Jag tänkte precis starta en tråd i den här stilen då jag såg att det redan diskuterats och att ni reda har kommit med många intresanta infallsvinklar och svar på mina frågor
Jag är nämligen "nyintresserad" av antiken, främst grekland och egypten (är egypten antiken? aja..ni förstår vad jag menar).
I vilket fall såg jag ett program om sexualliteten i Grekland och då främst i Athen. Alltså i överklassen som Djinghis påpekar. Teorin var i vilket fall att man låst kvinnorna inne från såväl social samvaro som intelektuell samvaro av rädsla för deras otrohet. Anledningen skulle vara att endast ett barn efter två medborgare (athenare) var en sann medborgare och det därför uppmuntrades att fruarna inte skulle tillåtas möjligheten till otrohet för att minimera risken att de blev havande med icke athenare/medborgare.
Enligt den tesen skulle männen inte finna något utbyte hos sina fruar utan istället sökte de sig till andra män vilka kunde tillfredställa dem såväl fysiskt som intellektuellt. Jag får det att låta naivare än historikern på Discoverychanell - han fick det att gå ihop bra och förklarade bättre. Se gärna programet om ni får chansen
"Sex BC - Greece" tror jag det hette.
Vidare tog han upp skönhetstävlingarna som finns beskrivna isåväl texter som bilder. Manskroppen var idoliserad och äldre män gjorde helt öppet upp med andra män att de önskade bjuda in dennes son till symposium, väl där var pojken naken och männen smekte och konverserade med honom hela tiden underförstått att det skulle hända mer framåt kvällen. Vinskålar som använts vid symposium visar tydligt sexuella scener mellan män och pojkar. Det beskrivs även i pjäser och i text.
Alternativ till dessa unga pojkar var prostituerade. Prostitution var fullt lagligt men bordellerna låg utanför stadsmuren. Det fanns olika sorters prostituerade allt från "töm och glöm" till eskortflickor. En Prostituerad återbyggde Athens stadsmur. -Tyvärr lämnade jag programet då de kom in på de prostituerade och de gifta kvinnornas sexuallitet.
en en nyckelaspekt var att män var skrämda av kvinnans till synes omättliga sexuallitet. Män får utlösning sedan är det "klart" kvinnorna tycks omättliga och hade utan knussler flera partners och det var inget olagligt med det (antar att de var ogifta? om det ens fanns giftermål?)
!!!

Det fanns det inte! Äktenskapet var en affärsuppgörelse som hade lite med sex att göra och make och hustru levde i själva verket ett relativt åtskiljt liv enligt programet.
Mvh
Björn