Filosofer = Pedofiler?

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 27 mars 2004, 19:47

Patrik skrev:
Djinghis Khan skrev:Ja, men likväl är de flesta förövarna män och offren är unga pojkar
Är dom? 8O
Skulle jag gärna vilja se någon form av källa för att bekräfta detta påstående.
Det var en rapport som min far tog del av, jag kan inte hitta den på nätet tyvärr. Men det spelar ingen roll - all pedofili är allvarligt och borde stoppas i min mening

/DK M

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem

Inlägg av Jonteman » 2 april 2004, 17:28

Nu går jag OT här me det har en del med ämnet att göra.

Min historialärare påstod på högstadiet att tidelag var vanligare förr och att antalet pedofiler har ökat. Hur mycket stämmer detta? Tidelag skulle väl kunnat vara vanligare förr då fler var bönder och hade djur, men skulle pedofilbrotten öka? Det kan ju i sin tur ha och göra med att det blivit lättare för pedofiler att utbyta bilder med varandra, tänker då främst på internet.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 3 april 2004, 10:27

Jonteman berättar
Min historialärare påstod på högstadiet att tidelag var vanligare förr och att antalet pedofiler har ökat.
Vad gäller tidelag håller jag med dig; många bönder/småbönder och många djur...

Jag själv tror inte antalet pedofiler som har ökat, snarare tvärtom, däremot antalet incestare har säkert ökat. Förr i tiden kunde en pedofil alltid utleva sina lustar på t.ex. tiggarbarn, eller fosterbarn eller så.

Numera har man ju inga naturliga källor till barn som kan utnyttjas utan vidare, så för en pedofil blir ju mången gång willy-nilly de egna barnen den enklaste lösningen...

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 1 maj 2004, 23:27

Tack för alla svaren, det blir ju lite OT om man diskuterar om dagens pedofiler, (må dem dö väldigt långsamt och plågsamt) men nu läste jag i min favorit bok om Osmanska riket om en turkisk sultan som krävde en viss generals son som "lekkamrat"... 8O . denna vägrade mm, dramatisk historia men jag gillade verkligen denna bok tills nu :D men antar att det kanske stämde.. har inte hört det från annat håll men denna bok om osmanska riket är så välskriven :roll:

Användarvisningsbild
KarralMedvied
Medlem

Inlägg av KarralMedvied » 20 maj 2004, 11:47

Jag tänkte precis starta en tråd i den här stilen då jag såg att det redan diskuterats och att ni reda har kommit med många intresanta infallsvinklar och svar på mina frågor
Jag är nämligen "nyintresserad" av antiken, främst grekland och egypten (är egypten antiken? aja..ni förstår vad jag menar).

I vilket fall såg jag ett program om sexualliteten i Grekland och då främst i Athen. Alltså i överklassen som Djinghis påpekar. Teorin var i vilket fall att man låst kvinnorna inne från såväl social samvaro som intelektuell samvaro av rädsla för deras otrohet. Anledningen skulle vara att endast ett barn efter två medborgare (athenare) var en sann medborgare och det därför uppmuntrades att fruarna inte skulle tillåtas möjligheten till otrohet för att minimera risken att de blev havande med icke athenare/medborgare.

Enligt den tesen skulle männen inte finna något utbyte hos sina fruar utan istället sökte de sig till andra män vilka kunde tillfredställa dem såväl fysiskt som intellektuellt. Jag får det att låta naivare än historikern på Discoverychanell - han fick det att gå ihop bra och förklarade bättre. Se gärna programet om ni får chansen "Sex BC - Greece" tror jag det hette.

Vidare tog han upp skönhetstävlingarna som finns beskrivna isåväl texter som bilder. Manskroppen var idoliserad och äldre män gjorde helt öppet upp med andra män att de önskade bjuda in dennes son till symposium, väl där var pojken naken och männen smekte och konverserade med honom hela tiden underförstått att det skulle hända mer framåt kvällen. Vinskålar som använts vid symposium visar tydligt sexuella scener mellan män och pojkar. Det beskrivs även i pjäser och i text.

Alternativ till dessa unga pojkar var prostituerade. Prostitution var fullt lagligt men bordellerna låg utanför stadsmuren. Det fanns olika sorters prostituerade allt från "töm och glöm" till eskortflickor. En Prostituerad återbyggde Athens stadsmur. -Tyvärr lämnade jag programet då de kom in på de prostituerade och de gifta kvinnornas sexuallitet.

en en nyckelaspekt var att män var skrämda av kvinnans till synes omättliga sexuallitet. Män får utlösning sedan är det "klart" kvinnorna tycks omättliga och hade utan knussler flera partners och det var inget olagligt med det (antar att de var ogifta? om det ens fanns giftermål?)
!!! :idea: Det fanns det inte! Äktenskapet var en affärsuppgörelse som hade lite med sex att göra och make och hustru levde i själva verket ett relativt åtskiljt liv enligt programet.

Mvh
Björn

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 21 maj 2004, 16:15

Nu ska man ju inte dra för stora växlar på historiska TV-program, inte heller Discovery, eftersom tråkiga historiska fakta inte alltid lämpar sig som god underhållning...

Att kvinnor och män hade skilda domäner i livet såväl som i hushållet är inte nödvändigtvis så där rationellt (som det framstår i din redogörelse av programmet). Kontrollen över kvinnors sexualitet är ju en gammal vedertagen manlig syssla, och den fortsätter ju av sig själv så att säga genom kulturella värderingar. Kvinnorna själva höll säkert hårt på sin status som ärbar kvinna även de, eftersom alternativet är socialt kännbart...

Och kriteriet för Athenskt medborgarskap varierade under den klassiska tiden, så det var en faktor ibland - och ibland inte.

Jag kan väl rekomendera kurslitteraturen på Antikens kultur och samhällsliv (pdf-format):
http://www.antiken.su.se/nedladdning/an ... kvVT04.pdf

Mvh -Durion

Användarvisningsbild
KarralMedvied
Medlem

Inlägg av KarralMedvied » 23 maj 2004, 23:09

Nä alldeles rätt men det var som du säger underhållande, tyvärr såg jag inte allt.

Det var inte enbart rationellt. De nämnde liksom du mäns kontroll av kvinnans sexuallitet. Men jag tror det lutade åt ett annat håll en det du beskriver av en ärbar kvinna men jag var som sagt tvungen att lämna Tv´n då de kom till kvinnornas sfär.

Vad jag han höra/se var att i slutna manliga sfärer så var keramiken prydd med män som hade sex - gärna med pojkar. Mentor aspekten osv.
I den kvinnliga sfären i hemmet var(är) det bilder av "flitiga" kvinnor som spinner osv...... MEN i den "slutna" kvinnliga sfären återges en helt annan bild - jag han ju tyvärr inte se det dock :( Så jag vet inte vad den bilden är. Men jag misstänker att de var rätt "frigjorda" sexuellt för det lät som det var dithän det barkade i programmet. Men det kanske hör hemma i en ny tråd? Kvinnornas sexualitet?

Och som du säger i den andra tråden - vi kan inte applicera vår syn på sexualitet och moral. Och det är det jag menade - pedofilism var förmodligen inget konstigt i antika grekland (under perioder)... och kanske var en ärbar kvinna ärbar även om hon vänsterprasslade så länge det sköttes snyggt? Jag tror inte männen heller talade med frun om sina äventyr med unga män och prostituerade? Men kanske fanns inte avundsjuka/svartsjuka innan det blev en social asspekt med trohet osv? Därför tycker jag den egyptiska sexualiteten är intresant..... de hade inga äktenskap, de flyttade helt enkelt ihop och det var viktigare att få avkomma än att man fick avkomman med den man man levde med OBS KANSKE var det så i egypten.

/B

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 25 maj 2004, 11:04

Jag såg en snutt ur programmet på söndagskvällen. Det var en hel del generaliseringar och en del slutsatser som inte höll. Tillexempel lät det som att kvinnor var ständigt instängda i huset, giftermålet handlade enbart om barn och något sexualliv mellan makarna fanns inte. Ingen kärlek heller, för makarna hade inget att prata om. Männen gick istället på symposion och talade med andra män, som de möjligen hade sex med. Men för att prata förtroligt gick de till hetärer (prostituerade kvinnor).

En enda röra alltså. Ett sensationssökande program, från...Discovery.

-Durion

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 25 maj 2004, 12:34

Durion. Sensationssökande? Men är det inte snarare den traditionella bilden så som det brukar framställas?

Däremot jag förstår av din reaktion att riktigt så var det inte, ens som en förenkling...

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 26 maj 2004, 00:50

Stefan skrev:Durion. Sensationssökande? Men är det inte snarare den traditionella bilden så som det brukar framställas?
Jo, men det är en återkommande sensationssökning... Det vänder sig ju främst till anglosaxiska länder, och att chockera med gamla civilisationers sexualvanor verkar vara en seglivad idé...

-Dan

Skriv svar