Nej du kanske inte har använt precis de orden men vissa "tabbar" har du försvarat med liknande ord iaf...
Nej, jag har inte försvarat några "tabbar", som du uttrycker det! Jag har försvarat det faktum att ändringar när man överför en berättelse från ett medium till ett annat är nödvändiga. Jag gillar, som jag
också sagt vid många tillfällen om någon lyssnat

, inte alla Peter Jacksons, Fran Walshs och Philippa Boyens ändringar, särskilt inte i film nr. två, där de kändes mest onödiga, men, som sagt, det är deras filmer, och det är upp till dem att återberätta historien som de tycker fungerar bäst.
Och jag ska inte sticka under stol med att jag tycker att en del av de tillagda/ändrade scenerna hör till filmernas höjdpunkter. Exempel; I första filmen: de flesta scenerna med Boromir, Frodos första möte med Gandalf; i tredje filmen: Gandalfs samtal om döden med Pippin, Pippins sång för Denethor medan han glufsar och Faramir rider in i döden...
Så för varje onödig och tafflig ändring har PJ & co gett åtminstone mig en minnesvärd scen, så jag förlåter dem gärna!
Visst det är inget stort men ändå nått man retar sig på varje gång. Och då kan man fråga sig varför PJ? Varför? Vill han retas med oss eller vet han inte bättre?
När det gäller "tabbar" är det förstås en helt annan sak. Där handlar det inte om medvetna ändringar (bra eller dåliga) utan om missar i manus, kontinuitet mellan tagningar, etc. Och ditt exempel är en typisk sådan miss, liksom att Legolas har bruna ögon i vissa scener, etc. Sånt händer i
alla filmer, och denna enorma produktion, när dessutom alla tre filmerna spelades in samtidigt, är förstås inget undantag. Det beror helt enkelt på den mänskliga faktorn... Sånt kan vara intressant att diskutera, men är inte särskilt upprörande, anser jag!