Sjukvårdare

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Johan S
Medlem

Sjukvårdare

Inlägg av Johan S » 14 februari 2003, 14:21

Tror det var förra avsnittet av Band of Brothers som handlade om en sjukvårdare. Noterade att han inte hade något vapen. Någon som vet om sjukvårdarna var utrustade med vapen i de olika arméerna under andra världskriget eller räknades dom som icke kombatanter?
//Johan

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 14 februari 2003, 15:17

Såvitt jag vet hade de bara bajonetter.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 14 februari 2003, 15:26

Ofta så är inte sjukvårdspersonal beväpnade och har de vapen så brukar det vara lättare sådana till eget försvar.

Användarvisningsbild
Rally
Medlem

Inlägg av Rally » 14 februari 2003, 16:49

Fanns det överhuvud taget tyska sjukvårdare... Jag kan inte komma på att jag läst något eller sett några bilder på tyska sjukvårdare. och då menare jag pluton/kompani sjukvårdare.

/rally

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 14 februari 2003, 18:46

Absolut, visst fanns det tyska sjukvårdare på den nivån. De tyska sjukvårdarna kunde däremot vara beväpnade.

http://www.wwiidaybyday.com/

mvh/ Daniel

Aska
Medlem

Inlägg av Aska » 14 februari 2003, 18:58

Jo det fanns sjukvårdare på dessa nivåer också.....

De flesta inom sjukvården i tyskland under "tiden" var uppknutna till DRK
Deutsche Rote Kreuz...men det fanns flera....en annan stor organisation var "Sicherheits und Hilfsdienst" (SHD) som var uppdelad i 5 olika områden.."Feuerlöschdienst", "Instandsetzungsdienst", "Veterinärdienst",
"Entgiftungsdienst fur im Gasspuren und Entgiften Ausgebildete", och "Sanitätsdienst".
All dess personal har/hadde en medicinsk utbildning för soldatvård...
En annan stor organisation som blev betydelseful i slutet av kriget (när striderna kom in i "gammalt tyskt" område) var Hitlermädel och Deutche Frauenschaft...som också hadde medicinsk utbildning...dessa kvinnor och barn gjorde ett jättearbete bakom fronten..
så visst fanns det...

Stefan
Medlem

Ryska sjukvårdare

Inlägg av Stefan » 14 februari 2003, 19:11

Ryska frontsjukvårdare (relativt mycket ofta kvinnliga) hade viss vapenträning och var normalt beväpnade. Det var inte meningen att de skulle delta aktivt i själva striden, men väl kunna försvara sig och de sårade de hade hand om.

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 15 februari 2003, 12:27

Hört något om att Italiens militära sjukvård under VK 2 var ypperlig.

Lite tröst för italienarna iallafall...

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 15 februari 2003, 13:54

Stephen Ambrose återger en berättelse i sin bok"Citizen Soldiers", där en tysk sjuktransportman hamnar i amerikanska händer och skjuts på fläcken, då han bär en pistol. Tydligen så förekom det förvirring om vilken beväpning som var tillåten.

Användarvisningsbild
Rally
Medlem

Re: Ryska sjukvårdare

Inlägg av Rally » 15 februari 2003, 15:27

Stefan skrev:Ryska frontsjukvårdare (relativt mycket ofta kvinnliga) hade viss vapenträning och var normalt beväpnade. Det var inte meningen att de skulle delta aktivt i själva striden, men väl kunna försvara sig och de sårade de hade hand om.
precis samma uppgift som jag hade som plutonsjukvårdare. alltså med min ak5 försvara såväl mig själv som mina sårade kamrater

/Rally

Skriv svar