Om vi för ett ögonblick antar att din tes är odelat korrekt (Vilket jag inte är beredd att hålla med om) så finns det ju fullt naturliga förklaringar till det. Är det realistiskt att Hollywood skulle gjort filmer som hyllade sovietsoldaterna vid Kursk 1975? I princip all tillgänglig information för oss västerlänningar har varit från just västfronten, antalet skildringar av örtfronten från Sovietisk synvinkel som funnits tillgängliga för allmänheten har varit försvinnande få. Jag är nästan mest överaskad över att det inte producerades rejält med film på temat "De hjältemodiga tyska soldaterna som egentligen inte alls var nazister som slogs mot de vidriga blodtörstiga bolschevikzombiesarna påväg att välla över europa."Marcus Wendel skrev:Inte alls, den ofta helt onyanserade upphöjningen av D-dagen på bekostnad av hela östfronten har varit dominerande i flera decennier så det är inget nytt.Yngve skrev:Det är väl en reaktion på den andra, nyare myten - att västfronten var helt oväsentlig.Der Löwe skrev:Jag vet inte varför det finns ett sånt motstånd mot att Sovjetunionen bar huvudbördan av den allierade krigsinsatsen mot Tyskland?
/Marcus
Med tanke på informationsobalansen och det politiska läge som rådde så tycker jag att förståelsen för östfronten trots allt är avsevärt större än jag tror att en helt utomstående betraktare skulle gissa. Att Fransmän, Britter, Amerikaner etc. prioriterar västfronten är ju fullkomligt naturligt då antalet av deras landsmän som stred på östfronten var försvinnande litet. D-Dagen har även den stora fördelen att vara en väldigt specifik tidpunkt då något stort och viktigt inträffade och det är lätt att sätta ett finger på kartan och säga "HÄR". hurmånga motsvarande händelser som är lika väl definierade finns det på östfronten? I min ringa mening ingen.