Behandlingen av irländska soldater

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Re: Behandlingen av irländska soldater

Inlägg av von Adler » 29 december 2011, 16:49

tyskaorden skrev:Republiken Irland var ju vid denna tid fortfarande del av Samväldet även om man deklarerade sig neutral. Fast om man skall tro vad Wikipedia skriver så kunde invånare i Republiken låta sig värva till Brittiska armén och 1942 fanns det 23 549 irländare från republiken i den britiska armén, plus 28 287 från Nordirland. 1944 hade siffran från republiken ökat till 27 840 medan Nordirlands bidrag hade minskat till 26 579. Så alltså tjänstgjorde en styrka på motsvarande halva den krigstida irländska armén i den brittiska armén.

De irländare som stred med tyskarna tycks ha varit mycket få, i Gyllenhaal/Westbergs bok Svenskar i krig nämns att ett tiotal irländare fanns i Waffen-SS eller andra tyska formationer.
Även om man de jure lämnade samväldet 1949, så lämnade man de factor samväldet redan 1937 när man med den nya konstitutionen valde en president, 1938 tvingade man även bort Royal Navy från sina baser på Irland.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 30 december 2011, 08:13

När jag sovit på saken, gäller inte den "dåliga" behandlingen de Irländare som deserterat från Irrländska armen till den Engelska armen, dvs de 5000.
Övriga frivilliga som gick över från civilt till den Engelska armén, undgick att straffas eller?

Sonderling

Axial
Medlem

Inlägg av Axial » 30 december 2011, 20:15

Hans skrev:
Dûrion Annûndil skrev:
Hans skrev:Vad gjorde Sverige, Spanien och Schweiz med sina desertörer?
Sverige har väl en gammal praxis att bevilja tjänstledigt eller avsked tills personen återvänder och återtar sin tjänst? Så var det i alla fall under 1:a världskriget och vinterkriget. I alla fall för officerare.

Mvh -Dan
Det stämmer men det var ju med statsmakternas goda vilja och officerare. Nu har jag inte Lars Gyllenhaal och Lennart Westberg ypperliga "Svenskar i krig" framför mig men några svenska soldater måste ju ha deserterat eller inte inställt sig - vad hände med dem?

MVH

Hans
Det var väl inte alltid som avsked med rätt till återanställning beviljades? Och det finns ett par exempel på personer som dömdes till 3 månaders fängelse för "rymning" efter att helt sonika ha lämnat sin tjänst.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 31 december 2011, 11:40

sonderling skrev:
tyskaorden skrev:Republiken Irland var ju vid denna tid fortfarande del av Samväldet även om man deklarerade sig neutral. Fast om man skall tro vad Wikipedia skriver så kunde invånare i Republiken låta sig värva till Brittiska armén och 1942 fanns det 23 549 irländare från republiken i den britiska armén, plus 28 287 från Nordirland. 1944 hade siffran från republiken ökat till 27 840 medan Nordirlands bidrag hade minskat till 26 579. Så alltså tjänstgjorde en styrka på motsvarande halva den krigstida irländska armén i den brittiska armén.

De irländare som stred med tyskarna tycks ha varit mycket få, i Gyllenhaal/Westbergs bok Svenskar i krig nämns att ett tiotal irländare fanns i Waffen-SS eller andra tyska formationer.
Ja men då mindes jag kanske inte helt fel med mina 30 000 frivilliga?

Sonderling

Ja det får man väl säga att du verkar ha hamnat någorlunda rätt där.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 31 december 2011, 11:43

von Adler skrev:

Även om man de jure lämnade samväldet 1949, så lämnade man de factor samväldet redan 1937 när man med den nya konstitutionen valde en president, 1938 tvingade man även bort Royal Navy från sina baser på Irland.
Jo så kan man ju se det, även om det med tiden kom att finnas även republiker inom Samväldet (Indien bl.a.) så var ju 1937 ett stort steg bort från det samma.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 31 december 2011, 11:44

sonderling skrev:När jag sovit på saken, gäller inte den "dåliga" behandlingen de Irländare som deserterat från Irrländska armen till den Engelska armen, dvs de 5000.
Övriga frivilliga som gick över från civilt till den Engelska armén, undgick att straffas eller?

Sonderling
Ja om jag fattat det rätt så var det inget förbud för civilister att ta värvning i den brittiska armén. Det var ju just deserteringen som var brottet.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 7 maj 2013, 12:52

http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-22425684

Nu har de fått upprättelse.

Sonderling

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 10 maj 2013, 23:33

Hans skrev:
Hur var det i andra neutrala länder?
Som jag förstår de svenska sjömän som seglat för de allierade fick på moppo efter återkomsten, om de inte hunnit fullgöra den svenska värnplikten på sedvanligt sätt. De behandlades alltså som desertörer / värnpliktsvägrare som avböjt att göra rätt för sig.
En parallell till Irland?
En intressant poäng är, att vapenvägrare skickades ju inte automatiskt till hårt fängelse. För det mesta tjänstgjorde de som ganska ordinära brandmän under jovialiska former. Eller som värst, fick agera skogshuggare eller vägbyggare i Norrland. Ingenting så livsfarligt som att löpa gatlopp mellan tyska torpeder, minor respektive flygbomber.

Då nämner jag inte ens att deras risktillägg beslagtogs. Enkla sjömän skulle ju bara slösa bort allting på dåligheter.

Om det gällde överlag för alla, vet jag ej. Men det vart vanligt har jag förstått.

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 11 maj 2013, 09:20

En intressant poäng är, att vapenvägrare skickades ju inte automatiskt till hårt fängelse. För det mesta tjänstgjorde de som ganska ordinära brandmän under jovialiska former. Eller som värst, fick agera skogshuggare eller vägbyggare
Nu tror jag du blandar ihop 2 olika saker.
Det du skriver om var vapenfri tjänst, som kunde beviljas personer som inte ville använda vapen .
Vapenvägran däremot innebar att man vägrade ställa upp på någon form av tjänstgöring eller nekades vapenfri tjänst.
De dömdes till kortare fängelsstraff.

Skriv svar