugnar och köket i huset hade sitt eget rökuttag. Tittar på ritningen som finns i denna tråd över stationshuset.

På Bastuträsk kommuns hemsida (www.bastutrask.se), på länken "historia" finns det en annan bild på stationshuset och där fanns det två skorstenar.

Stefan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 19 juli 2011, 23:11

Men ritningarna visar en byggnad som tarvar tre skorstenar: En för köket, en central för stationsinspektörens kök, och ytterligare en längst till vänster för det ensamma rummet, och för köket i den övre lägenheten. Dock finns det en viss möjlighet att man drog ihop det till två skorstenar genom någon sned pipa på vinden, men ritnginen visar ju en rak pipa genom vinds-utrymmet.

Det ensamma rummet kan antingen ha varit en egen lägenhet, eller en rest från tiden med två lägenheter på samma plan, eller så hade det funktion som kontor eller liknande.

Det skulle förvåna mig mycket om stationsinspektören inte hade piga. Det var vanligare än vi nog oftast tror då hushållsarbete helt enkelt tog mera tid då än nu och arbetskraften var billig. Ibland hade ju inspektorens piga även hand om telefonväxeln, och liknande tjänster.

mirandir
Ny medlem

Inlägg av mirandir » 18 augusti 2011, 22:33

Stefan Lundgren skrev:Nu var det många år sedan jag höll på med en ritning av gamla hus, men jag förmodar om jag inte minns fel att de "runda" markeringarna i mitten av huset symboliserade ugnar och köket i huset hade sitt eget rökuttag. Tittar på ritningen som finns i denna tråd över stationshuset.

På Bastuträsk kommuns hemsida (http://www.bastutrask.se), på länken "historia" finns det en annan bild på stationshuset och där fanns det två skorstenar.

Stefan
Stationen var ursprungligen av hällnäs modell med två skorstenar men byggdes ut vid två tillfällen. Första gången efter samma modell som stationshuset i Älvsbyn och senare enligt ritningen och bilder ovan. De flesta bilderna på den utbyggda stationen är tagna i en sådan vinkel att det ser ut som att den bara har två skorstenar men på den här bilden syns det att antalet skorstenar faktiskt var tre.
Markus Holst skrev: Det ensamma rummet kan antingen ha varit en egen lägenhet, eller en rest från tiden med två lägenheter på samma plan, eller så hade det funktion som kontor eller liknande.
Var det vanligt att man lämande ett rum bara sådär när man byggde om hus/lähgenheter?

Skriv svar