Matroser som vill mönstra av.
Matroser som vill mönstra av.
En artikel i the Guardian skriver om att de ombord på USS Abraham Lincoln har börjat tröttna på att kajka runt. De har varit ute länge.
https://www.theguardian.com/us-news/202 ... deployment
Åtminstone två verkar ha velat hoppa, alltså ta sig bort från fartyget genom att hoppa ner i plurret.
Uppenbarligen finns det en del problem ombord.
https://www.theguardian.com/us-news/202 ... deployment
Åtminstone två verkar ha velat hoppa, alltså ta sig bort från fartyget genom att hoppa ner i plurret.
Uppenbarligen finns det en del problem ombord.
Re: Matroser som vill mönstra av.
Andra hangarfartyg som varit till sjöss länge.
Absolut historiskt rekord. USS Midway – 332 dagar i sträck till sjöss under Vietnamkriget.
Längst total tid borta (pandemin). USS Nimitz – 341 dagar totalt (innehöll dock isoleringstider i hamn/land).
Längst sammanhängande efter Vietnam. USS Gerald R. Ford – Över 295–326 dagar under insatser i Europa, Karibien och Mellanöstern.
Absolut historiskt rekord. USS Midway – 332 dagar i sträck till sjöss under Vietnamkriget.
Längst total tid borta (pandemin). USS Nimitz – 341 dagar totalt (innehöll dock isoleringstider i hamn/land).
Längst sammanhängande efter Vietnam. USS Gerald R. Ford – Över 295–326 dagar under insatser i Europa, Karibien och Mellanöstern.
Enligt anhöriga som har tagit bladet från munnen så finns det såväl fysiska som psykiska utmaningar inom området arbetsmiljö. Dåligt käk och eftersatt underhåll av gemensamma utrymmen börjar tära på sjömännen.
USS George Washington med sin carrier group (finns det någon svensk benämning?) är på väg för att lösa av USS Abraham Lincoln så det borde väl lyfta moralen något.
https://edition.cnn.com/2026/08/14/worl ... 6r35lnjvwt
USS George Washington med sin carrier group (finns det någon svensk benämning?) är på väg för att lösa av USS Abraham Lincoln så det borde väl lyfta moralen något.
https://edition.cnn.com/2026/08/14/worl ... 6r35lnjvwt
Äh, det löser sig.
Det sliter att vara på uppdrag, framförallt när det helt plötsligt förlängs varvid man aldrig kan lita på nya besked om hur länge det kommer att vara. Är man dessutom ombord på ett fartyg lär det vara ännu värre än när man är på land, även stora fartyg är trånga i längden.
Den närmaste svenska översättningen av Carrier Strike Group torde vara hangarfartygsstridsgrupp.
Marinen har dock sedan flera år anammat Nato-nomenklatur och organiserar sig i en Task Organisation med Task Force, Task Groups, Task Units och så vidare när man bedriver operationer. Så det svengelska hangarfartygs Task Force kan också sägas vara en svensk benämning.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jag vet vad jag hört/läst om det, förr gick det att mönstra av i vilken hamn som helst och sedan ta nästa båt till sin världsdel eller land. Jag förmodar att det finns Skalmsniter som har bättre koll på det som antingen kan bekräfta eller dementera.
Stefan
Stefan
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Det blir ju lite svårt på ett örlogsfartyg som väl aldrig är i hamn.Stefan Lundgren skrev: ↑14 augusti 2026, 18:36Jag vet vad jag hört/läst om det, förr gick det att mönstra av i vilken hamn som helst och sedan ta nästa båt till sin världsdel eller land. Jag förmodar att det finns Skalmsniter som har bättre koll på det som antingen kan bekräfta eller dementera.
Stefan
Som dessutom skrivit på ett kontrakt med US Navy på ett år eller mer.
MVH
Hans
MVH
Hans
Det torde i så fall ha varit frågan om civil sjöfart.Stefan Lundgren skrev: ↑14 augusti 2026, 18:36Jag vet vad jag hört/läst om det, förr gick det att mönstra av i vilken hamn som helst och sedan ta nästa båt till sin världsdel eller land. Jag förmodar att det finns Skalmsniter som har bättre koll på det som antingen kan bekräfta eller dementera.
Stefan
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Harry Martinsson berättar hur han rymde från båten när de låg vid hamn i Sydamerika. Han kunde alltså inte kliva av bara så.Bjernevik skrev: ↑14 augusti 2026, 20:05Det torde i så fall ha varit frågan om civil sjöfart.Stefan Lundgren skrev: ↑14 augusti 2026, 18:36Jag vet vad jag hört/läst om det, förr gick det att mönstra av i vilken hamn som helst och sedan ta nästa båt till sin världsdel eller land. Jag förmodar att det finns Skalmsniter som har bättre koll på det som antingen kan bekräfta eller dementera.
Stefan
Även civila sjömän lär haft ett anställningsavtal av någon form även när Martinsson var det. Det stipulerade mest troligt en viss anställningstid och han valde att bryta avtalet.Markus Holst skrev: ↑14 augusti 2026, 20:07Harry Martinsson berättar hur han rymde från båten när de låg vid hamn i Sydamerika. Han kunde alltså inte kliva av bara så.
De som tar värvning i US Navy idag skriver på ett avtal om fyra års tjänstgöring. Den tjänstgöringen tar inte slut i "vilken hamn som helst".