För 500 år sedan, den 25 april 1507, fick Amerika sitt namn. Det var den tyske kartritaren Martin Waldseemüller som, när han gjorde klar sin "Cosmographiae Introductio", ville sätta ett namn på den nya kontinent som dykt upp.
Jag fick lära mig att Columbus var den förste som upptäckte Amerika.Eftersom både Europa och Asien tagit sina namn från kvinnor kan jag inte se någon anledning varför inte detta område skulle kunna kallas Amerigos land eller Amerika efter dess stora upptäckare, skrev Waldseemüller i sin dagbok.
Nu var det ju visserligen Columbus och inte Amerigo Vespucci som hade upptäckt den nya kontinenten, men det visste inte Waldseemüller.
Amerika var från början endast namnet på dagens Sydamerika, men kom så småningom att gälla även norra delen.
Amerigo Vespucci var för övrigt en italiensk köpman som gjorde åtminstone två expeditioner till södra Amerika. Han tjänstgjorde både under den spanske och den portugisiske kungen. Bland annat upptäckte han Amazonflodens mynning. Till skillnad från Columbus var Vespucci övertygad om att han besökte en ny och tidigare oupptäckt kontinent. Det var fler än Waldseemüller som ansåg att Vespucci och inte Columbus var Amerikas upptäckare.
Det är den kursiverande stilen som jag vill få en liten diskussion om.Amerigo Vespucci var för övrigt en italiensk köpman som gjorde åtminstone två expeditioner till södra Amerika. Han tjänstgjorde både under den spanske och den portugisiske kungen. Bland annat upptäckte han Amazonflodens mynning. Till skillnad från Columbus var Vespucci övertygad om att han besökte en ny och tidigare oupptäckt kontinent. Det var fler än Waldseemüller som ansåg att Vespucci och inte Columbus var Amerikas upptäckare.
Jag tycker att det verkar lite konstigt, det var ju i stort sett femton år efter Columbus s k för upptäckten av Amerika. Eller var Vespucci den som först upptäckte fastlandet Amerika. I så fall stämmer det som står i de tidigare inläggen.
En tråd som är värd att ta upp är resor i 1400-talets Amerika.
viewtopic.php?t=20951
Stefan