Svensk lätt kanonvagn
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Svensk lätt kanonvagn
Det är säkert helt fel benämning men jag vill att ni berättar mer om denna grunka.
https://www.facebook.com/share/r/1XtVUhr79o/
https://www.facebook.com/share/r/1XtVUhr79o/
Re: Svensk lätt kanonvagn
Två saker med samma kanon. Pvpj 1110. Fanns också dragen eller på PvBv 2062.
Pvpjtgb 9031 och Pvpjtgb 1111.
MVH
Hans
Pvpjtgb 9031 och Pvpjtgb 1111.
MVH
Hans
Jag med! Jag har väldigt lite koll på hur dessa användes och hur de organisaerades i sina förband! Hur länge var de ens verksamma?
Tack för länken, i vilka förband förekom de normalt?
Pv-plutonerna hade sådana här i skyttekompanierna, ojmr.
Var det PV plutoner i kompanier eller på bataljonsnivå?
Både och. Om jag minns rätt så var det bandvagnar på skyttekompaniernas pansarvärnsplutoner och terrängbil på skyttebataljonens pansarvärnspluton. Infanteribataljon 77.
MVH
Hans
MVH
Hans
Så kan det ha varit. Grejen är nog att jag bestämt har för mig att killarna i pv-plutonen som utbildades samtidigt med mig hade bilar, men liksom jag var de kb-elever, och några/alla måste väl ha hamnat på bataljonens pv-pluton. Ute på kompaniet kan jag sedan inte erinra mig att jag mycket om ens något att göra med dess pv-pluton.
Jag vet faktiskt inte hur det fungerade, för vi hade ju en kb-spaningspluton också, och en grk/art. De i spaningsplutonen kanske alla hamnade på bataljonsnivå. När jag tänker efter vet jag inte ens om de i spaning var en hel pluton kb-elever.
Det var närmare 40 år sedan.
Jag vet faktiskt inte hur det fungerade, för vi hade ju en kb-spaningspluton också, och en grk/art. De i spaningsplutonen kanske alla hamnade på bataljonsnivå. När jag tänker efter vet jag inte ens om de i spaning var en hel pluton kb-elever.
Det var närmare 40 år sedan.
De fanns även i pansarbrigad 63 där det fanns en Pvpluton till varje pansarskyttekompani. Vid omorganisationen överfördes alla pvplutoner till två pvkompanier som fanns i en pv bataljon tillsammans med ett rb 55 kompani.