Quiz: Andra världskriget
Re: Quiz: Andra världskriget
Ett annat självmål skulle man kunna säga...
Okände soldatens grav någonstans i Europa. Dock saknas något på monumentet.
Var finns monumentet? Vad saknas på det?
Okände soldatens grav någonstans i Europa. Dock saknas något på monumentet.
Var finns monumentet? Vad saknas på det?
- Bilagor
-
- Soldatmonument.jpg (19.06 KiB) Visad 294 gånger
Mvh
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Gostap
"Grób Nieznanego Żołnierza" och är resterna av slottet Saxon som sprängdes av tyskarna under upproret i Warszawa 1944.
/ currahee
/ currahee
Halva frågan helt korrekt! Finns i Warszawa. Men något som borde finnas med i monumentet saknades! Det handlar om namn.
Mvh
Gostap
Gostap
Min fråga är lite förvirrande upptäcker jag. Någonting saknades på monumentet men finns där numera. Ber om ursäkt....gostap skrev:Halva frågan helt korrekt! Finns i Warszawa. Men något som borde finnas med i monumentet saknades! Det handlar om namn.
Mvh
Gostap
Gostap
I monumentet står alla slag uppräknade som Polen deltagit i...Fram till kommunismens fall saknades något?......
Mvh
Gostap
Gostap
Vet inte - men kan det vara namnen på ''männen från Kozielsk''?
Som vilar i Katynskogen?
Varjag
Som vilar i Katynskogen?
Varjag
Kan det vara de slag som general Anders trupper deltog i? Även kanske slagen vid Shatsk och Wytyczno mot ryssarna 1939?
slaget ägde rum 1944.....
Mvh
Gostap
Gostap
Cassino?, Varjaggostap skrev:slaget ägde rum 1944.....
i Polen...gostap skrev:slaget ägde rum 1944.....
Mvh
Gostap
Gostap
Alldeles ensam med målvakten bortfintad så hoppas jag att jag petar in bollen i öppet mål om jag svarar Warshawaupproret från augusti till oktober?
Rakt upp krysset blev det! Passade inte den röda ideologin att ha med upproret på monumentet.
Amund ristar nästa fråga!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Warszawaupproret
Amund ristar nästa fråga!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Warszawaupproret
Mvh
Gostap
Gostap
Tack Gostap! Men det var tack vare gott framspel från andra som jag fick öppet mål, egentligen borde ju Currahee få frågan som kände igen Warschawa men girig som jag är fortsätter jag frågandet.
Av alla officerare under VK2 fanns det många som tjänstgjort i flera olika vapenslag, inte så konstigt kanske eftersom t.ex. flygvapnets officerare självklart ofta börjat sin bana inom armén eftersom det knappt existerade ett flygvapen under VK1. Inom den tyska krigsmakten fanns det faktiskt en general som hör och häpna – tillhört både armén, flottan och flygvapnet. Vem var han?
Vet inte om det är en bra ledtråd eller inte men jag måste säga att denne man ofta i mitt tycke mycket framgångsrikt lyckats undvika den tjänstgörande militäre liemannen.
Av alla officerare under VK2 fanns det många som tjänstgjort i flera olika vapenslag, inte så konstigt kanske eftersom t.ex. flygvapnets officerare självklart ofta börjat sin bana inom armén eftersom det knappt existerade ett flygvapen under VK1. Inom den tyska krigsmakten fanns det faktiskt en general som hör och häpna – tillhört både armén, flottan och flygvapnet. Vem var han?
Vet inte om det är en bra ledtråd eller inte men jag måste säga att denne man ofta i mitt tycke mycket framgångsrikt lyckats undvika den tjänstgörande militäre liemannen.
Denne gamle Oberbootsmansmaat blev General -44.