Varifrån kommer nästa stora mattrend?
-
Gavrilo Princip
- Medlem
Varifrån kommer nästa stora mattrend?
Egentligen känns avdelningen Mat- och dryckhistoria en aning malplacerat, men jag hittar ingen annan avdelning att lägga denna tråd i, varför det ändå blir här.
Som rubriken anger handlar frågan om nästa stora mattrend, dvs ett redan befintligt land med en levande matkultur, och dess möjligheter att få fotfäste i Sverige. De senaste 10 åren har det thailändska köket blivit alltmer populärt, och ingen som bor i Stockholm - eller är där någon gång - har väl kunnat undgå att lägga märke till att det ena traditionella gatuköket efter det andra har lagts ner och i dess ställe finner man numera Thai-snabbmatskiosker (här måste jag starkt understryka att jag inte vet hur det förhåller sig med detta ute i landet då jag av olika skäl sällan reser någonstans. Jag har dock läst i en tidningsartikel att det ännu så länge är korvkisker som fortfarande dominerar runtom i landet, vilket är förståeligt på många sätt och vis).
Frågan är alltså: vilken matkultur kommer att bli den som tar över när thai-trenden ebbat ut? Vad kommer vi då att kunna köpa för snabbmat i det som en gång var "korvmojjar" och sedan blev "thai-mojjar"?
Som rubriken anger handlar frågan om nästa stora mattrend, dvs ett redan befintligt land med en levande matkultur, och dess möjligheter att få fotfäste i Sverige. De senaste 10 åren har det thailändska köket blivit alltmer populärt, och ingen som bor i Stockholm - eller är där någon gång - har väl kunnat undgå att lägga märke till att det ena traditionella gatuköket efter det andra har lagts ner och i dess ställe finner man numera Thai-snabbmatskiosker (här måste jag starkt understryka att jag inte vet hur det förhåller sig med detta ute i landet då jag av olika skäl sällan reser någonstans. Jag har dock läst i en tidningsartikel att det ännu så länge är korvkisker som fortfarande dominerar runtom i landet, vilket är förståeligt på många sätt och vis).
Frågan är alltså: vilken matkultur kommer att bli den som tar över när thai-trenden ebbat ut? Vad kommer vi då att kunna köpa för snabbmat i det som en gång var "korvmojjar" och sedan blev "thai-mojjar"?
Re: Varifrån kommer nästa stora mattrend?
I Uppsala finns det en hel del thairestauranger (ofta dock mera allmänt asiatiskt), men jag tror inte att något gatukök "blivit thailändskt". Gatuköken har väl mera (sedan länge) kompletterats med kebab.
Det svåra med att gissa mattrender är väl att maten i fråga bör vara tillräckligt udda för att sticka ut, men samtidigt så vanlig att vanliga svenskar gillar att äta den.
Det svåra med att gissa mattrender är väl att maten i fråga bör vara tillräckligt udda för att sticka ut, men samtidigt så vanlig att vanliga svenskar gillar att äta den.
Svensk mat - det nya fräscha nordiska köket och en renässans för klassiker som Wallenbergare, Biff Rydberg, Kalvfilé Oscar och Janssons frestelse. Kanske inte i gatukök men väl på resturanger och i kök hos både matlagande gentlemen och surdegshipsters.
Tveksamt med nya forskningsrön om rött kött. Även om den svenska maten ökar väldigt i popularitet på de brittiska öarna.Psilander skrev:Svensk mat - det nya fräscha nordiska köket och en renässans för klassiker som Wallenbergare, Biff Rydberg, Kalvfilé Oscar och Janssons frestelse. Kanske inte i gatukök men väl på resturanger och i kök hos både matlagande gentlemen och surdegshipsters.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Jag kan göra två gissningar, baserat på att svenskarna tar med sig smaker från semesterresandet:
Spanskt och afrikanskt från semesterorterna som växer i popularitet.
Spanskt och afrikanskt från semesterorterna som växer i popularitet.
Eftersom jag är en stor vän av fräscha råvaror så väntar jag bara på en renässans för lite nordeuropeiska rätter, vem skulle inte någon gång byta ut thaikycklingspetten eller kebaben mot stekt strömming med RIKTIGT potatismos till lunch eller friterad torsk - kanske i form av en burgare med remouladsås? Eller varför inte en pytt med stekta ägg och rödbetor som också borde funka som snabbmat?
Troligtvis blir det fortsättningsvis även något exotiskt som de ambulerande försäljarna säljer i sina vagnar framöver. Eftersom London brukar kunna ge en hint om vart det bär hän så är mitt tips Mellanöstern, Libanon, det är mycket gott man kan laga med bladpersilja, kikärter, citron och liknande ingredienser.
För övrigt är det väl som vanligt att när t.ex langos har hittat in i stugorna hos medelsvensson så är maträtten redan pinsamt ute hos innefolket i huvudstaden.
Troligtvis blir det fortsättningsvis även något exotiskt som de ambulerande försäljarna säljer i sina vagnar framöver. Eftersom London brukar kunna ge en hint om vart det bär hän så är mitt tips Mellanöstern, Libanon, det är mycket gott man kan laga med bladpersilja, kikärter, citron och liknande ingredienser.
För övrigt är det väl som vanligt att när t.ex langos har hittat in i stugorna hos medelsvensson så är maträtten redan pinsamt ute hos innefolket i huvudstaden.
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Medelhavsmat och kebab kom ju med resorna till de regionerna. Thaimaten med resorna till de länderna. Vi har haft en sushivåg också. Nästa våg? Malaysianskt när Thailand blir för dyrt?
-
Gavrilo Princip
- Medlem
"Jag kan göra två gissningar, baserat på att svenskarna tar med sig smaker från semesterresandet:
Spanskt och afrikanskt från semesterorterna som växer i popularitet."
Intressant. Jag har också haft funderingar på afrikansk mat, dvs huvudsakligen det s.k. Svarta Afrika. Det finns en hel del etiopiska restauranger, men jag tänker mig mer mat från västra, centrala och södra Afrika.
Intressant. Jag har också haft funderingar på afrikansk mat, dvs huvudsakligen det s.k. Svarta Afrika. Det finns en hel del etiopiska restauranger, men jag tänker mig mer mat från västra, centrala och södra Afrika.
Kan också tänka mig afrikansk mat som en framtida trend. Vanlig svensk/nordeuropeisk mat är också underskattad (halvdålig skolmat/lunchrestaurangmat har troligen bidragit till detta) och kan mycket väl få en renässans, nu när lunchrestaurangerna alltmer övergår till kött, klyftpotatis och bearnaisesås.Gavrilo Princip skrev:"Jag kan göra två gissningar, baserat på att svenskarna tar med sig smaker från semesterresandet:
Senast redigerad av 1 a81, redigerad totalt 8 gånger.
Köttkonsumtionen har ökat dramatiskt i Sverige de senaste decennierna och visst kan hälsolarm minska den trenden något, men köttkonsumtionen per person kommer troligen aldrig att minska ens till 1990-talsnivå.Jokke skrev:Tveksamt med nya forskningsrön om rött kött. Även om den svenska maten ökar väldigt i popularitet på de brittiska öarna.Psilander skrev:Svensk mat - det nya fräscha nordiska köket och en renässans för klassiker som Wallenbergare, Biff Rydberg, Kalvfilé Oscar och Janssons frestelse. Kanske inte i gatukök men väl på resturanger och i kök hos både matlagande gentlemen och surdegshipsters.
-
Gavrilo Princip
- Medlem
a81 skrev:Köttkonsumtionen har ökat dramatiskt i Sverige de senaste decennierna och visst kan hälsolarm minska den trenden något, men köttkonsumtionen per person kommer troligen aldrig att minska ens till 1990-talsnivå.Jokke skrev:Tveksamt med nya forskningsrön om rött kött. Även om den svenska maten ökar väldigt i popularitet på de brittiska öarna.Psilander skrev:Svensk mat - det nya fräscha nordiska köket och en renässans för klassiker som Wallenbergare, Biff Rydberg, Kalvfilé Oscar och Janssons frestelse. Kanske inte i gatukök men väl på resturanger och i kök hos både matlagande gentlemen och surdegshipsters.
Intressant, det du skriver. Även om det är jag som startat tråden betyder det inte att jag har tillgång till alla fakta. Menar du verkligen att köttkonsumtionen i Sverige hade en svacka jämfört med 80-talet respektive efter millennieskiftet?
Jag tror inte att köttkonsumtionen hade någon svacka på 1980-talet respektive runt 2000.Gavrilo Princip skrev:a81 skrev:Köttkonsumtionen har ökat dramatiskt i Sverige de senaste decennierna och visst kan hälsolarm minska den trenden något, men köttkonsumtionen per person kommer troligen aldrig att minska ens till 1990-talsnivå.Jokke skrev:Tveksamt med nya forskningsrön om rött kött. Även om den svenska maten ökar väldigt i popularitet på de brittiska öarna.Psilander skrev:Svensk mat - det nya fräscha nordiska köket och en renässans för klassiker som Wallenbergare, Biff Rydberg, Kalvfilé Oscar och Janssons frestelse. Kanske inte i gatukök men väl på resturanger och i kök hos både matlagande gentlemen och surdegshipsters.
Intressant, det du skriver. Även om det är jag som startat tråden betyder det inte att jag har tillgång till alla fakta. Menar du verkligen att köttkonsumtionen i Sverige hade en svacka jämfört med 80-talet respektive efter millennieskiftet?![]()
![]()
Troligen åt man mycket kött under forntiden, sedan blev det allt mer växtbaserad mat (bröd, gröt, etc) i och med att befolkningen ökade i jordbrukssamhället. Kanske åt man som minst kött för ungefär 200 år sedan när befolkningen hade börjat växa kraftigt, men industrialiseringen inte hade börjat ta fart än.
Min gissning är att köttkonsumtionen ökat konstant sedan mitten/slutet av 1800-talet, med en accelererande ökning de senast 20 åren, när köttpriserna minskat kraftigt. Köttpriserna var i kronor räknat ungefär lika höga på 1980-talet, när lönerna var sådär en fjärdedel av i dag. Om jag minns rätt har köttkonsumtionen fördubblats i Sverige sedan mitten av 1990-talet, utan några mätbara ökade hälsoproblem (medellivslängden har under samma period ökat med ungefär fem år).
Senast redigerad av 1 a81, redigerad totalt 9 gånger.
Att storkonsumtion av rött kött ger ökad risk för bl a vissa cancerformer har väl i alla fall misstänkts rätt länge, det är väl först på senare tid som man har fått mer ordentliga data på detta.
Själv så undrar jag om inte köttkonsumtionen kommer att gå ned i framtiden. Främst beroende på att köttet nog kommer att bli rejält mycket dyrare.
Själv så undrar jag om inte köttkonsumtionen kommer att gå ned i framtiden. Främst beroende på att köttet nog kommer att bli rejält mycket dyrare.
Det finns säkert en koppling mellan köttkonsumtion och cancer, precis som mellan koldioxidutsläpp och temperaturökning, men finns det några indikationer på att köttkonsumtionen eller bil-/flygresandet minskar?tryggve skrev:Att storkonsumtion av rött kött ger ökad risk för bl a vissa cancerformer har väl i alla fall misstänkts rätt länge, det är väl först på senare tid som man har fått mer ordentliga data på detta.
Hög standard, nästan oavsett hur skadlig den är, är svår att minska. Enskilda individer kan givetvis ändra sitt beteende, men de brukar vara för få för att ha någon större inverkan på hela samhället. Dessutom finns det en skräck för socker och andra kolhydrater i dagens samhälle (LHCF eller vad det nu heter), vilket ytterligare ökar köttkonsumtionen.
Jag ser heller inga indikationer på att köttet skulle bli dyrare. Visst kan ökad efterfrågan i länder som Kina driva upp priserna något, men det kompenseras av att vi handlar mat alltmer rationellt (mycket stora butiker, självskanning, etc). Dessutom importeras en allt större del av köttet som äts i Sverige. Med lägre krav på djurskydd och/eller längre lönenivå är ofta detta kött billigare än det svenska. (Detta beror också delvis på att handlarna kan lägga på större marginaler på det populärare svenska köttet.)
Stenaldermad.
Meyer, dansk tv-kok, har nævnt mad som i stenalderen (eller måske bronzealderen eller jernalderen). Meyer er med i kredsen omkring restaurant Noma i København, der er kåret som verdens bedste. "Noma" står for Nordisk Mad, som restauranten har satset på.
http://www.b.dk/nationalt/noma-igen-ver ... restaurant
Meyer, dansk tv-kok, har nævnt mad som i stenalderen (eller måske bronzealderen eller jernalderen). Meyer er med i kredsen omkring restaurant Noma i København, der er kåret som verdens bedste. "Noma" står for Nordisk Mad, som restauranten har satset på.
http://www.b.dk/nationalt/noma-igen-ver ... restaurant