Regionala militärstaber återinförs

I samarbete med SoldF
Skriv svar
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Regionala militärstaber återinförs

Inlägg av tyskaorden » 29 januari 2013, 19:40

Från och med januari 2013 återinförs den regionala militära ledningsnivån, som försvann när militärområdena lades ned. Fyra militärregioner upprättas för att samordna krisberedskap och samverkan med civila myndigheter. Frö att lösa uppgifterna underställs såväl krigsförband som hemvärnsförband dessa militärregioner, som är:

MR Syd omfattar Skåne, Blekinge, Kronobergs, Jönköpings, Kalmar och Östergötlands län. Staben lokaliseras till P7 Södra skånska regementet i Revinge.

MR Mitt omfattar Stockholms, Gotlands, Södermanlands, Uppsala, Västmanlands, Dalarnas och Gävleborgs län. Staben lokaliseras till Livgardet i Kungsängen.

MR Väst omfattar Västra Götalands, Hallands, Örebro och Värmlands län. Stab vid P4 Skaraborgs regemente i Skövde.

MR Nord omfattar Norrbottens, Västerbottens, Jämtlands och Västernorrlands län. Stab vid I19 Norrbottens regemente i Boden.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: Regionala militärstaber återinförs

Inlägg av MD650 » 29 januari 2013, 19:52

Är efterträdaren till de gamla miltärdistrikten som lades ned 2005. Dessa i sin tur var efterbörden av de gamla milostaberna och till del vissa fostaber.
:)

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 31 januari 2013, 19:11

Ja jag glömde visst av att det fanns Militärdistrikt efter Militärområdenas avskaffande. Men i stort fyller de ungefär samma uppgift.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 31 januari 2013, 19:39

tyskaorden skrev:Ja jag glömde visst av att det fanns Militärdistrikt efter Militärområdenas avskaffande. Men i stort fyller de ungefär samma uppgift.
Stämmer! Åtminstone är det ett steg i rätt riktning när det gäller nationellt försvar.
:)

Skriv svar