Striden om vem som upptäckte Amerikas

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 oktober 2007, 19:22

Borås Tidning brukar har dagens händelser, så där skrev tidningen den 25 april i år.

För 500 år sedan, den 25 april 1507, fick Amerika sitt namn. Det var den tyske kartritaren Martin Waldseemüller som, när han gjorde klar sin "Cosmographiae Introductio", ville sätta ett namn på den nya kontinent som dykt upp.

Eftersom både Europa och Asien tagit sina namn från kvinnor kan jag inte se någon anledning varför inte detta område skulle kunna kallas Amerigos land eller Amerika efter dess stora upptäckare, skrev Waldseemüller i sin dagbok.
Nu var det ju visserligen Columbus och inte Amerigo Vespucci som hade upptäckt den nya kontinenten, men det visste inte Waldseemüller.
Amerika var från början endast namnet på dagens Sydamerika, men kom så småningom att gälla även norra delen.
Amerigo Vespucci var för övrigt en italiensk köpman som gjorde åtminstone två expeditioner till södra Amerika. Han tjänstgjorde både under den spanske och den portugisiske kungen. Bland annat upptäckte han Amazonflodens mynning. Till skillnad från Columbus var Vespucci övertygad om att han besökte en ny och tidigare oupptäckt kontinent. Det var fler än Waldseemüller som ansåg att Vespucci och inte Columbus var Amerikas upptäckare.
Jag fick lära mig att Columbus var den förste som upptäckte Amerika.
Amerigo Vespucci var för övrigt en italiensk köpman som gjorde åtminstone två expeditioner till södra Amerika. Han tjänstgjorde både under den spanske och den portugisiske kungen. Bland annat upptäckte han Amazonflodens mynning. Till skillnad från Columbus var Vespucci övertygad om att han besökte en ny och tidigare oupptäckt kontinent. Det var fler än Waldseemüller som ansåg att Vespucci och inte Columbus var Amerikas upptäckare.
Det är den kursiverande stilen som jag vill få en liten diskussion om.

Jag tycker att det verkar lite konstigt, det var ju i stort sett femton år efter Columbus s k för upptäckten av Amerika. Eller var Vespucci den som först upptäckte fastlandet Amerika. I så fall stämmer det som står i de tidigare inläggen.

En tråd som är värd att ta upp är resor i 1400-talets Amerika.

viewtopic.php?t=20951

Stefan

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 10 oktober 2007, 23:20

Lars Törnqvist skrev:Jo, det är troligt att baskiska torskfiskare hade hittat dit.
De skall i alla fall ha varit där på 1490-talet. Liksom engelska fiskare.

Reynolds, L. (1991) Canadian Landmarks and Popular Places.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 11 oktober 2007, 07:11

Har inte Kineserna kommit med ett påstående att de upptäckte Amerika först. De skulle haft en sjöfarare som seglade en hel armada runt deras halvklot och karterade. (Fan, jag minns inte hans namn annat än att han var Eunuck och hade en gigantisk Djonk. Man lär sig mycket av att lyssna på P1 men allt fastnar inte.)
Sedan har jag läst om Japanska sjömän som skulle ha spolats iland på Oregons kuster och detta skulle bl.a vara förklaringen till att de Indianstammarna var de enda i USA som hade skäggväxt.

Sonderling

Tillägg:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Zheng_He
det här är mannen jag svamlar om.

Pierre
Medlem

Inlägg av Pierre » 11 oktober 2007, 16:10

Fanns det inte fiskare som på 1400-talet letat sig fram till bankarna utanför Newfoundland?
Det har jag också läst. Men fiskare är kända för att hålla vägarna till de bästa fiskevattnen dolda. Columbus uppdrag var ett annat: därför också större uppmärksamhet på "upptäckten". Olika sjöfarares hemligheter om farvattnen i väster lär ha nått Columbus öron också. Vet ej om fiskarna visste att de fiskade utanför en helt ny kontinent.
Vad jag har läst så rörde det sig om basiska och portugisiska fiskare utanför Newfoundlands bankar. Skulle inte vara förvånad om även islänningar hittat dit eller fortsatt att segla dit efter vikingarnas äventyr i Vinland. Vad vet jag.

Användarvisningsbild
Coitadinha
Medlem

Inlägg av Coitadinha » 13 oktober 2007, 23:54

Det finns många mer eller mindre bekräftade Amerika-besökare genom tiderna; irländska munkar, nordbor, portugisiska torskfiskare (båtarna såg ut som min avatar :) ), kineser, maorier, kanske också fenicier, egyptier och många andra.
Många är det nog också som tog sig dit men misslyckades med återresan, alternativt stannade kvar. Ända sedan bronsåldern har människor seglat längs Västeuropas kuster. Om någon drevs iväg av en storm ner till passadvindsbältet så måste dom, om dom lyckades hålla sig vid liv, hamna i Amerika. Att sedan ta sig hem igen var alltså värre.
Men det var ju först Columbus' resa som ledde till några konkreta (för lokalbefolkningen förskräckliga) resultat, så därför bör väl han anses vara upptäckaren.
Det var väl f.ö. inte helt ovanligt att upptäckta länder var kända; Potrugiserna upptäckte det bland sjöfarare bekanta Madeira, Australien var känt av holländarna innan England (Cook?) upptäckte kontinenten.

Skriv svar