Quiz: Efterkrigstiden
Re: Quiz: Efterkrigstiden
varjag spikar även igen denna kista......
Nationen som söktes var Sovjetunionen (USSR) och det aktuella kriget var Koreakriget.
"In the Korean War the Soviet Union deployed the 64th air defense corps, with over 300 fighter jets, over 400 pilots, 2 artillery air defense divisions, and ground staff -- up to 40,000 in all. The 64th was given the task of challenging US air supremacy over the Korean peninsula, but pilots were ordered to fight only defensive battles and not to fly near the front line. From 1950 to 1953 the 64th lost 335 fighter jets and 125 pilots. Overall, Russian casualties in the Korean War are estimated at 316 dead."
http://www.bu.edu/iscip/vol12/felgenhauer.html
varjag fortsätter med 2012 års frågor.....
/Qmannen
Nationen som söktes var Sovjetunionen (USSR) och det aktuella kriget var Koreakriget.
"In the Korean War the Soviet Union deployed the 64th air defense corps, with over 300 fighter jets, over 400 pilots, 2 artillery air defense divisions, and ground staff -- up to 40,000 in all. The 64th was given the task of challenging US air supremacy over the Korean peninsula, but pilots were ordered to fight only defensive battles and not to fly near the front line. From 1950 to 1953 the 64th lost 335 fighter jets and 125 pilots. Overall, Russian casualties in the Korean War are estimated at 316 dead."
http://www.bu.edu/iscip/vol12/felgenhauer.html
varjag fortsätter med 2012 års frågor.....
/Qmannen
Tack Qmannen. Stannar i samma härad med ett par deltagare.......
- och en förlorare.....
Den senare, blev först med två saker.....
Vad hette herrarna och med vilka tvenne saker - var förloraren först?
Varjag
Vad hette herrarna och med vilka tvenne saker - var förloraren först?
Varjag
.....av åtta meteorer - faller en, förlorarens.....han blir fånge. Men inte innan ett hisnande äventyr.... 
Det ena ''första'' avslöjar vi - han var först av alla i Samväldets alla flygvapen - med att hoppa ur sitt flygplan....
på 11700 meters höjd. Och överlevde -
på 11700 meters höjd. Och överlevde -
Jag vet inte riktigt varför jag skriver detta inlägg för jag kommer ju inte svara på varjag's frågor. Men det kanske får glödlampan att tändas hos någon annan.......
Jag har för mig att "förloraren" i Gloster Meteor-planet är australiensare och att han sköts ned över Korea. Han tog till flykt men togs till fånga. Han satt en tid som krigsfånge hos nordkoreanerna/kineserna..... Men jag kommer inte ihåg hans namn och jag vet inte om flykten är det som varjag söker.... Eller så spelar minnet mig ett spratt.....
/Qmannen
Jag har för mig att "förloraren" i Gloster Meteor-planet är australiensare och att han sköts ned över Korea. Han tog till flykt men togs till fånga. Han satt en tid som krigsfånge hos nordkoreanerna/kineserna..... Men jag kommer inte ihåg hans namn och jag vet inte om flykten är det som varjag söker.... Eller så spelar minnet mig ett spratt.....
/Qmannen
Qmannens minne är mycket bra.....fortsätt!, Varjag
En ''Bigglespoäng'' i storyn - är att australiern,fick möta mannen i frågan - som skjöt ned honom..... 
Ingen glödlampa lyst -
Det var Warrant Officer Ron Guthrie, RAAF 77th Squadron - som ur en division Meteor VIII, fick träffar av ett par MiG-15 som blåste förbi den 29:e augusti 1951. (Första australiska jet - som skjutits ned). Som skrivet ovan - hoppade han från 11600 meters hjd. Han förlorade medvetandet vid utskjutningen och föll som en sten bunden vid katapultstolen - ned mot vänligare luftlager. När han kvicknade till - lösgjorde han sig från stolen och landade mjukt mellan tvenne risbönder...
- som trodde han var ryss....Ruski - da? Efter två dagar av förhör av nordkoreanska officerare - dyker det upp ett par europeer i förhörsrummet, inte ett ord om att de var ryssar. Dom är vänliga, ger honom cigarettpaket och tändare...
Via tolk ber dom honom inte vara ledsen att han blivit nedskjuten.....det var ett lejon som fick dig....
Lejonet var den ene av ryssarna - Lev (= lejon) Shchukin, den andre hans rotetvåa, Nikolai Babunin.
(Shchukin var 3:a bland sovjetässen i Korea med 17 segrar)
Till avsked gav dom Guthrie bröd, smör och lite socker - med uppmaningen att ''ät det genast - annars tar dom det ifrån dig''.
Guthrie repatrierades till Australien 1953
http://newsstore.fairfax.com.au/apps/vi ... F6CU4N2LC8
Frågan är fri, Varjag
Det var Warrant Officer Ron Guthrie, RAAF 77th Squadron - som ur en division Meteor VIII, fick träffar av ett par MiG-15 som blåste förbi den 29:e augusti 1951. (Första australiska jet - som skjutits ned). Som skrivet ovan - hoppade han från 11600 meters hjd. Han förlorade medvetandet vid utskjutningen och föll som en sten bunden vid katapultstolen - ned mot vänligare luftlager. När han kvicknade till - lösgjorde han sig från stolen och landade mjukt mellan tvenne risbönder...
- som trodde han var ryss....Ruski - da? Efter två dagar av förhör av nordkoreanska officerare - dyker det upp ett par europeer i förhörsrummet, inte ett ord om att de var ryssar. Dom är vänliga, ger honom cigarettpaket och tändare...
Via tolk ber dom honom inte vara ledsen att han blivit nedskjuten.....det var ett lejon som fick dig....
Lejonet var den ene av ryssarna - Lev (= lejon) Shchukin, den andre hans rotetvåa, Nikolai Babunin.
(Shchukin var 3:a bland sovjetässen i Korea med 17 segrar)
Till avsked gav dom Guthrie bröd, smör och lite socker - med uppmaningen att ''ät det genast - annars tar dom det ifrån dig''.
Guthrie repatrierades till Australien 1953
http://newsstore.fairfax.com.au/apps/vi ... F6CU4N2LC8
Frågan är fri, Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Vem var denne man?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Rätt! Ledare av Bangladesh. Din fråga.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Kvissdöden slog till. Ny fråga: Var?
SNCC trafikerar den Demokratiska Congorepubliken - så vi befinner oss nog i det allra Mörkaste Afrika, Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Jag skäms! Trodde att radera ett S skulle tjäna som vilseledning. Men varjag tog frågan - sannolikt på flaggan. Varjag kör vidare.
Tack Stellan & ja, flaggan var en vägledning-
Denna båt är - - vad hände när och var?, Varjag
Denna båt är - - vad hände när och var?, Varjag