När var Tysklands sista chans?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 25 mars 2003, 14:00

Felet enligt mig var att Hitler strartade en ny sommaroffensiv mot Kakusus och Volga som nytt mål, för det ändamålet förflyttade han pansardivisioner från armégrupp mitt(som då försvagades) till armé grupp syd. Istället skulle han gjort som Guderian och alla dom andra generalerna ville, att först slå ut Moskva. Man ska komma ihåg att när tysken stod utanför Moskva var den ryska armén på 1.000.000 man och den tyska på runt 3.000.000.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 25 mars 2003, 14:07

Kartan är ju inte direkt en politisk karta över Europa 1939, utan en karta för en WWII-version av Diplomacy...

/Forsberg

LEW
Medlem

Inlägg av LEW » 25 mars 2003, 14:19

Anno skrev
Man ska komma ihåg att när tysken stod utanför Moskva var den ryska armén på 1.000.000 man och den tyska på runt 3.000.000
vilken källa har du för dom här uppgifterna. Eller menar du år 1941.

1942 var moskva stark försvarat. Man visste att Japan inte skulle anfalla Soviet, så Sovietunionen kunde förflytta soldater från öst till väst. Industrien var flyttad till bakom Ural. Sovietunionen förberedde sig för ett tyskt angrepp mot Moskva. Hur skulle Tyskland erövra Moskva?

Att slå till mot kaukasus var inte så fel. Felet var att man splittrade sina krafter.

LEW

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 25 mars 2003, 14:29

LEW skrev:
vilken källa har du för dom här uppgifterna. Eller menar du år 1941.
Jepp, jag menar 1941, men under dom månader fram till våren när tyska armén åter skulle kunna anfalla Moskav på nytt, efter den misslyckade operation Tyfon, kan inte den ryska armen ökat så kraftigt och fortfarande legat i underläge.
LEW skrev:1942 var moskva stark försvarat. Man visste att Japan inte skulle anfalla Soviet, så Sovietunionen kunde förflytta soldater från öst till väst. Industrien var flyttad till bakom Ural. Sovietunionen förberedde sig för ett tyskt angrepp mot Moskva. Hur skulle Tyskland erövra Moskva?
Först hade man inringat staden TOTALT, och inte som vid Stalingrad och Leningrad där det fanns en ficka kvar för transporter av vapen och mat, sen hade man låtit stormat staden!(man hade resurser, man kunnde göra det mot Stalingrad)
Att slå till mot kaukasus var inte så fel. Felet var att man splittrade sina krafter.

LEW
Som du sa, det splittrade och slängde ut dom tyska trupperna på stora avstånd och man fick längre underhållningslinjer som behövde försvaras från partisaner och repareras från ryska demoleringar.(Något Speer skriver att org. Todt hade problem med)

Användarvisningsbild
Erik F
Tidigare medlem

Re: När var Tysklands sista chans?

Inlägg av Erik F » 26 april 2003, 22:02

Gröfaz skrev:Detta ämne har säkert diskuterats åtskilliga gånger men det hindrar ju inte att det tas upp igen.

Frågan är som överskriften, när tror ni att Tyskland hade sin sista chans att kunna avsluta kriget framgångsrikt för deras egen del. Med detta menar jag inte att de skulle behöva stå som total segrare. Man kan tänka sig en förhandlingsfred.

Själv tror jag att sista chansen kom i och med att Kursk slaget inleddes. Då förlorade man chansen till att få en någorlunda hygglig fred med ryssarna.

När man förlorade chansen till en total seger vågar jag inte gå in på.
Jag anser att Tyskland skulle ha fortsatt kriget mot Storbritannien.
Slaget om Storbritannien fördes förvisso på fel sätt, men hade det först rätt, hade man fortsatt något som kan liknas vid ett utnötningskrig mot Storbritannien, slagit mot rustningsindustri, flygfält och radaranläggningar, tror jag att man till slut hade vunnit slaget.
(Hur i helvete man sedan skulle lyckas kontrollera det "ockuperade" Storbritannien...)
Hade man sedan tagit kontrollen över Atlanten hade man gjort det omöjligt för USA att blanda sig i kriget i Europa, man hade åtminstånde vunnit gott om tid.
Det största problemet hade sedan varit Sovjetunionen samt vad som hade hänt om (när) USA vann kriget mot Japan?

En anna teori jag har är att man helt enkelt skulle anfallit Sovjetunionen först, men eftersom Storbritannien omedelbart hade huggit Tyskland i ryggen vid ett sådan anfall och startat ett för Tyskland ödestigert tvåfrontskrig så hade det nog slutat med Tyskt nederlag ändå...

/Erik

Ja77
Medlem

Teori

Inlägg av Ja77 » 27 april 2003, 15:35

Vad skulle ha hänt om Tyskland brakade in i Polen och Frankrike enligt historien och sedan gjort en Bismark manöver, dragit sig tillbaka till gränsen före 1914 och sakt ursäkta, till Belgen/Norge och de andra småstaterna, sluta sura ni är "fria" nu, de var aldrig tal om okupation vi bara skyddade er mot de onda fransmänen.

Var Stalin inställd på att starta ett erövringskrig mot Tyskland när den röda armen var uppbyggd omkring 1942-1943.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Re: Teori

Inlägg av Martin Lundvall » 28 april 2003, 10:27

Ja77 skrev:Vad skulle ha hänt om Tyskland brakade in i Polen och Frankrike enligt historien och sedan gjort en Bismark manöver, dragit sig tillbaka till gränsen före 1914 och sakt ursäkta, till Belgen/Norge och de andra småstaterna, sluta sura ni är "fria" nu, de var aldrig tal om okupation vi bara skyddade er mot de onda fransmänen.

Var Stalin inställd på att starta ett erövringskrig mot Tyskland när den röda armen var uppbyggd omkring 1942-1943.
Efter Frankrikefältåget så vägrade britterna att diskutera fred med tyskarna. Hitler och de allra flesat tyskar tyckte att britterna position var utsiktslös. Hur skulle Storbrittanien kunna vinna kriget, de skulle bara gå under själva?

Hitler ansåg att Tyskland och Storbrittaniens intressesfärer inte kolliderade så han avsåg att låta Storbrittanien behålla sitt samvälde. Britterna trodde inte längre på Hitlers löften och Hitler i sin tur kunde inte förstå att britterna inte litade på honom.

Chansen för att Storbrittanien skulle ge upp diplomatiskt 1940 var rätt liten när Churchill bestämde. Kanske hade britterna kunnat ge upp om tyskarna hade invaderat Storbritanien men sen hade dragit sig tillbvake efter att ha gett en generös fred till britterna oich fransmännen.

/Martin

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 28 april 2003, 11:33

Dom var ganska så körda efter slaget om strobritanien.
Men hadde jag varit Führer hade jag bland annat sett till att få med Spanien i kriget och ha bättre samarbete med Japan till exempel at Japan tar ryssland bakifrån.

überjunge
Medlem

Inlägg av überjunge » 29 april 2003, 10:23

Som jag ser det så hade en kombination av två saker räddat nazisterna.

Inget anfall på ryssland med tvåfrontskrig som resultat.
Detta samtidigt som de konsentrarat sig på militära mål under Englandsbombningarna. -Kunde ha resultarat i att england hade kastat in handduken... and fight an otherday. :wink:

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 29 april 2003, 11:09

Anno skrev:Felet enligt mig var att Hitler strartade en ny sommaroffensiv mot Kakusus och Volga som nytt mål, för det ändamålet förflyttade han pansardivisioner från armégrupp mitt(som då försvagades) till armé grupp syd. Istället skulle han gjort som Guderian och alla dom andra generalerna ville, att först slå ut Moskva. Man ska komma ihåg att när tysken stod utanför Moskva var den ryska armén på 1.000.000 man och den tyska på runt 3.000.000.
Inte för att jag har exakta siffror, men det finns inte en chans att dessa siffror stämmer.
För vissa frontavsnitt under 1942 hade tyskarna lokal överlägsenhet i siffror, men knappast 3:1. Och inte i synenrhet inte över ett helt frontavsnitt. Och i synnerhet inte vid Moskvafronten 1941. Röda Armén hade under november 1941 två frontarméer i reserv, utan att inräkna de "sibiriska" förstärkningarna.

/Forsberg

Scout
Medlem

Inlägg av Scout » 29 april 2003, 15:52

Frestad att säga 1933, innan riksdagsvalet, nationen vittrade sakta sönder inifrån, rättsäkerhet och statlig byråkrati förstördes av nazisterna, viktigt för en stat att sådant fungerar. Illa var alla lån som togs för att bygga upp diverse saker ,kriget blev sista utvägen hävdar en del.. men det andra sättet att gå under förstås varit mer imploderande och odramatiskt. Ett rejält misslyckande bara.

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 5 maj 2003, 11:22

Vi kan dra det ännu längre!
Tänk om tyskland aldrig skapats!
Vad hadde hänt då. 1vk hadde kanske hänt men inte på samma sätt på samma sätt som vi lärt oss.
:)

Flavius Aëtius
Tidigare medlem

Inlägg av Flavius Aëtius » 5 maj 2003, 11:59

Hade de vunnit i stalingrad så hade det varit annorlunda men jag skulle nog säga Normandie och kursk hade Tyskarna slängt de allierade tillbaka i Normandie så hade en ny invation inte varit lätt eller rent utsagt omöjlig på flera år framåt med all materiel å man som skulle gått förlorade.

Användarvisningsbild
Boroda
Medlem

Inlägg av Boroda » 5 maj 2003, 17:34

hade Tyskarna slängt de allierade tillbaka i Normandie så hade en ny invation inte varit lätt eller rent utsagt omöjlig på flera år framåt med all materiel å man som skulle gått förlorade.
Visst, men med tanke på läget på östfronten så skulle det nog endast innebärt att ryska soldater kunnat pinka i engelska kanalen så småningom... :wink: Kriget hade Tyskland redan förlorat hursomhelst.

Ha det...

Casanova
Utsparkad

Inlägg av Casanova » 6 maj 2003, 09:42

Om Hitler hade varit smart hade han kastat sjätte armen på Moskva så att staden föll. Men tredje riket hade ändå gått under iomed att USA gick med i kriget.

Skriv svar