Kolning, just med sotiga ansikten, skyfflar & kolsäckar i sling under lastbommar - var ''ångans svarta helvete''.Markus Holst skrev:Det nämns ofta att båtarna bunkrar kol, vilket ju blev NOVIKs sista aktivitet däruppe i Korsakov. Hur gick kolbunkringen till? För mitt inre ser jag svartklädda män med sotiga ansikten och kolsäckar på ryggen. Jag gissar att jag har fel.
Och hjärtligt avskytt. Och tack Bjernevik - för instruktiva bilder av hur det gick till!
I Gula Havet/Port Arthur, fanns oerhörda mängder kol lagrade - och bunkring av fartygen skedde dels vid kaj med kranar - delvis
via läktare (se bild 2) - ett tyngre och långsammare sätt.
Metoden som du visar - med riggad linbana ship-to-ship i öppen sjö, tysk tror jag den var - användes inte av ryska flottan underAmund » fre jul 24, 2015 8:38 pm
Kanske det även blir lite sådant här under den långa resan till Fjärran Östern, även om bilderna är av senare datum?
den färden vad jag vet.
Det kommer i ''Libau-Tsushimatråden'' - ett kort kapitel om Kolning & Kol - men i korthet, var ryska flottan hänvisad till att
uppsöka lugna skyddade vikar/bukter - och där kola med fartygen långsides....Vilket, som varje sjöman vet - kräver
praktfulla fendrar - då det alltid finns rörelse av oerhörda krafter - mellan skroven.
mvh, Varjag