Quiz: Militär utrustning
-
Tankspridd
- Medlem
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
Jag letar efter ett transportmedel som tydligen tagits till nåder igen m0248 och var det senast begagnades utan ceremoniella uppgifter 
-
Tankspridd
- Medlem
Lite trött som jag var slängde jag in fel siffror på fel ställe / jobbsiffror hamnade här och siffrorna på m-numret skapade merarbete på jobbet
M-nummer 0280 och typ av fordon och var det senast användes i ickeceremoniella uppgifter
M-nummer 0280 och typ av fordon och var det senast användes i ickeceremoniella uppgifter
Du var helt enkelt, tankspriddTankspridd skrev:Lite trött som jag var slängde jag in fel siffror på fel ställe / jobbsiffror hamnade här och siffrorna på m-numret skapade merarbete på jobbet![]()
/CvD
-
Erik Ljungberg
- Medlem
Häst?Tankspridd skrev:Jag letar efter ett transportmedel som tydligen tagits till nåder igen m0248 och var det senast begagnades utan ceremoniella uppgifter
-
Tankspridd
- Medlem
Mycket riktigt en häst
Tro det eller ej det har använts både häst och åsna så sent som i år enligt iaktagare på plats i Afghanistan så tydligen har low tech kommit på modet igen
Medan vi väntar på Erik's fråga - en Julnöt att knäcka innan tomten kommer.
Ett kulsprutegevär med en lite ovanlig - Vilket vapen och vad kallas mekanismtypen?
Varjag
Ett kulsprutegevär med en lite ovanlig - Vilket vapen och vad kallas mekanismtypen?
Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Japanskt kulsprutegevär typ 11. Magasintypen har nog inget namn på svenska, men på engelska kallas den "hopper".
Alldeles rätt, det japanska Nambu m/1922 Kg't i 6,5mm Arisakakalibern. Det engelska ordet ''hopper'' - översätts bäst somStellan Bojerud skrev:Japanskt kulsprutegevär typ 11. Magasintypen har nog inget namn på svenska, men på engelska kallas den "hopper".
''tratt'' (och avser all matning via tyngdlagen som ur t.ex. malm- eller spannmålssilos). Inte ovanligt på mycket tidiga maskingevär men nästan unikt under 2:a VK. Man lade helt enkelt ner laddramar om vardera 5 patroner i ''hoppern'' som hade plats för sex = 30 skott, och kunde ladda om under eldgivning genom att bara fylla på flera....
Under striderna 1938-39 i Mongoliet, erövrade ryssarna flera Type 11 och blev så intresserade av matningstypen, att
Towaritsch Kobynov byggde om ett antal Degtjarev M/1928 kulsprutegevär till ''hopper-feed'' - Antagligen då det stora platta tallriksmagasinet var ganska otympligt och svårladdat......
Stellan hittar nästa Julnöt, Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Tack, Varjag. Vad har vi här?
En Siemens & Halske T52 a k a Geheimschreiber a k a G-schreiber a k a G-skrivare ??
/Qmannen
/Qmannen
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Den knäcktes snabbt! Din fråga.
Vad är det för fordon som anbringats under denna pv-pjäs?
/Qmannen
/Qmannen
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Steyr-Puch Haflinger?
Träff mitt i! Nästa fråga avfyras av Bojerud......
/Qmannen
/Qmannen
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
För att byta tändstift på pansarvärnspjäs 1110 användes ett vanligt föremål, som var ovanligt som "verktyg". Vad?