att kola fartyg

varjag var en fantastisk berättare. Här samlar vi alla hans berättelser.
varjag
Saknad medlem †

att kola fartyg

Inlägg av varjag » 24 juli 2015, 23:40

Markus Holst skrev:Det nämns ofta att båtarna bunkrar kol, vilket ju blev NOVIKs sista aktivitet däruppe i Korsakov. Hur gick kolbunkringen till? För mitt inre ser jag svartklädda män med sotiga ansikten och kolsäckar på ryggen. Jag gissar att jag har fel.
Kolning, just med sotiga ansikten, skyfflar & kolsäckar i sling under lastbommar - var ''ångans svarta helvete''.
Och hjärtligt avskytt. Och tack Bjernevik - för instruktiva bilder av hur det gick till!
I Gula Havet/Port Arthur, fanns oerhörda mängder kol lagrade - och bunkring av fartygen skedde dels vid kaj med kranar - delvis
via läktare (se bild 2) - ett tyngre och långsammare sätt.
Amund » fre jul 24, 2015 8:38 pm

Kanske det även blir lite sådant här under den långa resan till Fjärran Östern, även om bilderna är av senare datum?
Metoden som du visar - med riggad linbana ship-to-ship i öppen sjö, tysk tror jag den var - användes inte av ryska flottan under
den färden vad jag vet.
Det kommer i ''Libau-Tsushimatråden'' - ett kort kapitel om Kolning & Kol - men i korthet, var ryska flottan hänvisad till att
uppsöka lugna skyddade vikar/bukter - och där kola med fartygen långsides....Vilket, som varje sjöman vet - kräver
praktfulla fendrar - då det alltid finns rörelse av oerhörda krafter - mellan skroven.

mvh, Varjag

a77
Medlem

Re: I Gula Havet 1904

Inlägg av a77 » 26 juli 2015, 14:43

Mycket intresant tråd varjag, visste inte om att det var så många oavgjorda sjöslag mellan Japan och Ryssland.

Ett litet sidospår, vem kolade (lastade ombord kolen på skeppet) var det normalt besättningens jobb, eller var det professionell "lasta kol" personer som hade det som sitt permanenta/primära jobb, eller man anlitade folk runt omkring hamnen som lastade kol som extrainkomst?

Lars A
Medlem

Inlägg av Lars A » 26 juli 2015, 19:03

Hej!

I The Engineer av den 6 april 1906 publicerades det en artikel om de tyska försöken och bilden nedan visar pansarkryssaren Prinz Heinrich och den chartrade kolångaren Hermann Sauber. Försöken genomfördes i februari åren innan och med 11 knops fart bogserades Hermann Sauber. Under de första två timmarna lyckades man få över 105 ton kol och det bedömdes att man borde ha kunnat få över 60 ton per timma om bara fler säckar funnits.
Bilagor
Prinz Henrich & Hermann Sauber (1905-02).jpg
Med vänlig hälsning,

Lars A

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 26 juli 2015, 19:25

Idag lufttankar man stridsplanen. Detta är liksom samma tema.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 26 juli 2015, 19:27

Den moderna motsvarigheten:

Bild

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 26 juli 2015, 19:49

Den moderna varianten innebär flera världsomseglingar utan påfyllning :wink: Läs kärnkraft.

Nog OT. Kolet är en intressant historia.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 26 juli 2015, 23:58

a77 skrev:
Ett litet sidospår, vem kolade (lastade ombord kolen på skeppet) var det normalt besättningens jobb, eller var det professionell "lasta kol" personer som hade det som sitt permanenta/primära jobb, eller man anlitade folk runt omkring hamnen som lastade kol som extrainkomst
I krigsflottorna, med stora besättningar - var kolning utseslutande ett jobb för besättningen.
Man kommenderade HELA BESÄTTNINGEN - till kolning. I trängda fall när det var bråttom - fick t.o.m. underbefäl och underofficerare
dra på på sig arbetsställ och skita ner sig.....
I handelsflottorna gick det lugnare till - kolhanteringen på land, eller till FOB (fritt ombord) - gjordes av resp kolleverantörer med
kranar, störtrännor eller dyligt. Men när kolen var ''över relingen'' - tog besättningen - eldare, lämpare och maskinister - vid.
Det gållde ju att trimma in maximala bunkers i fartyget.
Inlägg av Lars A » sön jul 26, 2015 6:03 pm

Hej!

I The Engineer av den 6 april 1906 publicerades det en artikel om de tyska försöken och bilden nedan visar pansarkryssaren Prinz Heinrich och den chartrade kolångaren Hermann Sauber. Försöken genomfördes i februari åren innan och med 11 knops fart bogserades Hermann Sauber. Under de första två timmarna lyckades man få över 105 ton kol och det bedömdes att man borde ha kunnat få över 60 ton per timma om bara fler säckar funnits.
Hej och tack f snippet ur The Engineer. Jag visste att metoden var tysk - men inte, att man klarade ''60-ton i timmen...''
skepp till skepp kolning till sjoess.....jpg
= ett ton per minut 8O Metoden kunde nog bara användas i ''smult väder'', speciellt under gång. Men bilden ovan - med
flera kolpytsar i ''paternosterverk'' samtidigt pekar mot sån kapacitet när bägge fartygen ligger stilla.

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 27 juli 2015, 00:04

Jag hoppas att varjag snart berättar härliga kolningsminnen.

Dessa 60 ton lastad kol i timman, hur många timmar körde man pansarkryssaren på det under normal gång? Hur många ton kunde man ha med sig?

Snart kanske våra kolningsfrågor skall bli en egen tråd.

varjag
Saknad medlem †

Re: Kolning till sjöss -och lands....

Inlägg av varjag » 27 juli 2015, 00:14

Kunde ngn moderator flytta över denna - till Libau-Tsushima-tråden tack!

I Gula Havet, var kolning ett mindre problem då avstånden var korta. Medan - ''Libau-Tsushima'' - innebar helt nya och otroliga
problem för de ryska flottorna vid transoceana resor.
(Vi har hittills bara mött EN flotta - men innan vi kommer till Tsushima - är det inte mindre än tre - inblandade.... :wink: )
varjag skrev:
Markus Holst skrev:Det nämns ofta att båtarna bunkrar kol, vilket ju blev NOVIKs sista aktivitet däruppe i Korsakov. Hur gick kolbunkringen till? För mitt inre ser jag svartklädda män med sotiga ansikten och kolsäckar på ryggen. Jag gissar att jag har fel.
Kolning, just med sotiga ansikten, skyfflar & kolsäckar i sling under lastbommar - var ''ångans svarta helvete''.
Och hjärtligt avskytt. Och tack Bjernevik - för instruktiva bilder av hur det gick till!
I Gula Havet/Port Arthur, fanns oerhörda mängder kol lagrade - och bunkring av fartygen skedde dels vid kaj med kranar - delvis
via läktare (se bild 2) - ett tyngre och långsammare sätt.
Amund » fre jul 24, 2015 8:38 pm

Kanske det även blir lite sådant här under den långa resan till Fjärran Östern, även om bilderna är av senare datum?
Metoden som du visar - med riggad linbana ship-to-ship i öppen sjö, tysk tror jag den var - användes inte av ryska flottan under
den färden vad jag vet.
Det kommer i ''Libau-Tsushimatråden'' - ett kort kapitel om Kolning & Kol - men i korthet, var ryska flottan hänvisad till att
uppsöka lugna skyddade vikar/bukter - och där kola med fartygen långsides....Vilket, som varje sjöman vet - kräver
praktfulla fendrar - då det alltid finns rörelse av oerhörda krafter - mellan skroven.

mvh, Varjag
Tack, Varjag

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Re: att kola fartyg

Inlägg av Martin Lundvall » 27 juli 2015, 19:54

Jag delade tråden. Jag har begränsade möjligheter att slå samman tråden med den andra. Detta då jag bara har tillgång till telefon. Att slå ihop trådar går, men är svårare på en telefon. Om det behövd kanske någon kollega kan assistera att slå samman denna med tråden om östersjöflottan.

/martin

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 27 juli 2015, 22:40

Martin Lundvall skrev:Jag delade tråden. Jag har begränsade möjligheter att slå samman tråden med den andra. Detta då jag bara har tillgång till telefon. Att slå ihop trådar går, men är svårare på en telefon. Om det behövd kanske någon kollega kan assistera att slå samman denna med tråden om östersjöflottan.

/martin
OK, tack Martin!, mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 1 augusti 2015, 23:12

Hans skrev:Den moderna varianten innebär flera världsomseglingar utan påfyllning :wink: Läs kärnkraft.
Bild

US Navy's hangarfartyg behöver ta ombord flygbränsle, samt att de kan agera "mjölko" åt fartygen i eskorten.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem

Inlägg av gunship » 1 augusti 2015, 23:50

Battler skrev:
Hans skrev:Den moderna varianten innebär flera världsomseglingar utan påfyllning :wink: Läs kärnkraft.
US Navy's hangarfartyg behöver ta ombord flygbränsle, samt att de kan agera "mjölko" åt fartygen i eskorten.
Ja, ett hangarfartyg, även om kärnkraftsdrivet, förbrukar alla andra resurser på några veckor eller så.

Men att de kan agera mjölkko, låter onödigt med speciella tankar för fartygsdiesel? Är det så att de fartyg de kan hjälpa är jagare med gasturbiner, så att det är jetbränsle som avses?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 1 augusti 2015, 23:52

Kolning var det......
saa hær byggdes pyramiderna....jpg
:lol: - Suez förförra sekelskiftet.....

Varjag

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt: