Operation Barbarossa

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
NilsT
Medlem

Operation Barbarossa

Inlägg av NilsT » 14 december 2011, 07:58

Jag har på senare tid försökt fördjupa mig i vad som hände 1941. Jag tror nämligen att kriget avgjordes redan då. Man behöver inte studera de berömda slagen vid Stalingrad och Kursk, som kom långt senare.

Det sovjetiska motståndet tätnade vid Smolensk i augusti 1941 och det tyska överkommandot råkade ut för en "kris".
Tyvärr har jag inga detaljer om denna "kris" i högkvarteret, men det är uppenbart att de blev pinsamt medvetna om att de underskattat fienden. Så småningom ledde detta till att Hitler avbröt anfallet mot Moskva och gick mot Kiev istället.
När han senare vände tillbaka mot Moskva, var det för sent på säsongen.

T.o.m. Speer sade i en TV-intervju att misslyckandet vid Moskva innebar att kriget var förlorat.

Kommentar?

Ola Häggström
Medlem

Re: Operation Barbarossa

Inlägg av Ola Häggström » 14 december 2011, 10:04

På senhösten* 1941 hade wehrmacht nedkämpat lika många sovjetiska divisioner som stod vid gränsen i juni.
Underskattningen bestod framför allt i bedömningen av uthålligheten och reservkapaciteten hos motståndaren.

*Har inte bokhyllan bredvid mig så jag kan inte ange tidpunkten detta konstaterades.

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 15 mars 2012, 13:21

Klart att kriget avgjordes redan iom OB, 21/6 1941 levererade USSR metall och vete på ett tåg till Tyskland, som tur var ville Tyskland inte satsa stora resurser på afrika utan hade en fix idé om USSR och leta efter vatten och olja som uppenbarligen fanns i nuvarande Libeyn, det gjorde att dom italienska kolonierna på afrikas östra horn inte fick bränsle
och Italien försvagades.

Der Löwe
Medlem

Inlägg av Der Löwe » 15 mars 2012, 13:49

Är inte krisen du talar om de divergerande uppfatningarna om hur operationen skulle fullföljas. OKW och OKH hade olika uppfattningar? Något förenklat, OKW ville att armégrupp Mitten skulle stödja Nord och Syd, medans OKH ville fortsätta att framrycka mot moskva med en stark armégrupp Mitten. Dessa motsättningar kan te sig märkliga eftersom OKW grundplanen faktiskt anger erövringan av Leningrad och Kiev före fortsatt framryckning mot Moskva. Min bedömning är att det inte var solklara gränsdragningar mellan vad OKW kontra OKH skulle leda för verksamhet och på vilket sätt de skulle leda den. Min uppfattning är att OKH ansåg att man fått det totala ansvaret för hela operationen och att man kunde förändra planerna, medans OKW ansåg att de skulle styra operationen och ange förändringar mellan de olika skedena. Det hela komplicerades av att det även fanns olika uppfattningar på armé och armégrupps nivå innom armégrupp Mitten. Det faktiska utfallet blev att OKW´s vilja trumfades igenom, med stöd av Hitler eller tvärtom, Hitlers vilja trumfades igenom med OKW som slagträ. Armégrupp Mitten försvagades för att stärka anfallen mot flankerna. Det är oklart om det i augusti fanns möjlighet att fortsätta framryckningen mot Moskva m a a det överansträngda logistikläget, framförallt de långa avstånden mellan fronten och järnvägsslutpunkterna.

Skriv svar