hur behandlades fångar?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 18 september 2003, 11:56

tobbe skrev:Någon som vet mer om det här?
Nyckelpersoner, tex fartygschefen på ubåten S 7 Sergej Lisin.

MVH

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 18 september 2003, 14:34

Battler skrev:Hedervärd behandling av de som kämpat för sitt land?
Knappast, men faktum är att Stalin trodde att alla äkta patrioter blev mördade av nazisterna. De som överlevde var alltså fascistspioner. :roll: Och då satt ändå Stalins egen son i ett läger och kom hem levande!

JAB
Medlem

Inlägg av JAB » 12 november 2003, 08:05

Löwe skrev:Och då satt ändå Stalins egen son i ett läger och kom hem levande!
Nej, Stalin lät nog sin egen son möta samma öde:
September 16, 2003
Stalin's Son Died in a Nazi Camp
Josef Stalin's oldest son, Yakov Dzhugashvili (Stalin's original last name was Dzhugashvili), was captured by the Nazis in 1941. The Nazis offered Stalin a trade: the release of a German general for the return of Yakov, his son. Unfortunately for Yakov and for millions of other captured Russians, Stalin believed all captured soldiers were betrayers - possible spies. Stalin refused the trade. Yakov died in 1943; he was shot while trying to escape from the Nazi concentration camp of Sachsenhausen. For over half a century, Yakov's family had not known his fate. Last week, the U.S. handed over information about his death to Galina Dzhugashvili, Yakov's daughter.
Källa: http://history1900s.about.com/b/a/026911.htm

jasteri
Medlem

finska krigsfångar

Inlägg av jasteri » 20 januari 2004, 14:06

JAB skrev:
Jon skrev:Totalt dog ca 30% av de ryska fångarna under åren i finska fånfläger. Det handlar om ca 64 000 personer.

Det var intressant. Finns det nån källa på det? Det är en oerhört hög siffra, faktiskt nästan i klass med de som gick under i de tyska koncentrationslägren.
Ok, här är en länk (tyvärr på finska) http://www.yle.fi/dokumentti/ryssa/taustaa.htm

Här är en mer allmän länk om Finska fångar i Sovjet, men den tangerar också den motsatta situationen (på engelska) http://www.helsinki-hs.net/news.asp?id=20011113IE22

Och här om att 40% av de finska krigsfångarna dog i Sovjets läger http://www.helsinki-hs.net/news.asp?id=20011002IE14

Och här är någonting på franska. Kan någon som kan franska ge en kort översikt över artikeln? http://www.icrc.org/Web/fre/sitefre0.nsf/html/5FZHKT

Det är först under de senaste åren här i Finland man börjat tala mera om de finska och ryska krigsfångarna. Många har ansett att finska krigsfångar var förrädare och ingen som vetat har velat tala om hur en del av de ryska krigsfångarna påriktigt blev handlade.
Min morfar var med i dokumentäret om finska krigsfångar. Han tjänstgjorde i den finska flottan och var med både i vinterkriget och fortsättningskriget. Krigsfånge blev han 1942. Nästan 30 månader fick han stå ut med flera olika läger och gruvor. Han vägde 42 kilo när han överlämnades till finland 1944. Många av hans kamrater från lägren dog. Enligt honom hade Tyskarna bland fångarna en högre status. På lägren fanns t.o.m spanjorer som tjänstgjorde som frivilliga i den tyska armen.
http://www.yle.fi/dokumentti/sotavangit/sisallys.htm och min morfar hette Toivo Järvelä, tyvärr dog han för en vecka sedan. Respect!

Användarvisningsbild
LunQan
Medlem

Inlägg av LunQan » 24 januari 2004, 00:23

Jag har för mig att Britter släppte fångade Japaner till krokodilerna som åt dem...

'Kort och Gott' så fick Japsarna valet: Kulan eller frihet genom ett krokodiltätt träsk...

5000 Japsar släpptes och bara ett hundra tal klarade sig...

Fast jag är inte säker på den här uppgiften...

Tyskar och ryssar brukade roa sig med att trä upp taggtråd i stjärten på fångarna... Tyskarna gjorde så på judarna framförallt...

MVH

LunQan

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 24 januari 2004, 00:38

LunQan skrev:Jag har för mig att Britter släppte fångade Japaner till krokodilerna som åt dem...

'Kort och Gott' så fick Japsarna valet: Kulan eller frihet genom ett krokodiltätt träsk...

Tyskar och ryssar brukade roa sig med att trä upp taggtråd i stjärten på fångarna... Tyskarna gjorde så på judarna framförallt...
Vad har du för källa till dessa påståenden?

mvh/ Daniel

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 24 januari 2004, 20:44

Intressant ämne, generellt så kan man säga att dom som kunde språket som dom hade blivit tillfångatagna av blev bättre behandlade.
Många grymheter var resultat av språkproblem och trötta soldater som inte kunde tala om vad dom ville att fångarna skulle göra...

Robban
Medlem

Inlägg av Robban » 24 januari 2004, 21:08

anledningen till att amerikanska soldater behandlades illa av japanerna, beror väll på att för Japan var det en stor skam att kapitulera, vilket gjorde att de tyckte att amerikanska soldater var en skam för sitt land, och skulle behandlas där efter...?

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 24 januari 2004, 22:28

Robban skrev:anledningen till att amerikanska soldater behandlades illa av japanerna, beror väll på att för Japan var det en stor skam att kapitulera, vilket gjorde att de tyckte att amerikanska soldater var en skam för sitt land, och skulle behandlas där efter...?
Ytterligare en anledning var det faktum att japanska soldater i många utsattes för diverse sadistiska befäls nycker under utbildningen. Det kunde då lätt falla sig så att de kompenserade detta genom att ge sig på de som stod under dem i hackordningen - krigsfångarna. Det japanska ubåtsvapnet var också ökänt för att beskjuta livbåtar och överlevande i vattnet efter en sänkning. Det är dock viktigt att poängtera att det finns exempel på japanska befälhavare som, precis som många tyska diton, försåg sina offer med vatten och kompassriktningar innan de lämnade de överlevande på sänkningsplatsen.

~Henric Edwards

Användarvisningsbild
LunQan
Medlem

Inlägg av LunQan » 24 januari 2004, 23:44

Det står i en något om detta i en serie böcker om 1900-talens krig på 50 band... I ett band står det om krigsfångar under 1:a, 2:a och vietnam krigen... Jag har tyvärr inte namnet på dessa böcker då det inte är mina böcker och jag läste dem senast i somras...

MVH

LunQan

Mille1
Medlem

Inlägg av Mille1 » 24 januari 2004, 23:56

LunQan skrev:Jag har för mig att Britter släppte fångade Japaner till krokodilerna som åt dem...

MVH

LunQan

Det där låter alltför otroligt.

Det där med taggtråden kan vara enskilda händelser, men att man BRUKADE roa sig på det sättet det tror jag inte. Varför lägga ned möda och besvär när en kula löser problemet snabbt.

Dom sakerna som du påstår har hänt ovan. När och Var skulle det ha inträffat?

Vad hette böckerna?

Användarvisningsbild
Petter D
Medlem

Inlägg av Petter D » 25 januari 2004, 19:20

Battler skrev:Hedervärd behandling av de som kämpat för sitt land?
"En god soldat ger aldrig upp." och "Det är en soldats plikt att fly."

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 25 januari 2004, 19:43

Centurion skrev:"En god soldat ger aldrig upp." och "Det är en soldats plikt att fly."
Hur många krigsfångar lyckades fly och ta sig tillbaka till sina egna, under 2 vk. De räknas nog i promille...

MVH

D.Almendares
Medlem

Inlägg av D.Almendares » 29 februari 2004, 20:42

Hur behandlades svart krigsfångar av nazi Tyskland?

JAB
Medlem

Inlägg av JAB » 1 mars 2004, 11:27

D.Almendares skrev:Hur behandlades svart krigsfångar av nazi Tyskland?
Det mycket lilla antalet svarta krigsfångar var väl alla amerikaner, så förmodligen behandlades de ganska korrekt.

Skriv svar