Parola Stridsvagnsmuseum, Finland
Parola Stridsvagnsmuseum, Finland
Efter Polen, körde jag hemåt via Baltikum och Finland, med avbrott för muséumbesök i Finland.
Bilden: På motorvägen norr om Helsingfors.
Panssarimuseo, Parola stridsvagnsmuseum, är ett militärmuseum som ligger 110 kilometer norr om Helsingfors i Parola, Hattula, nära Tavastehus, Finland, några kilometer från huvudvägen E12/E63
Vid infarten möts man av en T-54/55
Låt oss gå in.
Bilden: På motorvägen norr om Helsingfors.
Panssarimuseo, Parola stridsvagnsmuseum, är ett militärmuseum som ligger 110 kilometer norr om Helsingfors i Parola, Hattula, nära Tavastehus, Finland, några kilometer från huvudvägen E12/E63
Vid infarten möts man av en T-54/55
Låt oss gå in.
__________________________________
MVH
MVH
Re: Parola Stridsvagnsmuseum, Finland
Ser fram emot besöket, jag var där men det var förra årtusendet.
MVH
Hans
MVH
Hans
Re: Parola Stridsvagnsmuseum, Finland
Carden-Loyd Mk VI
Finland köpte 4 st 1933 för försök. Det var en 2-sitsig vagn med en kulspruta på höger sida. Vagnens motor satt mellan besättningen, vilket ledde till nästan outhärdliga förhållande på sommaren för besättningen. Erfarenheterna av vagnen i Finland ledde inte till några extra beställningar. Stridsvagnen (tankett) var i bruk fram till 1941, varefter den ställdes i depå.
T-26 var en sovjetisk lätt stridsvagn som användes under många konflikter under mellankrigstiden och under andra världskriget. Den var en vidareutveckling av den brittiska Vickers 6-tonsstridsvagnen och var en av de mest framgångsrika stridsvagnskonstruktionerna på 1930-talet tills dess lätta pansar blev sårbart för nyare pansarvärnskanoner. Vagnen tillverkades i 11 218 exemplar.
I Vinter- och fortsättningskriget fick Finland som krigsbyte rikligt med T-26 vagnar. För eget bruk iståndsattes 114 vagnar och de utgjorde den huvudsakliga vagnstypen för de finska pansartrupperna i början av fortsättningskriget.
Exemplaret på bilden har varit i tjänst vid Pansarregemente i Parolannummi fram till 1957, varefter den har flyttats till depå. Vagnen har flyttats till Pansarmuseet sommaren 1961 och har renoverats av Pansarmuseet som körbar åren 1985 - 1987. Vagnen har utrustats med fortsättningskrigets beteckningar.
Opel Blitz var en populär tysk lastbil som användes flitigt av den finska armén under andra världskriget, och de finska versionerna var ofta fyrhjulsdrivna 4x4-modeller för att klara av tuff terräng. Den robusta lastbilen fanns i olika modeller, där 3,6-modellen syftar på en 3,6-liters motor som kunde drivas med både bensin och gengas.
T-34
Då vinterkriget var slut år 1940 provade Sovjetunionen prototyper av den nya T-34-vagnen på Karelska näset vid Mannerheimlinjen. Då vagnen visade sig vara utmärkt inleddes tillverkningen omedelbart. Vagnen förekom på den finska fronten efter fortsättningskrigets utbrott 1941. Den första intakta T-34:an kom som krigsbyte i okt 1941. Vagnen på bilden, PS-231-1 är av årsmodell 1941 och kom som krigsbyte vid Seesjärvi hösten 1943.
Finland köpte 4 st 1933 för försök. Det var en 2-sitsig vagn med en kulspruta på höger sida. Vagnens motor satt mellan besättningen, vilket ledde till nästan outhärdliga förhållande på sommaren för besättningen. Erfarenheterna av vagnen i Finland ledde inte till några extra beställningar. Stridsvagnen (tankett) var i bruk fram till 1941, varefter den ställdes i depå.
T-26 var en sovjetisk lätt stridsvagn som användes under många konflikter under mellankrigstiden och under andra världskriget. Den var en vidareutveckling av den brittiska Vickers 6-tonsstridsvagnen och var en av de mest framgångsrika stridsvagnskonstruktionerna på 1930-talet tills dess lätta pansar blev sårbart för nyare pansarvärnskanoner. Vagnen tillverkades i 11 218 exemplar.
I Vinter- och fortsättningskriget fick Finland som krigsbyte rikligt med T-26 vagnar. För eget bruk iståndsattes 114 vagnar och de utgjorde den huvudsakliga vagnstypen för de finska pansartrupperna i början av fortsättningskriget.
Exemplaret på bilden har varit i tjänst vid Pansarregemente i Parolannummi fram till 1957, varefter den har flyttats till depå. Vagnen har flyttats till Pansarmuseet sommaren 1961 och har renoverats av Pansarmuseet som körbar åren 1985 - 1987. Vagnen har utrustats med fortsättningskrigets beteckningar.
Opel Blitz var en populär tysk lastbil som användes flitigt av den finska armén under andra världskriget, och de finska versionerna var ofta fyrhjulsdrivna 4x4-modeller för att klara av tuff terräng. Den robusta lastbilen fanns i olika modeller, där 3,6-modellen syftar på en 3,6-liters motor som kunde drivas med både bensin och gengas.
T-34
Då vinterkriget var slut år 1940 provade Sovjetunionen prototyper av den nya T-34-vagnen på Karelska näset vid Mannerheimlinjen. Då vagnen visade sig vara utmärkt inleddes tillverkningen omedelbart. Vagnen förekom på den finska fronten efter fortsättningskrigets utbrott 1941. Den första intakta T-34:an kom som krigsbyte i okt 1941. Vagnen på bilden, PS-231-1 är av årsmodell 1941 och kom som krigsbyte vid Seesjärvi hösten 1943.
__________________________________
MVH
MVH
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
- Inlägg: 12412
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: Klockrike
Re: Parola Stridsvagnsmuseum, Finland
Tack återigen Battler för bilder och text!
Litet tillägg - En T-26:a hittar vi också i Krigsmuseet utanför Helsinki...
Hans K
Litet tillägg - En T-26:a hittar vi också i Krigsmuseet utanför Helsinki...
Hans K
Re: Parola Stridsvagnsmuseum, Finland
Tack Hans!
Jo, finnarna har varit duktiga på att spara utrustning från andra världskriget.
__________________________________
MVH
MVH
Re: Parola Stridsvagnsmuseum, Finland
Sturmgeschütz III, kort StuG III, var en infanterikanonvagn som kom att bli det mest producerade bepansrade fordonet i Tyskland under andra världskriget. StuG III byggdes på chassit av stridsvagnen Panzer III. Inledningsvis var det tänkt att den skulle utgöra en mobil, bepansrad lätt kanonpjäs för infanteriunderstöd men den kom att utvecklas kontinuerligt under kriget och från år 1942 utnyttjades den i hög grad som pansarvärnskanonvagn. Sturmgeschützserien är troligen mest känd för sin utmärkta kostnadseffektivitet. Vid krigets slut hade över 10 500 exemplar byggts.
Finland köpte sammanlagt 59 StuG III-stridsvagnar från Tyskland under åren 1943 och 1944. Stridsvagnarna förstörde 87 fientliga stridsvagnar, medan deras egna förluster var 8 stridsvagnar. 29 av stridsvagnarna deltog i striderna under fortsättningskriget. På grund av brist på reservdelar demonterades en vagn. De återstående 30 stridsvagnarna kom inte med i fortsättningskriget.
Vagnen på bilden är tillverkat år 1944, och kom till Finland sommaren 1944. Vagnen har inte deltagit i de egentliga striderna utan fungerade i säkringsuppdrag i Vuosalmi. Vagnen flyttades till Pansarmuséet år 1990 och har restaurerats på muséets försorg och är nu i körbart skick. Vagnen är av en senare G-modell som skiljer sig från de tidigare modellerna genom att kanonskölden är gjuten, och att de övre bandhjulen saknar gummi.
Landsverk L-62 Anti (Kanonvagn, typ: Landsverk 62) var en svenskkonstruerad luftvärnskanonvagn för export, utvecklad och marknadsförd av AB Landsverk i Landskrona från 1931 till 1942 som en kanonvagn för luftvärn och sekundärt pansarvärn. Vagnen baserades på underredet till Landsverk L-60 och var beväpnad med en Bofors 40 mm automatkanon L/60 i ett öppet roterande kanontorn.
Anti II byggdes som prototyp 1940 och fick intresse från Finland. Finland beställde sex stycken Anti II år 1941, med leverans 1942. I Finland fick Anti II beteckningen 10 tonnin ilmatorjuntapanssarivaunu, mallia Anti (10 It.psv/Anti). Anledningen för köpet kom från erfarenheter från vinterkriget där det fanns behov av luftvärn som kunde rycka fram med stridsvagnsbataljonerna och skydda dem från flygattacker. Vagnens Bofors 40 mm automatkanon L/60 fanns redan i finsk tjänst under beteckningen 40 ItK/38 och ammunition tillverkades lokalt. Vagnarna var i tjänst fram till 1966 i utbildningssyfte.
Vagnen på bilden flyttades till Pansarmuséet från Kauhava i Österbotten 1986. Vagnen har restaurerats på muséets försorg och är nu i körbart skick, och är försedd med ursprunglig beväpning och optik.
Stug III uppskuren i utbildningssyfte.
Fordonet är ett av de fordon som tillverkas på MIAG-fabriken med de typiska tidiga skärmstöden och kanonmanteln, medan returrullarna och taket är av sen produktion.
Zündapp KS 750
Serieproduktionen startade våren 1941 och på åtta år tillverkade Zündapp 18 695 KS 750 i sin fabrik i Nürnberg. Den militära produktionen av Zündapp KS 750 upphörde i början av 1945.
Zündapp KS 750 användes av det finska militären under andra världskriget, och köptes från Tyskland 1944. Den var en kraftfull terrängmotorcykel med en 751 cc boxermotor och ett tvåhjulsdrivet system, även på sidvagnshjulet.
Några vagnar som stod ute utan väderskydd.
Från vänster till höger: Humber Pig, Daimler Ferret, ZSU-57-2 och StuG III.
Finland köpte sammanlagt 59 StuG III-stridsvagnar från Tyskland under åren 1943 och 1944. Stridsvagnarna förstörde 87 fientliga stridsvagnar, medan deras egna förluster var 8 stridsvagnar. 29 av stridsvagnarna deltog i striderna under fortsättningskriget. På grund av brist på reservdelar demonterades en vagn. De återstående 30 stridsvagnarna kom inte med i fortsättningskriget.
Vagnen på bilden är tillverkat år 1944, och kom till Finland sommaren 1944. Vagnen har inte deltagit i de egentliga striderna utan fungerade i säkringsuppdrag i Vuosalmi. Vagnen flyttades till Pansarmuséet år 1990 och har restaurerats på muséets försorg och är nu i körbart skick. Vagnen är av en senare G-modell som skiljer sig från de tidigare modellerna genom att kanonskölden är gjuten, och att de övre bandhjulen saknar gummi.
Landsverk L-62 Anti (Kanonvagn, typ: Landsverk 62) var en svenskkonstruerad luftvärnskanonvagn för export, utvecklad och marknadsförd av AB Landsverk i Landskrona från 1931 till 1942 som en kanonvagn för luftvärn och sekundärt pansarvärn. Vagnen baserades på underredet till Landsverk L-60 och var beväpnad med en Bofors 40 mm automatkanon L/60 i ett öppet roterande kanontorn.
Anti II byggdes som prototyp 1940 och fick intresse från Finland. Finland beställde sex stycken Anti II år 1941, med leverans 1942. I Finland fick Anti II beteckningen 10 tonnin ilmatorjuntapanssarivaunu, mallia Anti (10 It.psv/Anti). Anledningen för köpet kom från erfarenheter från vinterkriget där det fanns behov av luftvärn som kunde rycka fram med stridsvagnsbataljonerna och skydda dem från flygattacker. Vagnens Bofors 40 mm automatkanon L/60 fanns redan i finsk tjänst under beteckningen 40 ItK/38 och ammunition tillverkades lokalt. Vagnarna var i tjänst fram till 1966 i utbildningssyfte.
Vagnen på bilden flyttades till Pansarmuséet från Kauhava i Österbotten 1986. Vagnen har restaurerats på muséets försorg och är nu i körbart skick, och är försedd med ursprunglig beväpning och optik.
Stug III uppskuren i utbildningssyfte.
Fordonet är ett av de fordon som tillverkas på MIAG-fabriken med de typiska tidiga skärmstöden och kanonmanteln, medan returrullarna och taket är av sen produktion.
Zündapp KS 750
Serieproduktionen startade våren 1941 och på åtta år tillverkade Zündapp 18 695 KS 750 i sin fabrik i Nürnberg. Den militära produktionen av Zündapp KS 750 upphörde i början av 1945.
Zündapp KS 750 användes av det finska militären under andra världskriget, och köptes från Tyskland 1944. Den var en kraftfull terrängmotorcykel med en 751 cc boxermotor och ett tvåhjulsdrivet system, även på sidvagnshjulet.
Några vagnar som stod ute utan väderskydd.
Från vänster till höger: Humber Pig, Daimler Ferret, ZSU-57-2 och StuG III.
Senast redigerad av 1 Battler, redigerad totalt 25 gånger.
__________________________________
MVH
MVH
Re: Parola Stridsvagnsmuseum, Finland
Tack igen.
Mitt sviktande minne säger att det var mer vagnar ute förr i tiden. Och jag väntar på pansartåget.
MVH
Hans
Mitt sviktande minne säger att det var mer vagnar ute förr i tiden. Och jag väntar på pansartåget.
MVH
Hans
Re: Parola Stridsvagnsmuseum, Finland
Det kommer, bland annat vagnarna uppe på höjden, som stod utomhus men hade fått ett tak (kan liknas vid en carport). Även pansartåget hade ett liknande skydd.
__________________________________
MVH
MVH
- von Adler
- Medlem
- Inlägg: 4204
- Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
- Ort: Lilejholmskajen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Parola Stridsvagnsmuseum, Finland
Hm. Borde inte export av vapen till krigförande nation vara ett brott mot neutraliteten? Eller exporterades Anti utan vapen och ansågs som "transportfordon" eller liknande, och vapen monterades på plats i Finland?
Sverige köpte ju ungefär samtidigt ett 300-tal tunga granatkastare i 120mm av Tampella, var det en del av affären?
Sverige köpte ju ungefär samtidigt ett 300-tal tunga granatkastare i 120mm av Tampella, var det en del av affären?
Re: Parola Stridsvagnsmuseum, Finland
Vagnarna levererades utan beväpning, och först i Finland installerades kanonerna på statens kanonfabrik i Jyväskylä.
Den 30 november 1939 bröt förhandlingarna mellan Finland och Sovjetunionen slutligen samman och med den sovjetiska invasionen samma dag började vinterkriget. Sverige valde att inte förklara sig neutralt, utan endast som "icke krigförande", vilket gav landet möjlighet att (trots att man inte deltog aktivt med stridande trupp) ändå hjälpa Finland militärt med bland annat krigsmateriel.
__________________________________
MVH
MVH
- von Adler
- Medlem
- Inlägg: 4204
- Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
- Ort: Lilejholmskajen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Parola Stridsvagnsmuseum, Finland
Ja, det var i vinterkriget. Men i fortsättningskriget var vi väl officiellt neutrala?Battler skrev: ↑23 september 2025, 12:45Vagnarna levererades utan beväpning, och först i Finland installerades kanonerna på statens kanonfabrik i Jyväskylä.
Den 30 november 1939 bröt förhandlingarna mellan Finland och Sovjetunionen slutligen samman och med den sovjetiska invasionen samma dag började vinterkriget. Sverige valde att inte förklara sig neutralt, utan endast som "icke krigförande", vilket gav landet möjlighet att (trots att man inte deltog aktivt med stridande trupp) ändå hjälpa Finland militärt med bland annat krigsmateriel.
Re: Parola Stridsvagnsmuseum, Finland
Törs inte säga, har ej koll.
__________________________________
MVH
MVH
Re: Parola Stridsvagnsmuseum, Finland
År 2003 köpte den finska försvarsmakten 124 begagnade Leopard 2A4-stridsvagnar från tyska överskottslager för att ersätta de föråldrade sovjettillverkade T-55 och T-72. Beväringsutbildningen med stridsvagnar inleddes år 2004 vid Pansarbrigaden i Parola. Dessutom skaffade Finland 15 stridsvagnar som reservdelar under 2009. I de krigstida organisationerna hör stridsvagnskompanierna till mekaniserade stridsgrupper och pansarjägarbataljoner som opererar med CV-9030.
År 2014 fattade Finland ett beslut om att köpa hundra begagnade Leopard 2A6-stridsvagnar från Nederländerna. De levererades mellan 2015 och 2019. Köpesumman uppgick till cirka 200 miljoner euro. Enligt uppgifter från militärtidskriften Suomen Sotilas hade stridsvagnarna uppgraderats till 2A6-nivån till den så kallade Mannheimer-konfigurationen; dvs skrovet hade fortfarande C-nivåns skyddspansar från 2A4-modellen, men tornet var en ny 2A6-nivå.
Vagnen på bilden är inköpt begagnad från Tyskland och registrerades i Finland den 2009-04-15 som PS 273-158. Vagnen har lagrats i depå, och ej varit på truppförband. Vagnen togs till Pansarmuséet den 2017-11-28.
De första finländska T-72:orna införskaffades från Sovjetunionen 1984. Ytterligare införskaffningar gjordes i slutet av 1980-talet. Sammanlagt torde det ha rört sig om ett 70-tal stridsvagnar. I mitten på 90-talet inköptes ytterligare 97 T-72M1 -stridsvagnar då Tyskland sålde ut forna Östtysklands stora vapenarsenaler till mycket överkomliga priser.
T-72:orna användes ända till 2006 då de ersattes helt av modernare stridsvagnar av typen Leopard 2A4 som likaså inköpts från tyska överskottslager. Finland har sammanlagt haft över 170 stridsvagnar av typerna T-72M1 samt befälsvagnarna T-72M1K och T-72M1K1.
Vagnen på bilden är tillverkad i Sovjetunionen 1988 och togs i bruk i Finland i sep 1988. Den har endast 146 km på mätaren. Den är i praktiken oanvänd
T-72 M-1 Utbildningsstridsvagn
Denna genomskurna stridsvagn är tillverkad för att användas i utbildningssyfte och liknar i allt väsentligt den ordinarie stridsvagnen. Chassit består av stål och lättmetall. Pansaret saknas men alla mått överensstämmer med den ordinarie vagnen. Alla vagnens system finns på plats och de flesta av dem fungerar.
T-55
Finska försvarsmakten skaffade stridsvagnar av typen T-54 och T-55 från Sovjetunionen åren 1959–1961 och 1972. Tack vare anskaffningarna var det möjligt att avveckla föråldrad krigstida utrustning från och med 1960-talet, såsom T-34, PzKpfw IV.
T-55 togs i bruk från och med 1966. Man använde även en befälsversionen T-55K samt en version med ett bulldozerblad. Finland moderniserade sina T-55:or till T-55M-standard år 1989. Man hade sammanlagt cirka 70 T-55M -stridsvagnar. Idag är alla T-54/T-55:or tagna ur aktiv tjänst och de kommer inte heller att finnas i malpåse. Enbart pionjärvagnarna som baseras på T-55:an kommer att vara i utbildningstjänst en bra tid framöver.
År 2014 fattade Finland ett beslut om att köpa hundra begagnade Leopard 2A6-stridsvagnar från Nederländerna. De levererades mellan 2015 och 2019. Köpesumman uppgick till cirka 200 miljoner euro. Enligt uppgifter från militärtidskriften Suomen Sotilas hade stridsvagnarna uppgraderats till 2A6-nivån till den så kallade Mannheimer-konfigurationen; dvs skrovet hade fortfarande C-nivåns skyddspansar från 2A4-modellen, men tornet var en ny 2A6-nivå.
Vagnen på bilden är inköpt begagnad från Tyskland och registrerades i Finland den 2009-04-15 som PS 273-158. Vagnen har lagrats i depå, och ej varit på truppförband. Vagnen togs till Pansarmuséet den 2017-11-28.
De första finländska T-72:orna införskaffades från Sovjetunionen 1984. Ytterligare införskaffningar gjordes i slutet av 1980-talet. Sammanlagt torde det ha rört sig om ett 70-tal stridsvagnar. I mitten på 90-talet inköptes ytterligare 97 T-72M1 -stridsvagnar då Tyskland sålde ut forna Östtysklands stora vapenarsenaler till mycket överkomliga priser.
T-72:orna användes ända till 2006 då de ersattes helt av modernare stridsvagnar av typen Leopard 2A4 som likaså inköpts från tyska överskottslager. Finland har sammanlagt haft över 170 stridsvagnar av typerna T-72M1 samt befälsvagnarna T-72M1K och T-72M1K1.
Vagnen på bilden är tillverkad i Sovjetunionen 1988 och togs i bruk i Finland i sep 1988. Den har endast 146 km på mätaren. Den är i praktiken oanvänd
T-72 M-1 Utbildningsstridsvagn
Denna genomskurna stridsvagn är tillverkad för att användas i utbildningssyfte och liknar i allt väsentligt den ordinarie stridsvagnen. Chassit består av stål och lättmetall. Pansaret saknas men alla mått överensstämmer med den ordinarie vagnen. Alla vagnens system finns på plats och de flesta av dem fungerar.
T-55
Finska försvarsmakten skaffade stridsvagnar av typen T-54 och T-55 från Sovjetunionen åren 1959–1961 och 1972. Tack vare anskaffningarna var det möjligt att avveckla föråldrad krigstida utrustning från och med 1960-talet, såsom T-34, PzKpfw IV.
T-55 togs i bruk från och med 1966. Man använde även en befälsversionen T-55K samt en version med ett bulldozerblad. Finland moderniserade sina T-55:or till T-55M-standard år 1989. Man hade sammanlagt cirka 70 T-55M -stridsvagnar. Idag är alla T-54/T-55:or tagna ur aktiv tjänst och de kommer inte heller att finnas i malpåse. Enbart pionjärvagnarna som baseras på T-55:an kommer att vara i utbildningstjänst en bra tid framöver.
Senast redigerad av 1 Battler, redigerad totalt 23 gånger.
__________________________________
MVH
MVH
Re: Parola Stridsvagnsmuseum, Finland
Intressant tråd. Det börjar vara ett antal år sedan jag senast var där. Men:
https://suomensotilas.fi/
Den finske soldaten? Att det inte bara är en okänslig automatöversättning av militärtidskriften Suomen Sotilas?Enligt uppgifter från den finske soldaten hade stridsvagnarna uppgraderats till 2A6-nivån
https://suomensotilas.fi/
Re: Parola Stridsvagnsmuseum, Finland
Jo, så är det.Schwemppa skrev: ↑23 september 2025, 14:31Intressant tråd. Det börjar vara ett antal år sedan jag senast var där. Men:Den finske soldaten? Att det inte bara är en okänslig automatöversättning av militärtidskriften Suomen Sotilas?Enligt uppgifter från den finske soldaten hade stridsvagnarna uppgraderats till 2A6-nivån
https://suomensotilas.fi/
__________________________________
MVH
MVH