"Krigsfall väst" Jämtland och IB1?
"Krigsfall väst" Jämtland och IB1?
På 70-talet genomförde fo-staben i Jämtland en "krigsfall väst" studie. Fienden skulle komma från Norge men det var inte Nato utan WP-förband som "gått runt".
Förbanden i Jämtland skulle bestå av lokalförsvar, NB35, två fördelningshaubitsbataljoner samt IB1...
IB1 i Jämtland - kan det stämma?
Förbanden i Jämtland skulle bestå av lokalförsvar, NB35, två fördelningshaubitsbataljoner samt IB1...
IB1 i Jämtland - kan det stämma?
Re: "Krigsfall väst" Jämtland och IB1?
Inte helt orimligt.Matte skrev:IB1 i Jämtland - kan det stämma?
Kan ha varit den "närmaste" brigaden att tillgå.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Tror ej på detta. IB 1 ingick i XIV.Förd Nyköping - Oxelösund - Norrköping. IB 1 hade Org-66.
IB 2 var ÖB reserv söder om Umeå. Org-77.
IB 2 var ÖB reserv söder om Umeå. Org-77.
Mina understrykningar.Matte skrev:På 70-talet genomförde fo-staben i Jämtland en "krigsfall väst" studie.
Har du mer bakgrund eller källor?
En studie på fo-stabsnivå (52) om krigsfall ser i mina ögon märklig ut - speciellt med placering av brigader.
MVH
Hans
Kan ju varit nåt specifikt fall.Hans skrev:Mina understrykningar.
Har du mer bakgrund eller källor?
En studie på fo-stabsnivå (52) om krigsfall ser i mina ögon märklig ut - speciellt med placering av brigader.
MVH
Hans
Men jag håller med. Det borde ha varit Milo NN som gjort planeringen.
Ehrmm, Milo B torde det väl vara. Norrlandscentrism
MVH
Hans
MVH
Hans
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Jämtland är Milo NN. IB 2 mobbade i Milo B men hade krigsuppgift som ÖB res ÖN och NN.
Men Fo-staben i Karlstad måste väl ha varit Milo B. Fast Milo B var väl något slags reservmilo. Eller?Stellan Bojerud skrev:Jämtland är Milo NN. IB 2 mobbade i Milo B men hade krigsuppgift som ÖB res ÖN och NN.
MVH
Hans
EDIT - Skäms- jag blandar ihop Jämtland och Värmland - skyller på en jobbig vecka och brist på nikotin och överskott på andra njutningsmedel - sorry
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Var kommer fostab Karlstad in i frågan? Var det inte Östersund?
Jo, se ovan
Sorry som sagt.
Men ni vet inte utan att kolla var Esch-sur-Alzette ligger i förhållande till Esch-sur-Sûre
Fo-stab i Östersund (Jämtland, tror jag) är Fo 22.
MVH
Hans
Men ni vet inte utan att kolla var Esch-sur-Alzette ligger i förhållande till Esch-sur-Sûre
Fo-stab i Östersund (Jämtland, tror jag) är Fo 22.
MVH
Hans
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
No harm done.
Rätt.Hans skrev:Fo-stab i Östersund (Jämtland, tror jag) är Fo 22.
MVH
Hans
MB konteramiral Per Rudberg som gav dåvarande C I5/Fo22 att 1974 genomföra en "studie väst". Studien var klar ett år senare. Slutsatserna innebar bla att IB 1 borde grupperas för avvärjningsstrid väster om linjen Järpen - Kallsjön och att NB lämpligen grupperades öster Kallsjön.
Sommaren och hösten genomfördes spel på operativ och taktisk nivå och under en fältövning i juni prövades försvarsplanerna med kraftsamling till IB1...
Kan det vara IB 2 de menade?
Sommaren och hösten genomfördes spel på operativ och taktisk nivå och under en fältövning i juni prövades försvarsplanerna med kraftsamling till IB1...
Kan det vara IB 2 de menade?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
I 5 mobbade ju NB 35. Detta med IB 1 kan ha varit en studiebenämning där IB 1 betyder "en IB". 1974 mobbade verkliga IB 1 i trakten av Tystberga och ingick i 14.fördelningen med uppgift Nyköping - Oxelösund - Bråviken och beredduppgift Vikbolandet.
Det var rätt vanligt med "täckbenämningar" för förband i studier och spel samt vid KFÖ. Detta bl a för att förvirra CCCP.
Det var rätt vanligt med "täckbenämningar" för förband i studier och spel samt vid KFÖ. Detta bl a för att förvirra CCCP.
Hur såg egentligen NB35 ut på den tiden? Jag vill minnas att NB35 var en org85-brigad, men när jag tjuvkikar i AH1:NB så är den från 1990 och ersatte org77. Fanns det ett "mellanting" kallat org85? Hur såg NB ut innan dess?
Vad gäller debatten IB1 kontra IB2: kan det ha varit så att man hypotetiskt använde IB1 för att man ville se hur en IB org-66 skulle kunna användas i situationen?
Vad gäller debatten IB1 kontra IB2: kan det ha varit så att man hypotetiskt använde IB1 för att man ville se hur en IB org-66 skulle kunna användas i situationen?