När försvann den medvetna hedendomen i Europa?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
oilc
Tidigare medlem

Inlägg av oilc » 20 mars 2011, 23:21

Jag vet att mycket från hedendomen fanns kvar även efter ett lands kristnande, men det är inte den omedvetna hedendomens andel i Europas kultur den här tråden handlar om, utan hur länge den medvetna hedendomen dröjde sig kvar efter kristendomens införande. Man kan ju tänka sig att människor höll kvar vid sin tro i hemlighet även efter kristendomens införande och överhetens förbud mot dyrkan av alla andra gudar än den kristna.

Hur länge fortsatte folk att dyrka de gamla gudarna i hemlighet, fullt medvetna om att det var frågan om två skilda religioner? Hur länge kan det ha funnits kvar människor som höll fast vid de gamla gudarna i trots mot kyrkan?

I Bysans lade man så sent som på 500-talet straffskatt på de sk "hellenerna", som höll fast vid den gamla grekisk-romerska religionen trots att religionsfriheten avskaffats, och i Spanien utfärdades ett förbud mot animismen i slutet av 600-talet.
I Baltikum, där balterna hade påtvingats kristendomen av tyska riddarorden, ska bönderna endast ha låtsats vara kristna och i själva verket ha fortsatt utöva sin egen tro under 1500-talet, och samma sak gällde även i Finland under 1500-talet.

I följande länk hävdas att esterna gjorde uppror mot den kristna kyrkan 1354 och fortsatte att medvetet praktisera hedendom i hemlighet vid bröllop och begravning fram till åtminstone 1400-talet:

http://www.lonelyplanet.com/estonia/history

Har någon här konkreta exempel på medveten hedendom och dyrkan av gamla gudar i ett europeiskt land långt efter kristendomens införande?

Tack på förhand.

karlfredrik
Medlem

Re: När försvann den medvetna hedendomen i Europa?

Inlägg av karlfredrik » 8 november 2011, 13:54

Landskapslagarnas förbud mot asatro fanns kvar i alla fall på 1300-talet, den sista kända Odenmyten från slaget vid Lena på 1200-talet.
Mest ståndaktiga var nog samerna. Där fanns den hedniska religionen fram till 1685:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Samisk_religion

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 25 november 2011, 22:20

Jag tänker på Själva Överskriften till den Tråd,, Har den egentligen försvunnit denna gamla Hedendom ? För det finns ju saker än idag som hänger kvar sedan denna gamla hedendom, Majstången är ju en gammal Okult symbol, å sedan så firas väl om jag inte har fel på vissa ställen på den Brittiska ö världen den gammla hedniska midsommaren. Men ni får gärna rätta mej om jag har fel. :wink:

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 25 november 2011, 22:46

Anders Nyman skrev:Jag tänker på Själva Överskriften till den Tråd,, Har den egentligen försvunnit denna gamla Hedendom ?
Om vi bolderar ordet "medvetna", så underkänner jag ditt resonemang.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 26 november 2011, 00:45

karlfredrik skrev:Landskapslagarnas förbud mot asatro fanns kvar i alla fall på 1300-talet, den sista kända Odenmyten från slaget vid Lena på 1200-talet.
Mest ståndaktiga var nog samerna. Där fanns den hedniska religionen fram till 1685:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Samisk_religion
Skulle också gissa att samerna var de sista att lämna medveten hedendom, i alla fall i Västeuropa. Är det någon som vet hur det kan ha varit hos naturfolk i nordvästra Ryssland (i europeiska delen av landet, alltså väster om Uralbergen)?

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 26 november 2011, 12:49

Vad menar vi med "medveten hedendom"? Om vi menar att den utövande faktiskt vet om att han/hon praktiserar t ex fornnordisk sed så har den ju inte försvunnit alls. Det finns i dag en mer eller mindre etablerad skara som bekänner sig till de fornnordiska gudarna. De heter väl asatrosamfundet eller något liknande?
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 26 november 2011, 13:09

Fredrik Andersson skrev:Vad menar vi med "medveten hedendom"? Om vi menar att den utövande faktiskt vet om att han/hon praktiserar t ex fornnordisk sed så har den ju inte försvunnit alls. Det finns i dag en mer eller mindre etablerad skara som bekänner sig till de fornnordiska gudarna. De heter väl asatrosamfundet eller något liknande?
men det är väl en ny rörelse, ingen kontinuerlig? Med så lite som är belagt om den fornnordiska religionen är det väl frågan värt ifall de alls utövar samma religion?

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 26 november 2011, 22:51

Markus Holst skrev:
Fredrik Andersson skrev:Vad menar vi med "medveten hedendom"? Om vi menar att den utövande faktiskt vet om att han/hon praktiserar t ex fornnordisk sed så har den ju inte försvunnit alls. Det finns i dag en mer eller mindre etablerad skara som bekänner sig till de fornnordiska gudarna. De heter väl asatrosamfundet eller något liknande?
men det är väl en ny rörelse, ingen kontinuerlig? Med så lite som är belagt om den fornnordiska religionen är det väl frågan värt ifall de alls utövar samma religion?
Jo, det är väl det finns väl ett sådär 900 år långt glapp mellan den ursprungliga asatron och de (mycket små grupper) som tagit upp asatron i vår tid. Det handlar nog dessutom i många fall lika mycket om ett intresse för vikingatiden som en tro i vanlig mening.

Templet i Uppsala brändes på 1080-talet och då var hedendomen redan på väg bort. Kanske fanns det asatroende ytterligare något halvsekel eller möjligen sekel i då avlägsna delar av riket (Dalarna, Småland, etc).

gnikam4
Medlem
Kontakt:

Inlägg av gnikam4 » 5 december 2011, 00:43

Det sista europeiska landet att kristnas var Litauen, vars storfurste Jogaila 1385 konverterade till kristendomen för att även kunna bli kung av Polen. Folket följde därvid förstås efter sin kung in i den katolska kyrkans famn, men rimligen tog det några generationer innan kristnandet var helt genomfört - varför de litauiska områdena kan antas vara de sista i Europa (undantaget utkanterna i norr och öster) där en äkta hedendom levde kvar.

Sedan har jag förvisso läst någonstans att öppet hedniska riter ska ha ägt rum bland Europas bondebefolkning så sent som på 1700- eller 1800-talet. Men jag minns inte var jag läste det och lika litet vilket område det handlade om.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 5 december 2011, 10:07

Ett sidospår, om inte blind-, är wicca. Idén var att det finns en "häxrörelse" mitt ibland oss som utövar hedniska riter, inte som återupplivad teater utan ett levande bruk, i det fördolda ända sedan kristendomens införande. Detta började talas om i mitten av 1900-talet och tidvis har det funnits rätt många som trott rätt starkt på det. Sant är det inte, men onekligen fascinerande.

hasse lindquist
Medlem

Inlägg av hasse lindquist » 14 december 2011, 19:11

Hej Hexmaster,
enligt somliga är den europeiska hedendomen ingalunda utdöd utan endast fördold för flertalet. Tidigt under 1930-talet ansåg sig antropologen Margaret Murray ha återupptäckt bronsåldersreligionen, som skulle ha överlevt i form av välorganiserat häxeri i allsköns avkrokar över kontinenten.
Olika profeter hakade på och framträdde som dittills hemliga utövare av "witchcraft". Detta var naturligtvis utomordentligt sensationellt och fantasieggande.
Dock föreligger misstanken att Murray snarare oavsiktligt råkade skapa en religion än upptäcka en överlevande sådan.
Nåväl, flera religioner och kulter än den nutida häxhedendomen vilar på klent dokumenterade ursprungsmyter. Vilket ingalunda behöver besvära anhängarna.

Skriv svar