Vredens krig
- Eöl mörkalven_
- Medlem
- Kontakt:
Sen om han återföddes eller om han skickades tillbaka till Midgård är en annan sak
Valar skickade ju Istari till Midgård, så varför inte skicka tillbaka en av de främsta till kropp och själ under andra åldern? Jag tror inte personligen att det var Glorfindel från Gondolin det var i Midgård under tredje åldern, utan någon mäktig från sindar eller så. Precis som Legolas inte var samma person som Legolas grönblad från gondolin.
Valar skickade ju Istari till Midgård, så varför inte skicka tillbaka en av de främsta till kropp och själ under andra åldern? Jag tror inte personligen att det var Glorfindel från Gondolin det var i Midgård under tredje åldern, utan någon mäktig från sindar eller så. Precis som Legolas inte var samma person som Legolas grönblad från gondolin.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Nej, det där med Glorfindel låter lite långsökt. Och att han dessutom skulle få samma namn... Möjligen lever han upp till sin namne genom sina dåd. Alvernas barn är få, kanske en indikation på hur få som väljer att återfödas i Midgård... Att Glorfindel skulle skickas tillbaka som en fullt fungerande vuxen tror jag inte på, möjligen som återfödd bebis. Istari var ju dock så mycket mer, och behövdes akut för att hjälpa de fria folken och fick därför skepnad som gamla män.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Jag är lite okunnig i denna fråga, så: Vart står det klart och tydligt att Glorfindel åkte med Istari? Frågan är väl inte klarlagd?:Aeglos skrev:hur som helst så reste Glorfindel med Gandalf och alla andra Istari..
på nått sätt så måste han va en ganska mäktig alv, eftersom han tilläts att åka tillbaka..
+ att ett av mina bästa minnen från boken var när Gandalf berättade för Frodo om att Glorfindel var ättling till dom stora alvkonungarna..
http://www.glyphweb.com/arda/default.ht ... ndel2.html
Och varför skulle Glorfindels stammande från stora alvkonungar behöva betyda att han var återfödd? Även prinsessan Madeleine är "stammande från stora kungar"...
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Mycket riktigt. Så här skriver Christopher Tolkien i The Return of the Shadow (del 6 i History of Middle-earth):Står det i någon engelsk bok eller? För jag hittar inget sådant i mina svenska böcker i serien...
Years later, long after the publication of The Lord of the Rings, my father gave a great deal of thought to the matter of Glorfindel, and at that time he wrote: '[The use of Glorfindel] in The Lord of the Rings is one of the cases of the somewhat random use of the names found in the older legends, now referred to as The Silmarillion, which escaped reconsideration in the final published form of The Lord of the Rings.' He came to the conclusion that Glorfindel of Gondolin, who fell to his death in combat with a Balrog after the sack of the city [...], and Glorfindel of Rivendell were one and the same: he was released from Mandos and returned to Middle-earth in the Second Age.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Jag kollade på tolkiens arda nu och hittade en intressant sak..
Om ni går in på Ardancóle och söker på Glorfindel så dyker det upp massa frågor..
Kolla på fråga nr.7..
Där står det att han färdas tillsammans med Curunir(Saruman) till Midgård.
Om nu det är under den andra åldern så måste ju Saruman kommit före de andra trollkarlarna..
Det är dock ganska skumt, för jag kommer ihåg att jag läst att istari kom under tredje åldern.
Eller var det så att Saruman förberedde deras landstigning?
Om ni går in på Ardancóle och söker på Glorfindel så dyker det upp massa frågor..
Kolla på fråga nr.7..
Där står det att han färdas tillsammans med Curunir(Saruman) till Midgård.
Om nu det är under den andra åldern så måste ju Saruman kommit före de andra trollkarlarna..
Det är dock ganska skumt, för jag kommer ihåg att jag läst att istari kom under tredje åldern.
Eller var det så att Saruman förberedde deras landstigning?