Quiz: Andra världskriget
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Re: Quiz: Andra världskriget
Luis, son till överste José Moscardó Ituarte, som vägrade att överge slottet Alcazar i Toledo till de spanska republikanerna 1936.
Och Stellan behöver inte bränna nattoljan - för att minnas överste Moscardo's son Luis - som skjöts av republikanernaStellan Bojerud skrev:Luis, son till överste José Moscardó Ituarte, som vägrade att överge slottet Alcazar i Toledo till de spanska republikanerna 1936.
efter att fadern vägrat kapitulera Toledos Alcazar till dem - som priset för sonens liv.
Det omskrivna telefonsamtalet mellan far och son.....
On 23 July,[3] Republican forces captured Moscardó's 16-year-old son, Luis. They called the Alcazar on the telephone and Moscardó himself picked up the receiver. The political officer of the Republican force informed him that unless he surrendered the Alcazar, Luis would be shot. Moscardó asked to speak to his son. He then told Luis, "Commend your soul to God and die like a patriot, shouting 'Long live Christ King' and 'Long live Spain.'" "That," answered his son, "I can do."[4]
- gick naturligtvis till Falangisternas Hjältelegender och är väl känt inom Stellans och min generation.
Din tur Stellan!, Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Vem kan denne vara?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Låt inte lura er av uniformen. Sök sambandet till föregående fråga. Dessutom tänk i andra färger än rött.
Han hittas enkelt. Du borde inte slänga in foton som enkelt finns att hittas på webben.
Jag ger inte rätt svar, men hänvisar till Leningrads närhet.
Jag ger inte rätt svar, men hänvisar till Leningrads närhet.
Emilio Esteban Infantes, spanska Blå Divisionen i Ryssland......
Tycker erep skall fråga vidare ☺Jag ger inte rätt svar, men hänvisar till Leningrads närhet
Har jag missat någonting?erep skrev: Du borde inte slänga in foton som enkelt finns att hittas på webben.
Jag använder alltid foton från webben i qvizzarna eftersom min privata samling av hittills opublicerade militärer från t.ex. VK2 är starkt begränsad.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Det är naturligtvis alltid roligt att bli tillrättavisad. Ett alternativ är att inte längre vara med och leka.
Samma här, finns ju ingen som kan besitta sådana fotosamlingar...som på nätetAmund skrev:Har jag missat någonting?erep skrev: Du borde inte slänga in foton som enkelt finns att hittas på webben.
Jag använder alltid foton från webben i qvizzarna eftersom min privata samling av hittills opublicerade militärer från t.ex. VK2 är starkt begränsad.
Mvh
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
En konstig kommentar tycker jag. Som påpekats - gör vi alla det. Även erep själv.....Du borde inte slänga in foton som enkelt finns att hittas på webben
viewtopic.php?f=71&t=34900&p=609476&hilit=erep#p609476
Nu bar ju den spanske generalmajoren till sin tyska uniform även Medalla Militar t.v. på bröstet där man
normalt inte hittar någon tysk dekoration vilket underlättade.
Att hoppa in och ''tipsa'' i en fråga man kan - men tycker kanske är svår - är ngt även jag är skyldig till då och då.
Men att kritisera frågeställarens egna tips - Absolut inte!
Dessutom, är bildmaterial från ''nätet'' i kvisstrådarna en absolut nödvändighet anser jag. Utan bilder, alltså enbart
textfrågor - samlar inte samma intresse och svarare som om det finns en eller flera bilder med att gissa kring.....
tycker Varjag
Innan det uppstår en förlägen paus här kör jag vidare. Med en ''torr textfråga'' som kanske fyller ereps krav -
''De långa Knivarnas Natt'' - är ju något vi förknippar med natten till den 30:e juni 1934 och Tyskland.
Här söker söker vi en annan, De långa Knivarnas Natt, - som drabbade England.
Vilket datum och vad hände?
Varjag
''De långa Knivarnas Natt'' - är ju något vi förknippar med natten till den 30:e juni 1934 och Tyskland.
Här söker söker vi en annan, De långa Knivarnas Natt, - som drabbade England.
Vilket datum och vad hände?
Varjag
.....
, Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Jag tror inte, käre Varjag, att erep är nöjd med din fråga. Svaret:
http://en.wikipedia.org/wiki/Convoy_SC_7
You can please some - some of the time. But you can never please all - all of the time --Stellan Bojerud skrev:Jag tror inte, käre Varjag, att erep är nöjd med din fråga. Svaret:
Svaret är naturligtvis rätt, konvoj SC 7 och De Långa Knivarnas Natt - var den mellan 18-19 oktober 1940. Då de få
eskortfartygen överväldigades av de tyska ubåtsangreppen - 16 skepp sänkta på en enda natt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Order_of_b ... onvoy_SC_7
Stellan ställer nästa....Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Det blir en kontroversiell herre. Vem?