Bävrar, kapybaror och andra fiskar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Bävrar, kapybaror och andra fiskar

Inlägg av Hexmaster » 14 januari 2012, 12:34

På 1500-talet skrev missionärer i Sydamerika till den heliga stolen och undrade om/föreslog att kapybaror (jättestora marsvin ungefär) kunde klassas som fisk? Det skulle tydligen göra fastan betydligt uthärdligare.

Eller var det på 1600-talet som missionärer i Kanada ställde frågan till Sorbonne om bävrar? Där poängen var att underlätta kristnandet av indianstammar som hade bäver som vardagskött.

Med flera variationer...

Är någon av dessa historier sanna? Jag har letat efter belägg för att man på kyrklig högre nivå sagt att X kan räknas som fisk där X definitivt inte är någon fisk. Hittills inget napp.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Re: Bävrar, kapybaror och andra fiskar

Inlägg av Göstring » 14 januari 2012, 12:45

I Boccaccios Decamerone finns en historia om en muslim som konverterat och som, när han förebrås för att han äter kött under fastan, förklarar att han förvandlat köttet till fisk genom att doppa det i vatten, ungefär.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 14 januari 2012, 14:06

Sälen var väl en fisk i fastetider, se not 25 här:
http://hgo.academia.edu/PaulWallin/Pape ... pa_Gotland

Och Man definierade fisk som allt det som simmar i vattnen, alltså
kunde man även äta bäver och säl.
sidan 22 http://www.raa.se/bok/pdf/alvastra.pdf

Slutligen, marsvinsmonstren sägs vara 'semi-aquatic mammals' så det verkar inte alltför långsökt med att det var fiskar.

Edit 3 - http://sv.wikipedia.org/wiki/Kapybara#c ... C_s._106-2 Jan Lindblad (1984). Mina tropiska världar. ISBN 91-34-50478-8 Sidan 106.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Inlägg av Göstring » 14 januari 2012, 16:28

Italienska Wikipedia hänvisar till en artikel i La Stampa från 2001, som i sin tur leder vidare till den franske jesuiten Charlevoix.
Journal d'un voyage fait par ordre du roi dans l'Amérique Septentrionale skrev:D'ailleurs par sa queuë il est tout-à-fait poisson, aussi a-t'il été juridiquement déclaré tel par la Faculté de Médecine de Paris, & en conséquence de cette Déclaration, la Faculté de Théologie a décidé qu'on pouvoit manger sa chair les jours maigres. M. Lemery s'est trompé, quand il a dit que cette décision ne regardoit que le train de derriere du Castor. Il a été mis tout entier au même rang, que la Maquereuse.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 14 januari 2012, 18:19

Hans säl-länk leder till lokal hembygslitteratur (Fårö hembygdsförenings förlag). Inget ont i det, men det är fortfarande inte det jag söker.

Alvastra-grejen var intressantare. Nu börjar det likna något.

Det som Lindblad nämner är att kapybara är en traditionell fasterätt i Venezuela. Här jämförs den med kalkonen på Thanksgiving i USA:
La cacería anual se realiza antes de Semana Santa, cuando la capibara alcanza en Venezuela un prestigio similar al del pavo durante Acción de Gracias. Aunque la iglesia católica en general prohíbe comer carne durante algunos días de la Cuaresma, muchos venezolanos insisten en que la capibara se parece más al pescado que a la carne.
"...Många venezolaner [typ] insisterar på att kapybaran är mer fisk än kött". En lokal grej. Har någon bekymrat sig för att få grönt ljus från Rom?

Göstrings gamla franska bok nämner teologiska institutionens godkännande av bäver. Det låter som Sorbonne-tråden som jag stött på tidigare.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 15 januari 2012, 21:13

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Inlägg av Göstring » 15 januari 2012, 21:24

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 15 januari 2012, 23:19

Hexmaster skrev:Hans säl-länk leder till lokal hembygslitteratur (Fårö hembygdsförenings förlag). Inget ont i det, men det är fortfarande inte det jag söker.
Att sälkött räknades som fisk i detta sammanhang har jag också läst. Om jag minns rätt stod det i Dick Harrisons Jarlens sekel.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 januari 2012, 08:52

a81 skrev:
Hexmaster skrev:Hans säl-länk leder till lokal hembygslitteratur (Fårö hembygdsförenings förlag). Inget ont i det, men det är fortfarande inte det jag söker.
Att sälkött räknades som fisk i detta sammanhang har jag också läst. Om jag minns rätt stod det i Dick Harrisons Jarlens sekel.
OK, ska slå upp. Det jag är mest nyfiken på är vem som räknade dem som fisk: folk i allmänhet, prästerskap och slikt (Alvastra nämndes), rentav Vatikanen? När man hör historien idag brukar poängen vara det sistnämnda, att man kan skratta åt katolska kyrkans högsta ledning.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 31 januari 2012, 12:47

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 31 januari 2012, 19:18

Den tråden var jag inne och nosade på, minns t.ex. kommentaren om att vi på västkusten skiljer på sill och fisk men det är ju en helt annan sak. Hänvisningarna till Humboldt hade jag dock missat helt! Tackar!

Skriv svar