vad gjorde Karl XII för fel?

Skriv svar
Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

vad gjorde Karl XII för fel?

Inlägg av SuperPalle » 21 april 2003, 18:46

vad var det som han gjorde fel?, för något fel gjorde han (nu pratar jag - självklart- om militär strategi).

var felet att han inte stannade kvar i baltikum och nöjde sig med att försvara där?

var felet att han irrade runt i polen i en herrans massa år?

var felet att han inte utnyttjade det diplomatiska övertag som han hade i början av marchen mot ryssland?

eller var kanske felet att han inte tryckte på i en sista desperat stöt ENDA FRAM till moskva utan istället vek av ned mot ukraina?

jag anser att hans fel var att han återigen satsade allt på ett kort när han började marchera mor ryssland och moskva. visserligen kan man förstå honom, han hade ju gjort det så ofta och vunnit men nu så förlorade han. han borde tagit det lite lugnare. rensat ut baltikum från ryssar och sedan långsamt börjat ta sig in mot moskva. frågan är bara om det hade hjälpt. ryssland började endå ta in på sveriges försprång vad det gällde organisation och kunskap innom armén och hade på samma gång nästan oändliga resurser.

//palle

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Re: vad gjorde Karl XII för fel?

Inlägg av Mathias Forsberg » 22 april 2003, 11:39

super_palle skrev: var felet att han inte stannade kvar i baltikum och nöjde sig med att försvara där?
Ja

/Forsberg

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Re: vad gjorde Karl XII för fel?

Inlägg av Örjan » 22 april 2003, 18:23

Mathias Forsberg skrev:
super_palle skrev: var felet att han inte stannade kvar i baltikum och nöjde sig med att försvara där?
Ja

/Forsberg
Av två anledningar var det inte en lyckad strategi. För det första skulle det förstöra de egna provinsernas ekonomi om man valde dessa som en krigsskådeplats mellan två, tre stora arméer. För det andra kan man inte vinna ett krig om man bara försvarar sig. Det måste föras offensivt.

Det är också en vanlig missuppfattning att Karl XII före Poltava kunde när som helst sluta fred på goda villkor. Tyvärr var inte så fallet , även vid början av det ryska fälttåget var Peter den store inställd på att vinna kriget.

Karl XII:s plan 1707 var att tåga mot Moskva och söka ett avgörande slag. Detta skulle leda till att ryska trupper drogs bort från Baltikum och att de svenska styrkorna där då kunde gå till motoffensiv. Detta skedde också, men med katastrofalt resultat pga en inkompetent befälhavare.

Det är en intressant tanke att om Karl XII hade lyckats med sin plan skulle man idag förmodligen kritisera Peter den store för att ha ägnat sig åt Baltikum medan Karl XII gjorde slut på hans bundsförvant i Polen.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 22 april 2003, 21:49

baltikum var inte heller direkt rikt. svårt att försörja en armé där och fömodligen (så det nog ut som då) så skulle kriget bli längre och mer kostsamt för ett fattigt land som sverige om man inte sökte ett snabbt avgörande...så snabbt blev det ju dock inte. jag tycker att han bode utnyttjat den diplomatiska makt som han hade i Sachsen på något sätt, nu så slängde han bara bort den.

//Palle

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 23 april 2003, 00:40

super_palle skrev:jag tycker att han bode utnyttjat den diplomatiska makt som han hade i Sachsen på något sätt, nu så slängde han bara bort den.
Problemet var att både Karl XII och Peter den store var inställda på att vinna kriget 1707, en förhandlingsfred var därför inte realistisk. Peter den store erbjöd det året fred på villkor att han fick behålla Ingermanland. Något som var fullständigt oacceptabelt för Karl XII som då stod på höjden av sin makt.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 23 april 2003, 16:32

nje,nej,nej det är inte så jag menar. vid denna tid var Karl en känd gestalt, han var nästan en legend och mycket beryktad och segerrit fältherre. han skulle utnyttja denna berömelse till att skaffa sig pålitliga allierade få subsider etc.

//Palle

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 23 april 2003, 19:25

Det största felet var antagligen att han gick och dog 1718. Hade Karl XII dött av någon sjukdom strax före marschen mot Ryssland hade han antagligen haft ett helt annat rykte. Hade han å andra sidan dött av naturliga orsaker 1738 är det mycket möjligt att hans anseende också varit ett helt annat - Ryssland efter tsar Peters död 1725 var inte alls samma kraft.

Och med facit i hand kan man förstås klandra satsningen på Moskva. Pskov-S:t Petersburg hade väl antagligen varit ett mindre riskabelt alternativ. Ett Poltava i de trakterna hade inte fått samma konsekvenser. Och möjligheterna till förstärkningar hade varit bättre. Man kan kanske våga gissa att Karl XII framför sig såg ett långt utdraget krig ungefär som i Polen och föredrog att marschera in i "Sachsen" direkt. Alltså att snabbt göra slut på kriget genom att gå mot kärnan av tsarens rike.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 23 april 2003, 20:44

det var nog så han tänkte, ja. han hade också en ambition, den "eviga" freden. han hade ju blivit lurad vid krigets utbrott och han trodde inte att dom andra furstarna skulle hålla en fred så hans mål var att avsätta dom. allt för en varaktigt fred.

om han hade levt längre så tror jag att vi hade fått en bättre fred. han hade just börjat inse att han skulle vara tvungen att lämna över territorium till ryssarna och han och görz hade rätt många vettiga planer (väldigt många som inte var särskilt genomförbara också för den delen).

//Palle

Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem

Inlägg av Flensburg » 23 april 2003, 21:18

Så alltså... har jag bara drömt att Peter den Store erbjöd dela av pskov som byte mot St:Petersburg?

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 23 april 2003, 21:39

Flensburg skrev:Så alltså... har jag bara drömt att Peter den Store erbjöd dela av pskov som byte mot St:Petersburg?
Jag känner i alla fall inte till ett sådant erbjudande.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 24 april 2003, 20:28

visst gjorde han det, men faktum är att karl inte trodde att han skulle hålla den freden och svika den precis som han hade gjort tidigare. för övrigt så skulle ryssarna i längden inte ha en huvudstad som var helt omringad av svenskt territorium.

//Palle

Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem

Inlägg av Flensburg » 24 april 2003, 21:09

yeey... jag hade inte drömt... :)

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 27 april 2003, 13:39

nä...fast jag kan ju inte säga att mina källor i det fallet är särskilt pålitliga, Herman lindqvist (han brukar ju lägga till lite för en bra historia och blanda ihop årtal :D )

//palle

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 27 april 2003, 13:50

super_palle skrev:nä...fast jag kan ju inte säga att mina källor i det fallet är särskilt pålitliga, Herman lindqvist (han brukar ju lägga till lite för en bra historia och blanda ihop årtal :D )

//palle
Herman har också påstått att det bara dog ungefär 30 000 svenska soldater under Stora nordiska kriget. Den gängse rådande uppfattningen är att det var 200 000.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 27 april 2003, 19:53

Örjan skrev:
super_palle skrev:nä...fast jag kan ju inte säga att mina källor i det fallet är särskilt pålitliga, Herman lindqvist (han brukar ju lägga till lite för en bra historia och blanda ihop årtal :D )

//palle
Herman har också påstått att det bara dog ungefär 30 000 svenska soldater under Stora nordiska kriget. Den gängse rådande uppfattningen är att det var 200 000.
30k låter för lite, 200k låter för mycket. Sanningen finns nog därimellan.

Skriv svar