Uruk-hai och Pelennor
Uruk-hai och Pelennor
Tror ni att utgången varit annorlunda om det hade varit Uruk-Hai och inte vanliga orcher som anfallit Minas Tirith, och om de dessutom hade varit hästburna i ett stort antal?
- Kapten_Gars
- Medlem
Re: Uruk-hai och Pelennor
Mordors armeer innehöll redan uruk-hai (som i böckerna dvs "verkligheten" inte var dom överdrivna supersoldater som filmerna framställde dom som).Morthaur skrev:Tror ni att utgången varit annorlunda om det hade varit Uruk-Hai och inte vanliga orcher som anfallit Minas Tirith, och om de dessutom hade varit hästburna i ett stort antal?
Fanns dessutom gott om mänskligt kavalleri i Morgul hären från Harad, folken i öster mm.
/Daniel
- Kapten_Gars
- Medlem
Nej inte ordagrant, när budbäraren från Gondor kommer med den Röda Pilen för att kalla Rohirrim till strid så berättar han att han i vanliga fall kunat sända 10 000 spjut (dvs ryttare) i fält. Men pga att han inte vågar lämna Rohan helt oförsvarat så kan bara 6000 rida till Gondor.Aeglos skrev:Förresten, när vi nu ändå talar om ryttare ville jag bara flika in med att jag har sett de 8 st sekvenser som norksa tv2 visade upp.
Theoden säger där "6000 men, less then a half what i hoped for"
Säger han verkligen det i boken?
Läser man "Unfinished Tales" (Sagor från midgård?) så får man reda på att Rohans ryttare räknar över 12 000 på Theodens tid och att bara de som är fullt utbildade och utrustade för krig räkans som ryttare (riders), utöver dessa tränade krigare så kan det vanliga folket ta till vapen för att försvara sitt hemland som de i boken gör tex vid Hornborgen och Helms klyfta.
/Daniel
- Kapten_Gars
- Medlem
Det är en fotnot till kapitlet om Cirion och Eorl. Där står det att Rohirrims här organiserades i eored(er) som skulle var minst 120 man starka och utgöra en 100 del av den fullt mönstrade ryttarhären. Denna organisation lades fast under Kung Folcwine ca 100 år före Ringens krig.Endor skrev:jag har inget minne av dom nämner att dom har 12000 i sagor från midgård men ett var ett tag sen jag den läste. Det var lite mer än jag trodde att dom hade![]()
Rohirrim hade desutom troligen ökat i antal på de 100 åren så det fanns troligen ännu mer ryttare. Men efterson Rohan hade förlorat folk i striderna mot Saruman vid Isens vadställen och Helms klyfta och dessutom hotades från både öster och norr av Saurons härar så kunde man inte skicka iväg så många ryttare. Dessutom så hade Theoden så kort tid på sig att samla sin här att många inte hann fram in man red ut mot Gondor.
Verkar som filmen tagit fast på den sista orsaken till att Rohirrim är så få eftersom den biten är enklast att förklara.
/Daniel
De båda orcherna som spårar Sam, Frodo och Gollum i Mordor talar om uruk-hai, och orchtruppen där Sam och Frodo blir "tvångsvärvade" leds av två uruker med piskor.Endor skrev:TROR är inte helt säker att jag läst någon stanns att Sauron hade uruk-hais som sina elit solater.
Så visst hade Sauron uruk-hai, och med tanke på hur bra de var på att slåss bör de ha varit en elitstyrka.
-
Digital_Dödsmaskin
- Medlem
Ville bara lägga till lite här att ordet 'uruk' betyder 'orch'. 'Hai' är i sin tur en benämning på ett folkslag eller en ras.
"Zasnaga bîatul zaghash agh ûk uruki haha-ul"
"Slaven ramlade i elden och alla orcher skrattade"
De "vanliga" orcherna klassas också som 'snagas' vilket betyder "slav/underlägsen"
"Zasnaga vratat zashulg-ishi dôr staurz kapurd. Agh gurbi uga shúm bûrzghash agh thrôkat tark-mash"
"Slaven gick ut i skogen för att hämnta lite svamp. Medans vi andra drack mycket sprit och åt kött"
Pussheeeeej!
"Zasnaga bîatul zaghash agh ûk uruki haha-ul"
"Slaven ramlade i elden och alla orcher skrattade"
De "vanliga" orcherna klassas också som 'snagas' vilket betyder "slav/underlägsen"
"Zasnaga vratat zashulg-ishi dôr staurz kapurd. Agh gurbi uga shúm bûrzghash agh thrôkat tark-mash"
"Slaven gick ut i skogen för att hämnta lite svamp. Medans vi andra drack mycket sprit och åt kött"
Pussheeeeej!
-
Digital_Dödsmaskin
- Medlem
Danne--->> Citaten har Tolkien inte skrivit själv nej.
http://www.vinyamar.com/%7Esyskonskapet ... tiska.html
Adressen ovan är den hela delen av 'Urukgîjab' Tolkien kom på... Om ni fortfarande inte tror mig besök då Lrp.zon.se, vilken är Sveriges största sida om rollspel/levande rollspel, Tolkien, språk etc etc..
http://www.vinyamar.com/%7Esyskonskapet ... tiska.html
Adressen ovan är den hela delen av 'Urukgîjab' Tolkien kom på... Om ni fortfarande inte tror mig besök då Lrp.zon.se, vilken är Sveriges största sida om rollspel/levande rollspel, Tolkien, språk etc etc..
Jag tror tyvärr att detta är ett exempel på typiskt lajvskapande. Tolkien skapade nämligen ytterst lite text på Svarta Språket, och på Aradlambion finns en genomgång av dessa texter (och en hel del annat förstås). Jag har naturligtvis inget emot att man skapar ord och bygger ut språket för sina ändamål, men då måste man vara oerhört tydlig med att detta inte är Tolkiens egna påfund. Syskonskapets sida var tyvärr inte tydlig med detta.
Jag kan ju förstås ha fel, och de har fått tillgång till en massa hemliga skrifter av Tolkiens hand...
Jag kan ju förstås ha fel, och de har fått tillgång till en massa hemliga skrifter av Tolkiens hand...