Sverige

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Re: Sverige

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 september 2025, 16:10

Hans skrev:
5 september 2025, 13:08
Vi har här redan trådar om Belgien, Luxemburg och Schweiz.

Varför då inte en tråd om Sverige. Inspirerad av denna artikeln: https://today.rtl.lu/life/travel/a/2329824.html

Vad finns att tillägga?

MVH

Hans
Svaret direkt på din fråga, det finns spontanbesök från grannländerna och i synnerhet mellan svenskar-norrmän.

Stefan

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 6 september 2025, 17:05

sveahk skrev:
6 september 2025, 15:28
Här i Klockrike.

Min svärfar flyttade in på ålderdomshem, han klarade en vecka, sedan var det slut, blev 91 år. Det var för en månad sedan.

Min svärmor flyttade in på ålderdomshem/demenshem för sex månader sedan, hon lever gott och frodas, hon är 86.

Men hon undrar fortfarande varför hennes man inte kommer och besöker...

Hans K
Ganska vanligt - eller att de vill åka hem till mamma och pappa.

Det kan bli lite underligt när de vill att någon skall krypa ned hos dem, och som dement kan de totalt glömma vad de gör, eller inte ha koll, så man kan hitta avföring, snus, blöjor och annat lite varstans.

Min mamma är 88 nu och närminnet börjar bli riktigt dåligt. Hon kan se samma program flera gånger och inte ha något minne av det. Men berätta om vad som hände 1960 går på något sätt fortfarande bra, som om det är minnen som har satt sig någon helt annanstans i hjärnan.

Som barn är det något jobbigt att lyssna på. Det hjälper liksom inte att säga att, "du vet, hen är död nu och det där var för över 60 år sedan". Samtidigt finner hon nöje i vardagen, och älskar när det är idrott och sport.

Jag skulle säga att äldrevården har blivit bättre på det mänskliga planet de senaste 50 åren. Jag skrev väl någon gång om ett privat boende som rev ut biblioteket, och fixade en bar med en stor tv istället. Jag tror det var helt rätt. De som är intresserade vet nog ändå hur man ska få tag på böcker genom kompisar och släktingar, och kan väl också själva ta sig till ett bibliotek. 1975 fick man nästan smyga med att fixa något extra för de som bodde där, och det kunde hända att de blev illa behandlade, iofs finns det exempel på det nu också, men förhoppningsvis har det blivit bättre.

Samtidigt var barexemplet hämtat från äldre som kan betala för sig, och det är nog inte alls säkert att det är lika bra för alla.
Senast redigerad av 2 koroshiya, redigerad totalt 6 gång.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 6 september 2025, 17:40

Min mamma levde ett decennium på olika former av vårdhem.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 6 september 2025, 18:22

Markus Holst skrev:
6 september 2025, 17:40
Min mamma levde ett decennium på olika former av vårdhem.
Det var säkert du som skrev om det då.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 6 september 2025, 19:07

Det lär ha varit i Sverige man först åt kräftor. Det var några rikisar på 1800-talet som ville vara annorlunda - så började de äta kräftor. På den vägen är det.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 6 september 2025, 19:58

Påminner mig om att någon sade att vi på 1600-talet var kända på ett annat sätt. Då var vi busen, festaren, den som verkligen levde ut.

Om det stämmer vet jag inte.

Men det är en intressant jämförelse med ice-Borg och annat.

Nu är vi den som alltid skall vara lugnast, tillsammans med några andra kulturer.

Min tro är att romantism, GIVA, förlusten av Finland, och Götiska Förbundet har skapat mycket av den hårdhet vi ser i dag.

Ty tror jag att det i början av 1900-talet egentligen inte fanns så mycket gemensamt med gamla regementen, men vem vet. Nationalismen kan ha skapat ett återblickande. Så sent som när jag gjorde lumpen 88-89 värnade man något väldeliga om det gamla. Och det är väl inget fel uí det, om det hjälper oss att försvara vårt land.
Senast redigerad av 1 koroshiya, redigerad totalt 6 gånger.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 september 2025, 20:01

Är lite nyfiken!!!

Vad handlar denna tråd om, om våran gamla anhöriga (min mor fyller ju 86 år om ett par veckor)????

Går det inte skriva om allmänt, turistnäringen, skogen, fornminnen eller geografin, nyfiken bara!!!

Eller i största allmänhet en tråd om Sverige.

Stefan

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 6 september 2025, 20:47

Stefan Lundgren skrev:
6 september 2025, 20:01
Är lite nyfiken!!!

Vad handlar denna tråd om, om våran gamla anhöriga (min mor fyller ju 86 år om ett par veckor)????

Går det inte skriva om allmänt, turistnäringen, skogen, fornminnen eller geografin, nyfiken bara!!!

Eller i största allmänhet en tråd om Sverige.

Stefan
Sverige, saker du tycker är intressanta och bra.

Din mor kan vara en del av det, liksom min mor är. Hon kan skapa några väldiga känslor när jag läser vissa inlägg på nätet, eller rättare sagt, hennes liv gör det.

Det behöver inte vara din mor, det kan lika gärna vara ett vinterbad, eller ett sommardopp.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 6 september 2025, 23:05

koroshiya skrev:
6 september 2025, 19:58
Min tro är att romantism, GIVA, förlusten av Finland, och Götiska Förbundet har skapat mycket av den hårdhet vi ser i dag.
Var kommer GIVA in i resonemanget?

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 6 september 2025, 23:19

Det svåra med äldreboenden nuförtiden är kanske att många är i väldigt dåligt skick när de kommer dit. Många är antingen ganska svårt dementa eller så är de mycket gamla och multisjuka/rörelsehindrade.
Senast redigerad av 2 a81, redigerad totalt 6 gång.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 6 september 2025, 23:21

Kräftor åts tidigare, i alla fall utanför Sverige.

Vad är GIVA?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 6 september 2025, 23:28

koroshiya skrev:
6 september 2025, 14:57
a81 skrev:
6 september 2025, 08:15
...
I gruppen 65–79 år är det omkring 1,5 procent av både män och kvinnor som bor i särskilt boende. Av dem som har passerat 80 är det sammanlagt cirka 14 procent som bor i särskilt boende.

De allra flesta äldre personer klarar sig alltså själva - eller med hjälp av anhöriga - i en bostad inom det ordinarie bostadsbeståndet.
...
Vi pratade om det i någon tråd, och jag nämnde att jag hade läst att folk dog snabbt när de väl kom in på hem, men säkert beror det på att många nu klarar sig utan allt för mycket hjälp under lång tid.

De får hjälpmedel i hemmet och hemmet kan modifieras för att förenkla vardagen, saker som att flytta på kranar, fixa trösklar, ha mer stödsaker i badrum och vid sängen.

Men samtidigt - jag kommer inte ihåg vem det var - så skrev ju någon att hen kände en som hade bott på hem i många år, utan att lyckas dö, om man nu får använda en sådan språklig vändning.

Det viktigaste är väl att ålderdomshemmet är bra och ger möjlighet till stimulans på olika sätt. Annars är väl risken stor att man ger upp.

En broder - jag har säkert skrivit det - jobbar på ett demensboende, och där kan det gå ganska snabbt, trots att folk där kan vara i min ålder och yngre än Hans. Hjärnan verkar förtvina och lägga av, och som brodern tror kan det inte sällan handla om att droger och alkohol har förstört hjärnan.
Frågan är hur mycket stimulans det blir. Min bild är att många är i för dåligt skick för att delta i aktiviteter, eller så är de relativt pigga men kanske just därför skäms för att redan bo på äldreboende och inte vill delta i det sociala.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av sveahk » 6 september 2025, 23:30

Slutade äta kräftor i Klockrike, när IKEA hämtade de från Kina - inte pga Kina, nej, de var helt enkelt inte goa...!

Hmmm, vad är GIVA?

Hans K

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 6 september 2025, 23:33

Markus Holst skrev:
6 september 2025, 23:05
koroshiya skrev:
6 september 2025, 19:58
Var kommer GIVA in i resonemanget?
Gustav IV Adolf, som var en del av politiken som ledde fram till den senare reaktionen.

Nu hade Sverige säker tagit del av Napoleonkrigen även utan honom, men kanske inte på ett lika katastrofalt sätt 1808-1809.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 september 2025, 00:27

Min mor bor inte på något hem, men hon har svårt att gå, går med rollator inomhus och sitter i rullstol utomhus. Hon är fortfarande klar och har inte ändrats så mycket, hon har kvar samma beteende och humor som hon alltid har haft.

Jag brukar hyra en bil och så får mor titta på vyer som hon inte en chans att se annars. Det är både jag och syrran som får köra. Förra året var vi Ljungby där morsan bodde i sina första år och huset finns kvar, tyvärr så gick hennes bästis bort ett par år tidigare.

Det var i Utsund utanför Avesta som jag badade i Dalälven förra året, väldigt vackert där och värt ett besök.

Stefan

Stefan

Skriv svar