Slaget vid Little Bighorn

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026
Inlägg: 12413
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: Klockrike

Re: Slaget vid Little Bighorn

Inlägg av sveahk » 23 juni 2026, 12:07

Inte mycket att fira, ur dagens sikt, men det var 150 år sedan...
Schlacht_am_Little_Bighorn_-_Bild_von_Kicking_Bear.jpg
Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026
Inlägg: 12413
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: Klockrike

Re: Slaget vid Little Bighorn

Inlägg av sveahk » 23 juni 2026, 12:52

För ett tiotal år se'n lockade det lilla berget ett par turister...
DSC02045-2.jpg

...undrar om de i dag rensat området på dylika ur-innevånare?
DSC02049-2.jpg
Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33835
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Slaget vid Little Bighorn

Inlägg av Hans » 23 juni 2026, 16:34

Vad är historien bakom bataljmålningen?

MVH

Hans

Ördög
Medlem
Inlägg: 441
Blev medlem: 24 mars 2004, 09:26
Ort: Helsingfors

Re: Slaget vid Little Bighorn

Inlägg av Ördög » 26 juni 2026, 09:13

Oj, jag hade alldeles glömt att slagets 150-årsdag inföll den här veckan. Jag måste ta fram tidskriften National Geographics nummer från december 1986. Där finns en maffig artikel om bataljen, som gjorde stort intryck på mig som historiefrälst tonåring. Där återges också indianernas (jag använder ogenerat ordet) målningar och teckningar, av den typ som ses i startinlägget.

Här är en rapport från 150-årsfirandet.

Native Americans commemorate victory at Little Bighorn with horse races, dance and song
https://apnews.com/article/native-ameri ... 52a52e7832

Återkommer senare ...

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33835
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Slaget vid Little Bighorn

Inlägg av Hans » 26 juni 2026, 10:31

Ser vi fram emot.

Indianer, knepigt när man skall vara historiskt och politiskt korrekt.

'Kontinenten, som några indoeuropéer kallar för Nordamerika, vars första kända inkräktare av märket Homo Sapiens' blir lite omständligt.

MVH

Hans

hilbert
Medlem
Inlägg: 3348
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Slaget vid Little Bighorn

Inlägg av hilbert » 26 juni 2026, 17:41

Indianer, knepigt när man skall vara historiskt och politiskt korrekt.

'Kontinenten, som några indoeuropéer kallar för Nordamerika, vars första kända inkräktare av märket Homo Sapiens' blir lite omständligt.
Ursprungsbefolkning är väl annars ett behändigt uttryck som fungerar bra i de flesta sammanhang.

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33835
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Slaget vid Little Bighorn

Inlägg av Hans » 26 juni 2026, 18:58

Protest, de var inte där ursprungligen, de invandrade, bara före européerna, förlåt Homo Sapiens som flyttat från vad som på vissa europeiska språk kallas Europa.

Vad säger man 15-30 000 år sedan?

Den enda ursprungsbefolkningen finns i Afrika, resten är utvandrade afrikaner.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33835
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Slaget vid Little Bighorn

Inlägg av Hans » 26 juni 2026, 19:24

Diskussionen fick mig att spendera för mycket tid på: https://en.wikipedia.org/wiki/Terra_nullius

MVH

Hans

hilbert
Medlem
Inlägg: 3348
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Slaget vid Little Bighorn

Inlägg av hilbert » 26 juni 2026, 19:45

Protest, de var inte där ursprungligen, de invandrade, bara före européerna, förlåt Homo Sapiens som flyttat från vad som på vissa europeiska språk kallas Europa.

Vad säger man 15-30 000 år sedan?

Den enda ursprungsbefolkningen finns i Afrika, resten är utvandrade afrikaner.

MVH
Den vedertagna betydelsen av ursprungsbefolkning är väl de första människor som flyttade in i ett tidigare obebott område.
Det kan iofs vara svårt att reda ut vilka de är, men när det gäller nordamerika har man väl en rätt klar av hur det gick till.
På amerikanska säger man ju "native ameicans".

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33835
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Slaget vid Little Bighorn

Inlägg av Hans » 26 juni 2026, 19:53

Jo, jag vet men jag tjafsar lite i hettan i brist på energi för annat. Du såg ovan om Terra nullius?

MVH

Hans

Skriv svar