Quiz: Pansarhistoria
Re: Quiz: pansarhistoria
Då blir det pass.

Inget skäll utan gott nytt år..Stefan Karlsson skrev:Knepig och bra fråga som gav mycket huvudbry.
Eftersom jag tagit till orda får jag väl skäll om jag inte kastar in en ny fråga:
Lite på samma tema - det finns ett pansarfordon tillverkat i väldigt stort antal av flera tillverkare och använt av flera länder, men som "felaktigt" fått benamningen efter en tjeckisk vapentillverkare. Vilket fordon tänker jag på?
Gott Nytt År!
Svaret borde vara Bren Carrier som väl egentligen heter Universal Carrier.
-
Stefan Karlsson
- Medlem
Rätt Lasse, och Bren är en sammanslagning av Tjeckiska Brno och Brittiska Einfield.
Lasse larvar vidare.
Lasse larvar vidare.
Bren-carrier?
Drängf-n hade också rätt och får gärna ta nästa 
Eller så tar vi en själva. Renault FT-17 var den första moderna stridsvagnen med rörligt torn, en förare och med motorn bak.
Men vad betyder "FT-17" ?
Men vad betyder "FT-17" ?
-
Stefan Karlsson
- Medlem
Vad jag vet finns det ingen betydelse, det är bara en ren bokstavskombination i en serie som Renault använde för sina produkter.
1) faible tonnage
2) faible taille
3) force terrestre
- tydligen alla fabler....
4) Renault Modele FT - utan Sjutton
2) faible taille
3) force terrestre
- tydligen alla fabler....
4) Renault Modele FT - utan Sjutton
Men det har som varjag säger gjorts fantasifulla försök att ge bokstäverna en mening, t ex Franchisseur des Trenchées (skyttegravs-övergående).Stefan Karlsson skrev:Vad jag vet finns det ingen betydelse, det är bara en ren bokstavskombination i en serie som Renault använde för sina produkter.
Enligt Renault själva och som Stefan säger var FT bara ett produktionsnamn för serien. Sjutton står förstås för modellåret.
Renault kallade sin serie av taxibilar för AG, FU var en typ av tung lastbil o s v.
Stefan tar nästa.
-
Stefan Karlsson
- Medlem
Tackar, läste just detta häromdan i en bok om FT 17 som inhandlades i Saumur förra sommaren.
Vi håller oss kvar vid denna vagn - vilket är sambandet mellan Renault FT 17 och president Obama?
Vi håller oss kvar vid denna vagn - vilket är sambandet mellan Renault FT 17 och president Obama?
En liten ledtråd, kanske?
-
Stefan Karlsson
- Medlem
Men vad är detta? Det tillhör väl allmänbildningen...
En ledtråd är Michelle Obama
En ledtråd är Michelle Obama
Hette hon Estienne innan hon gifte sig?
Det här var svårt...
Det här var svårt...
-
Stefan Karlsson
- Medlem
Tror inte det, men hon har en väldigt exklusiv klocka som har direkta kopplingar till vagnen.Lasse Odrup skrev:Hette hon Estienne innan hon gifte sig?![]()
Det här var svårt...
En klocka av märket Renault FT-17?