Kan Boromir ha träffat Eomer?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 20 maj 2004, 21:07

Tomas Ibsen skrev:
Usquebaugh skrev:
Tomas Ibsen skrev:Ohövlig SOM Gandalf menar du väl? I första boken tycker jag det ända han gör är snäser och kastar blixtrar från sina buskiga ögonbryn.

Har också fåt intrycket att Gondor och Rohan var ganska nära, fram till innan Ringen o hela faderillan. Finns det någon utförligare info om Rohan i någon av Tolkiens andra böcker?
Slaget om Isenvaden beskrivs i Sagor från Midgård och Rohans kungalinje beskrivs i Ringens värld...

/A
Tackar! :)
Ska gå till bibblan vid tillfälle och leta reda på det. :)
Dessutom finns i Sagor från Midgård berättelsen om hur Rohans konungarike skapades med Eorl och Cirion...

/A

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 20 maj 2004, 21:11

Ygge skrev:
Usquebaugh skrev:Fast man kanske kan undra varför inte Rohans befolkning har utvecklats mer under de ca 500 år som Rohan funnits. Eorls folk blev ju tilldelad landet efter han stött Gondor mot anfall söderifrån var det väl. Har skrivandet och läsandet bland det vanliga folket ökat mycket under dessa år?

/A
Är det verkligen så nödvändigt att de skulle utvecklas särskilt mycket. De kanske har utvecklat andra former av kommunikation eftersom de kanske inte hade så mycket användning av skriftspråk. De var ju trots allt ett hästälskande folk och meddelanden kunde de ju sprida muntligt lika gärna som skriftligt.
Jo, det må vara sant men då borde ju Rohan påverkas desto mer av andra kulturer som t.ex. Gondor. Famåtsträvande kungarom Thengel och Theoden borde ju satsa mycket på utvecklingen av folket kan man tycka...

/A

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 20 maj 2004, 22:38

Jag tror att 500 år inte är så mycket för ett land att utvecklas på! Sedan så verkar Rohirrim väldigt enkla! Men jag tror inte det var ovanligt bland enklare människostammar efter Anduin att folket inte kunda läsa och skriva...

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 20 maj 2004, 23:24

Usquebaugh skrev:
Tomas Ibsen skrev:
Usquebaugh skrev:
Tomas Ibsen skrev:Ohövlig SOM Gandalf menar du väl? I första boken tycker jag det ända han gör är snäser och kastar blixtrar från sina buskiga ögonbryn.

Har också fåt intrycket att Gondor och Rohan var ganska nära, fram till innan Ringen o hela faderillan. Finns det någon utförligare info om Rohan i någon av Tolkiens andra böcker?
Slaget om Isenvaden beskrivs i Sagor från Midgård och Rohans kungalinje beskrivs i Ringens värld...

/A
Tackar! :)
Ska gå till bibblan vid tillfälle och leta reda på det. :)
Dessutom finns i Sagor från Midgård berättelsen om hur Rohans konungarike skapades med Eorl och Cirion...

/A
Ouhouhouh! Jag ska deffinitivt kolla i sagor från midgård! :)

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 20 maj 2004, 23:49

Calan skrev:Jag tror att 500 år inte är så mycket för ett land att utvecklas på! Sedan så verkar Rohirrim väldigt enkla! Men jag tror inte det var ovanligt bland enklare människostammar efter Anduin att folket inte kunda läsa och skriva...
Det hela hänger säkert väldigt mycket på hur moderna kungarna har varit i Rohan under denna tid. Om man studerar kapitlet om "Konungarna i Mark" i Ringens värld får i alla fall jag den uppfattningen att de varit väldigt upptagna med krig mest hela tiden. Detta borde leda till att de inte haft speciellt mycket tid att koncentrera sig på inrikesaffärer som läs- och skrivkonst.

/A

Lajjmen
Medlem

Inlägg av Lajjmen » 21 maj 2004, 00:50

Är man nöjd med det sätt man lever på. Varför ändra på ett fungerade koncept?

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 21 maj 2004, 12:14

Lajjmen skrev:Är man nöjd med det sätt man lever på. Varför ändra på ett fungerade koncept?
Det kallas att utvecklas... :)

/A

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 21 maj 2004, 12:55

Men nästan inget av Tolkiens land så är kungarna särskilt insatta i sådana saker. Deras uppgift är nästan alltid att kriga och försvara landet. Eller sköta byteshandel eller andra saker som ger ekonomisk inkomst...

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 21 maj 2004, 13:02

Calan skrev:Men nästan inget av Tolkiens land så är kungarna särskilt insatta i sådana saker. Deras uppgift är nästan alltid att kriga och försvara landet. Eller sköta byteshandel eller andra saker som ger ekonomisk inkomst...
Jo, men vem är ytterst ansvarig? Om inte kungen själv har tid får han ju delegera dessa uppgifter till personer som kan utföra dem. Man kan ju inte ha en elit (kung, rådet, m.fl.) som är både skriv- läs- och historiekunniga och en befolkning som är analfabeter... :?

/A

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 21 maj 2004, 14:21

...
Senast redigerad av 1 Calan, redigerad totalt 21 gånger.

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 21 maj 2004, 15:21

Vilket då, förstår inte, att befolkningen kunde vara analfabeter eller att han antagligen inte funderade över det?

/A

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 21 maj 2004, 15:55

Äh! Misstolkade ditt inlägg bara... Glöm vad jag skrev...

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 21 maj 2004, 17:04

Det gör inget, bara kul med lite diskussion, tycker fortfarande att det är en väldigt stor skillnad mellan olika folkgrupper i Rohan och undrar varför inte mer gjorts för att minska gapet på de sociala klyfterna. Jaja, kanske landet utvecklas vidare under Eomers ledning i fjärde åldern...

/A

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem

Inlägg av Halifírien » 21 maj 2004, 18:14

väldigt stor skillnad mellan olika folkgrupper i Rohan
Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du menar. Vad vet vi egentligen om den vanlige rohanske bondens liv, mer än att han inte kunde läsa och skriva? Så långt jag vet så behärskade ingen i Rohan denna konst vid tiden för ringens krig. Det var helt enkelt inte nödvändigt för de enkla liv som de levde. Och det var ju inte direkt så att de rika levde i palats och de fattiga i getton, jag får snarare intrycket av ett mycket jämlikt och rättvist samhälle, där alla (utom kungen uppe i Edoras), stora som små, levde i sina enkla gårdar eller provisoriska tältstäder utan att lida alltför stor nöd. Var det ont om mat, så gick alla hungriga. Återigen med undantag för de styrande uppe i Meduseld, fast deras jobb var ju också det viktigaste.

Det man inte har på pappret får man ha i huvudet, och så länge det konceptet fungerar så finns det ingen anledning till att ändra på det. Indianerna brukade alltid skämta om hur skriftspråket var ett bevis på de vitas underlägsenhet - de var helt enkelt för korkade för att komma ihåg saker själva utan att behöva skriva ner dem. Nej, leve den underskattade kraften hos den muntliga tratitionen.

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 21 maj 2004, 18:47

Halifírien skrev:
Så långt jag vet så behärskade ingen i Rohan denna konst vid tiden för ringens krig.
Tro du inte kungen, Grima eller de andra i styrande rådet behärskade läs- och skrivkonsten. Kom ihåg att kung Theoden var född och uppväxt i Gondor...
Halifírien skrev: Och det var ju inte direkt så att de rika levde i palats och de fattiga i getton, jag får snarare intrycket av ett mycket jämlikt och rättvist samhälle, där alla (utom kungen uppe i Edoras), stora som små, levde i sina enkla gårdar eller provisoriska tältstäder utan att lida alltför stor nöd.
Enkla gårdar eller provosoriska tältstäder kan väl nästan anses som ett getto jämfört med palatset i Edoras... :wink:
Halifírien skrev: Var det ont om mat, så gick alla hungriga. Återigen med undantag för de styrande uppe i Meduseld, fast deras jobb var ju också det viktigaste.
Är det bättre att bönderna går hungriga än kungen bara för att hans jobb är viktigare?
Halifírien skrev: Det man inte har på pappret får man ha i huvudet, och så länge det konceptet fungerar så finns det ingen anledning till att ändra på det. Indianerna brukade alltid skämta om hur skriftspråket var ett bevis på de vitas underlägsenhet - de var helt enkelt för korkade för att komma ihåg saker själva utan att behöva skriva ner dem. Nej, leve den underskattade kraften hos den muntliga tratitionen.
Ja, så kanske man också kan se det, jag föredrar nog den modernare vägen. :D

/A

Skriv svar