http://www.kungahuset.se/pressrum/press ... 18401.htmlVid en kunglig födsel hålls traditionsenligt en vittnesbekräftelse vilket sker dagen efter födseln, om inte födseln sker på en lördag. Då hålls vittnesbekräftelsen följande måndag.
Talman, Statsminister, Riksmarskalk samt Överhovmästarinna är vittnen. Vittnesbekräftelsen är ett dokument med underskrifter och sigill av ovanstående vittnen.
Kunglig vittnesbekräftelse
Kunglig vittnesbekräftelse
Idag gjordes en sån här inspektion av tillskottet. Vad är poängen? Att ungen inte är påhittad eller en bortbyting?
- medundersåte
- Medlem
Re: Kunglig vittnesbekräftelse
Tydligen så skedde födseln i ett låst rum tidigare och vittnesbekräftelsen gjordes direkt efter födseln, åtminstone enligt TV4:s expert. Jag antar att poängen är att inte någon ska kunna säga sig vara i besittning av den riktiga tronföljaren. Alltså ett sätt att minska risken för tronföljdskrig.
Nyfiken på att se vad det står i dokumentet, vad talmannen & co signerar.
Sen var det lite roligt att de fick gå på jakt i kansliet efter det där sigillet som inte använts på hur länge som helst. Kan se det framför mig.
Sen var det lite roligt att de fick gå på jakt i kansliet efter det där sigillet som inte använts på hur länge som helst. Kan se det framför mig.
Om vittnesbekräftelsen förr hade många praktiskaanledningar så är den idag en fin tradition som bekräftar det nyfödda barnet som tronföljare. Jag blir lite varm inombords när man utan krussiduller återvänder till dessa anrika uråldriga cermonier trots att allt äldre än 25år anses som omodern och absolut inte PK. Det skapar en vacker kontinuitet och samhörighet med äldre generationer.
Överhovmästarinna är en otroligt rutinerad dam, jobbade redan åt kungens far.
Överhovmästarinna är en otroligt rutinerad dam, jobbade redan åt kungens far.
OK, så det är som den där blanketten som ogifta fäder får underteckna för att bekräfta faderskapet?Psilander skrev:bekräftar det nyfödda barnet som tronföljare
Bra att du påminde - hur gammal är den? Knappast äldre än gamle Gösta?Psilander skrev:uråldriga cermonier
Såsom urbota Republikan måste jag ju studera monarkinPsilander skrev:Överhovmästarinna är en otroligt rutinerad dam, jobbade redan åt kungens far.
Kan någon förklara det du säger och hur det går ihop med detta?
MVHoilc skrev:En uppdatering över hovets (drottningens) överhovmästarinnor) :
* 1655- 16??: Elisabeth Gyllenhielm
* 1671- 16??: Occa Maria von Riperda
* 1680-1693: Maria Elisabeth Stenbock
* 1751-1754: Ulla Tessin
* 1767? Brita Stina Sparre
* 17??- 17??: Fredrika Eleonora von Düben-Bielke
* 177? -1780: Ulrika Strömfelt-Sparre
* 177? -1795: Charlotta Sparre-Fersen
* 1795-1805: Hedvig Catharina Ekebald-Piper
* 1805-1810: Lovisa Sophia Piper-Fersen
* 1811-1818: Christina Charlotta Gyldenstolpe-Stjerneld
* 18??-18?? : Carolina Juliana Anna Ulrica Lewenhaupt
* 1829–18?? : Wilhelmina De Geer-Gyldenstolpe
* 1835-1845: Christiane Andrea Anker Wedel-Jarlsberg
* 18??-18?? : Charlotta Ennes-Skjöldenbrand (hos drottning Josefina)
* 1859-18?? : Stephanie Hamilton
* 1863-1871: Malvina von Platen-De la Gardie
* 1872- 18??: Elisabeth Augusta Piper-Baker
* 1880-1890: Malvina De la Gardie (andra gången)
* 1890: Ebba Gyldenstolpe-Åkerhielm
* 1907-1908: Anna Nordenfalk-Brahe
* 1908-1930: Augusta Lewenhaupt
* 1938-19??: Louise Rålamb
* 1956-1973: Astrid Rudebeck
* 1994- Alice Trolle-Wachtmeister
Odaterade: Anna Madelaine Wachtmeister (1819-1875) och Görvel Bosdotter Bååt (1620-1657).
Det borde ha funnits uppehåll ibland, särskilt när hovet inte hade någon drottning, även om det förekom övehrovmästarinnor för hovet även då det saknade drottning. Jag har märkt saknade uppgifter med färg.
Hans
En snabb googling ger väl mest träffar i tidningar, samt denna tråd...Hexmaster skrev: Bra att du påminde - hur gammal är den? Knappast äldre än gamle Gösta?
´Hans skrev:Såsom urbota Republikan måste jag ju studera monarkinPsilander skrev:Överhovmästarinna är en otroligt rutinerad dam, jobbade redan åt kungens far.![]()
Kan någon förklara det du säger och hur det går ihop med detta?
Som ärkerrojalist får jag förklara det för dig.
A. Trolle-Wachtmeister har jobbat inom hovet sedan 40-talet. bla när Peder Lamm besöker hennes gods
Trolle-Ljungby så berättar hon om när hon jobbade för kungens far. Hon har tidigare varit statsfrun och chef för drottningens hovstat
Hon skall även ha burit fram alla den nuvarande kungens barn vid vittnesbekräftelsen.
Ett tecken på att hon varit med länge är att hon är ledamot av kungl. Vasaorden, som är förvägrad svenskar sedan 1974
Psilander skrev:Trolle-Wachtmeister har jobbat inom hovet sedan 40-talet
MVH
Hans