Vredens krig

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Aeglos
Medlem

Inlägg av Aeglos » 21 november 2003, 16:31

precis...

Användarvisningsbild
Eöl mörkalven_
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Eöl mörkalven_ » 21 november 2003, 19:57

Sen om han återföddes eller om han skickades tillbaka till Midgård är en annan sak :roll:

Valar skickade ju Istari till Midgård, så varför inte skicka tillbaka en av de främsta till kropp och själ under andra åldern? Jag tror inte personligen att det var Glorfindel från Gondolin det var i Midgård under tredje åldern, utan någon mäktig från sindar eller så. Precis som Legolas inte var samma person som Legolas grönblad från gondolin.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 22 november 2003, 01:29

Nej, det där med Glorfindel låter lite långsökt. Och att han dessutom skulle få samma namn... Möjligen lever han upp till sin namne genom sina dåd. Alvernas barn är få, kanske en indikation på hur få som väljer att återfödas i Midgård... Att Glorfindel skulle skickas tillbaka som en fullt fungerande vuxen tror jag inte på, möjligen som återfödd bebis. Istari var ju dock så mycket mer, och behövdes akut för att hjälpa de fria folken och fick därför skepnad som gamla män.

Användarvisningsbild
Aeglos
Medlem

Inlägg av Aeglos » 22 november 2003, 12:27

hur som helst så reste Glorfindel med Gandalf och alla andra Istari..

på nått sätt så måste han va en ganska mäktig alv, eftersom han tilläts att åka tillbaka..
+ att ett av mina bästa minnen från boken var när Gandalf berättade för Frodo om att Glorfindel var ättling till dom stora alvkonungarna..

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 22 november 2003, 14:06

Aeglos skrev:hur som helst så reste Glorfindel med Gandalf och alla andra Istari..

på nått sätt så måste han va en ganska mäktig alv, eftersom han tilläts att åka tillbaka..
+ att ett av mina bästa minnen från boken var när Gandalf berättade för Frodo om att Glorfindel var ättling till dom stora alvkonungarna..
Jag är lite okunnig i denna fråga, så: Vart står det klart och tydligt att Glorfindel åkte med Istari? Frågan är väl inte klarlagd?:
http://www.glyphweb.com/arda/default.ht ... ndel2.html
Och varför skulle Glorfindels stammande från stora alvkonungar behöva betyda att han var återfödd? Även prinsessan Madeleine är "stammande från stora kungar"...

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 22 november 2003, 14:57

Det är inte helt otänkbart att även alver döper sina barn efter andra tidigare barn? Bara för att jag heter Robert så betyder det inte att jag är Robert De Bruce återfödd...

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 22 november 2003, 16:08

Tolkien velade fram och tillbaka genom livet huruvida de båda Glorfindlarna var samma person, och kom så småningom fram till att det var så.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 22 november 2003, 17:00

Danne skrev:Tolkien velade fram och tillbaka genom livet huruvida de båda Glorfindlarna var samma person, och kom så småningom fram till att det var så.
Står det i någon engelsk bok eller? För jag hittar inget sådant i mina svenska böcker i serien...

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 22 november 2003, 18:29

Står det i någon engelsk bok eller? För jag hittar inget sådant i mina svenska böcker i serien...
Mycket riktigt. Så här skriver Christopher Tolkien i The Return of the Shadow (del 6 i History of Middle-earth):
Years later, long after the publication of The Lord of the Rings, my father gave a great deal of thought to the matter of Glorfindel, and at that time he wrote: '[The use of Glorfindel] in The Lord of the Rings is one of the cases of the somewhat random use of the names found in the older legends, now referred to as The Silmarillion, which escaped reconsideration in the final published form of The Lord of the Rings.' He came to the conclusion that Glorfindel of Gondolin, who fell to his death in combat with a Balrog after the sack of the city [...], and Glorfindel of Rivendell were one and the same: he was released from Mandos and returned to Middle-earth in the Second Age.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 22 november 2003, 18:35

Detta betyder väl att Glorfindel inte kom över havet med Istari, eftersom dessa väl kom under den tredje åldern?

Användarvisningsbild
Aeglos
Medlem

Inlägg av Aeglos » 22 november 2003, 19:01

jag tror att jag läste det på tolkiens-arda..
Det var någon läsare som undrade det, och han fick svaret att Glorfindel reste med Gandalf och de andra istari..

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 22 november 2003, 23:18

Men om det nu var så att Glorfindel kom över under den Andra åldern:
he was released from Mandos and returned to Middle-earth in the Second Age.
Och om Gandalf och Istari kom över i början av den Tredje åldern...

Användarvisningsbild
Aeglos
Medlem

Inlägg av Aeglos » 23 november 2003, 23:18

då hade den så kallade "experten" på tolkiens arda fel..

Användarvisningsbild
Aeglos
Medlem

Inlägg av Aeglos » 23 november 2003, 23:32

Jag kollade på tolkiens arda nu och hittade en intressant sak..
Om ni går in på Ardancóle och söker på Glorfindel så dyker det upp massa frågor..
Kolla på fråga nr.7..

Där står det att han färdas tillsammans med Curunir(Saruman) till Midgård.
Om nu det är under den andra åldern så måste ju Saruman kommit före de andra trollkarlarna..
Det är dock ganska skumt, för jag kommer ihåg att jag läst att istari kom under tredje åldern.
Eller var det så att Saruman förberedde deras landstigning?

Skriv svar