Halifírien skrev:
Så långt jag vet så behärskade ingen i Rohan denna konst vid tiden för ringens krig.
Tro du inte kungen, Grima eller de andra i styrande rådet behärskade läs- och skrivkonsten. Kom ihåg att kung Theoden var född och uppväxt i Gondor...
Halifírien skrev:
Och det var ju inte direkt så att de rika levde i palats och de fattiga i getton, jag får snarare intrycket av ett mycket jämlikt och rättvist samhälle, där alla (utom kungen uppe i Edoras), stora som små, levde i sina enkla gårdar eller provisoriska tältstäder utan att lida alltför stor nöd.
Enkla gårdar eller provosoriska tältstäder kan väl nästan anses som ett getto jämfört med palatset i Edoras...
Halifírien skrev:
Var det ont om mat, så gick alla hungriga. Återigen med undantag för de styrande uppe i Meduseld, fast deras jobb var ju också det viktigaste.
Är det bättre att bönderna går hungriga än kungen bara för att hans jobb är viktigare?
Halifírien skrev:
Det man inte har på pappret får man ha i huvudet, och så länge det konceptet fungerar så finns det ingen anledning till att ändra på det. Indianerna brukade alltid skämta om hur skriftspråket var ett bevis på de vitas underlägsenhet - de var helt enkelt för korkade för att komma ihåg saker själva utan att behöva skriva ner dem. Nej, leve den underskattade kraften hos den muntliga tratitionen.
Ja, så kanske man också kan se det, jag föredrar nog den modernare vägen.
/A