Bilder ifrån Slaget om Berlin?
I slutet var Berlin omringat av sovjetiska trupper, så det fanns ingenstans att fly. Vad gör man som soldat, när tryggheten finns hos soldaterna i gruppen, och att tänka på att ge sig iväg på egen hand var inget bra alternativ. De tyska myndigheterna hade under flera år, utarbetat ett system för att "skapa otrivsel" bland desertörer.Ressel skrev:Det jag inte förstår är varför man fortsatte att kämpa. Dom måste ju förstått att slutet var nära.
MVH
De delar av Ragnarök som är skrivna av Erik Wallin är skrivna från ett innifrånperspektiv vilket såklart gör den rätt vinklad men också intressant eftersom man får en liten inblick i hur idealisterna tänkte när de tjänstgjorde i Waffen SS.
Ibland så häpnar man över naiviteten i vissa påståenden från Wallin men då måste man tänka på att vi, som läsare, har ett helt annat informationsläge än den genomsnittslige soldaten som mest var upptagen med att överleva. Lätt för oss såhär i efterhand att sitta och peka finger, så att säga. Jag försökte ha det i åtanke när jag läste boken
De stycken som skrivits av någon annan (Redaktionen på Nordland Förlag?) kan man lugnt hoppa över. Bara tröttsam propaganda och bilderna i de styckena har man sett förr. (Det är de sidor som är svarta med vit text).
Fast nu kom jag visst ifrån ämnet eftersom det ju rörde sig om slaget om berlin.
Varför slogs folk trots att de visste att det var för sent?
För att de befallts att göra det och för attt många hade nära och kära i staden som de hoppades kunna skydda.
Min mamma och mormor och äldsta moster befann sig i Berlin under hela denna episod i Tysklands historia för övrigt.
Sedan fanns det nog några som faktiskt fortfarande trodde att kriget kunde vinnas och därför gjorde sitt yttersta för att "vinna tid" och ytterligare andra slogs därför att de fruktade Sovjetisk fångenskap och ytterligare några kämpade in i det sista för att de inte tänkte på slutseger eller nederlag utan på nuet och den närstående striden?
Där har du iallafall mina gissningar på varför endel fortsatte slåss.
Ibland så häpnar man över naiviteten i vissa påståenden från Wallin men då måste man tänka på att vi, som läsare, har ett helt annat informationsläge än den genomsnittslige soldaten som mest var upptagen med att överleva. Lätt för oss såhär i efterhand att sitta och peka finger, så att säga. Jag försökte ha det i åtanke när jag läste boken
De stycken som skrivits av någon annan (Redaktionen på Nordland Förlag?) kan man lugnt hoppa över. Bara tröttsam propaganda och bilderna i de styckena har man sett förr. (Det är de sidor som är svarta med vit text).
Fast nu kom jag visst ifrån ämnet eftersom det ju rörde sig om slaget om berlin.
Varför slogs folk trots att de visste att det var för sent?
För att de befallts att göra det och för attt många hade nära och kära i staden som de hoppades kunna skydda.
Min mamma och mormor och äldsta moster befann sig i Berlin under hela denna episod i Tysklands historia för övrigt.
Sedan fanns det nog några som faktiskt fortfarande trodde att kriget kunde vinnas och därför gjorde sitt yttersta för att "vinna tid" och ytterligare andra slogs därför att de fruktade Sovjetisk fångenskap och ytterligare några kämpade in i det sista för att de inte tänkte på slutseger eller nederlag utan på nuet och den närstående striden?
Där har du iallafall mina gissningar på varför endel fortsatte slåss.
Ni som tänkt beställa Ragnarök (men även ni som är nyfikna på lite nya bilder) kanske borde vänta några veckor. En engelsk utgåva av boken kommer ut när som helst. Den fullständiga engelska titeln är "Twilight of the Gods: A Swedish Waffen-SS Volunteer's Experiences With the 11th SS-Panzergrenadier Division Nordland, Eastern Front 1944-45". Det är det engelska förlaget Helion and company som ger ut boken. Denna bok kommer att innehålla många nya fotografier och det kommer inte att finnas några ideologiska kommentarer. Det är förövrigt Thorolf Hillblad som har skrivit Ragnarök, inte Erik Wallin (även om det är Wallins upplevelser det handlar om).

mvh/ Daniel

mvh/ Daniel
-
Gutekrigaren
- Medlem
- Kapten_Gars
- Medlem
U Uppsala universitetsbibliotek, Carolinabiblioteket (lånestatus)Gutekrigaren skrev:Hej!
Den här "Ragnarök", kan man hitta den på ett svenskt bibliotek? Och lånar man den i så fall, syns det hos herrar Säpo...? Eller är det en vedertagen/na historisk/a biografi/memoarer?
Mvh Petter
placering: Sv 1996 1848
Norra regionen
Q Umeå universitetsbibliotek
placering: 96-5777
Stockholmsregionen
S Kungl. biblioteket
placering: Sv97 1463
Södra regionen
L Lunds universitets bibliotek, Universitetsbiblioteket (lånestatus)
placering: 0100 b96/ 2790
Västra regionen
G Göteborgs universitetsbibliotek, Centralbiblioteket (lånestatus)
placering: 96/656
Boken var förvånansvärt välspridd på universitetesbiblioteken iaf, de brukar iallmänhet inte ha gott om den typen av böcker.
-
Gutekrigaren
- Medlem
Olika förlag har gett ut boken. Såvitt jag vet är den version som biblioteken har inte utgiven av det förlag som har lagt in ideologiska kommentarer. Förövrigt är det osäkert på om biblioteken tillåter hemlån av Ragnarök.Gutekrigaren skrev:Den här "Ragnarök", kan man hitta den på ett svenskt bibliotek? Och lånar man den i så fall, syns det hos herrar Säpo...? Eller är det en vedertagen/na historisk/a biografi/memoarer?
mvh/ Daniel
-
Gutekrigaren
- Medlem
- Mathias Forsberg
- Medlem
Ragnarök
Biblioteken har 1996 års version av Ragnarök, och den versionen gavs ut av en enskild person..
/PK
/PK